نکات مهم در تقویت فن بیان

نکات مهم در تقویت فن بیان

فن بیان از جمله مهارت هایی است که معمولا در جوامع مختلف دارای کاربرد های بسیاری می باشد.

برای یک سخنرانی و ارائه متناسب همواره نیاز است که روش ها و راهکار های تعیین شده برای نفوذ پذیری کلام را به کار ببرید. در مورد بهترین روش ها و راهکار ها برای بهبود فن بیان با اشخاص با ویژگی های مختلف در مقالات گذشته صحبت شده است. اما برای تکمیل کار علاوه بر این روش ها یکسری نکات نیاز است که در این مقاله با جزییات بیشتری به ان ها می پردازیم.

 

تکرار نکات اصلی صحبت ها یکی از نکاتی که معمولا در هنگام سخنرانی ها و ارائه ها باید در نظر بگیرید،

داشتن یک عبارت کلیدی که بتواند منظور اصلی صحبت های شما را ارائه دهد. گاهی افراد تصور می کنند گفتن این عبارت در طول سخنرانی برای یک بار کافیست اما در واقعیت این موضوع صادق نمی باشد. شما برای تاکید هر چه بیشتر بر روی صحبت های خود و همچنین جلب توجه مخاطب به عبارت کلیدی باید چندین بار از آن در طول ارائه خود استفاده کنید. این مورد را می توانید طی یک جمع بندی که در انتهای ارائه خود دارید انجام دهید. از گفتن کلمات تکراری مهم و اصلی هراس نداشته باشید. این کلمات کمک زیادی به جهت دهی ذهن مخاطبان به سمت هدف در نظر گرفته شده شما می کند. این عبارات کلیدی هستند که می توانند به مرور زمان باعث ایجاد یک ساختار درست از مفهوم مطالب گفته شده را ارائه دهند. این عبارت ها می توانند در عین کوتاه بودن تمامی منظور و هدف سخنرانی را به مخاطب منتقل کنند.

این مطلب را هم ببینید...
۳ عادت افراد بسیار موفق

 

نکات مهم در تقویت فن بیان

از نمونه ها و دلایل محکم استفاده کنید یکی از مواردی که در سخنرانی و ارائه ها به رساندن مطالب به مخاطب کمک می کند، دلایل و مثال های کاربردی است. این نمونه ها می توانند به تعاریف پایه ای و همچنین ارائه مطالب پیچیده کمک زیادی بکنند. اما نکته ای که در این زمینه وجود دارد استفاده از مثال ها و دلایل محکم و قابل دفاع است.

نمونه ها و مثال های کاربردی باعث جلب توجه مخاطبان به موضوع اصلی شده و این مورد باعث می شود سخنان شما نفوذ کافی را در ذهن مخاطبان بکند. استفاده از تمثیل های کلی و غیر مرتبط گاها می تواند موجب ارائه اطلاعات نا درست به مخاطب شود. در واقع برای ارائه مثال ها نیازی نیست به صورت جزئی وارد اعداد و ارقام شوید کافیست کلیت های هر موضوع را اعلام کرده و به سراغ مورد بعدی بروید. شمرده صحبت کردن می تواند کمک زیادی به نفوذ کلام شما داشته باشد. این موضوع باعث می شود که کلمات به صورت مناسب در جای مناسب در ذهن شنوندگان بنشیند.

از توقف نترسید و با اعتماد به نفس صحبت کنید از جمله مواردی که معمولا در سخنرانی های پیش می آید توقف کردن در میانه کار است. باید توجه شود که توقف کردن به هیچ عنوان نشانه ناتوانی در ارائه اطلاعات شما نیست. توقف در میان صحبت هانه تنها باعث سردرگمی نمی شود بلکه موجب تقویت مسیر ارائه اطلاعات شما می شود و به عبارتی نشان دهنده تسلط شما بر روی موضوع می باشد.

این مطلب را هم ببینید...
رابطه قانون جذب با nlp ( ان ال پی )

 

این وقفه در واقع به شما کمک می کند افکار و ایده های خود را جمع کرده و با استفاده از جمله بندی مناسب تری آن را ارائه دهید. به نظر می رسد سکوت نشانه بهتری باشد تا ارائه سخنانی نادرست و شاید غیر متخصصانه.

 تقویت فن بیان

 

 استفاده از تکه کلام هایی مانند (امممم) یا (در واقع) در طولانی مدت می تواند موجب آزار شنوندگان شود. ارائه کلمات زیاد و بعضا بی معنی نمی تواند به ارائه اطلاعات شما به مخاطب کمک کند. برای برنامه ریزی سخنرانی و ارائه خود سعی کنید این وقفه ها را میانبر هایی برای جمع بندی تفکرات خود و ارائه بهترین جمله بندی استفاده کنید. مختصر و مفید منظورتان را برسانید از جمله ویژگی های بسیار مهم در ارائه و تقویت فن بیان، ارائه مطالب به صورت خلاصه و مفید می باشد.

مهارت فن بیان به این معنی نیست که هر آنچه از علم خود را در اختیار شنونده قرار دهید. بلکه باید قسمتی از اطلاعاتی که مرتبط با موضوع می باشد و برای درک مفاهیم کمک کننده هستند را ارائه دهید. داشتن یک پاور پوینت برای ارائه مطالب برای داشتن این ویژگی به شما کمک زیادی می کند. کلید واژه ها را در این صفحات قرار دهید و برای انتقال مفاهیم از آن ها کمک بگیرید

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaLPNlCW
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =

بالا