دربند و درکه

دربند و درکه

دربند و درکهReviewed by گوزل تبریزیم on Sep 8Rating:

دربند

دربند، منطقه‌ای عالی با آب‌وهوای دلپذیر است که پایتخت‌نشینان زیادی از شلوغی و ترافیک و آلودگی هوای شهر، به این محل پناه می‌برند تا هم از چشم‌انداز فوق‌العاده زیبای آن لذت ببرند، هم در رستوران‌های متعدد آن یک وعده غذای لذیذ نوش جان کنند؛ اما این همه ماجرا نیست و بدون اینکه نیازی باشد از تهران فاصله بگیرند، می‌توانند به کوه‌نوردی بپردازند و از هوای مطبوع و محیط دیدنی آن استفاده کنند. پیاده‌روی در مسیر سنگی دربند و عبور از کنار غذاخوری‌های گوناگون و دست‌فروشان و خوردن انواع آلو، لواشک، ترشک، باقالی، بلال و… همان چیزی است که جذابیتی دوچندان به دربند بخشیده‌ است. با کجارو همراه شوید تا گشتی در منطقه دربند بزنیم.

 هرآنچه باید درباره دربند بدانید:

معرفی دربند

دربند پیش از آنکه بخشی از تهران باشد، یک دهکده بود و امروزه از محله‌های قدیمی در شمال پایتخت به شمار می‌رود. این منطقه‌ که به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران شناخته می‌شود، بین گردشگران و اهالی تهران حسابی معروف است و اغلب به‌عنوان اولین گزینه برای تفریح و گردش توریست‌های خارجی و داخلی پیشنهاد می‌شود.

اگر به کوه‌نوردی علاقه‌مند هستید، برای صعود به کوه‌های البرز مرکزی، به‌خصوص قله توچال، می‌توانید به دربند بروید. در کنار مسیر کوه‌نوردی، جذابیت‌های دیگری همچون تله سیژ دربند، طبیعت زیبا و همین طور کافه‌ها و رستوران‌های متعدد در گوشه و کنار این منطقه باعث شده است که یکی از پاتوق‌های اصلی تفریح در تهران باشد.

از محله‌های قدیمی دربند می‌توان به مرغ محله (مغ محله)، کلاغ پر، کنارمحله و سربند اشاره کرد؛ ضمن اینکه رودخانه دربند از وسط محله می‌گذرد و در سال ۱۳۶۶ نیز سیلی در این رودخانه به راه افتاد که به «سیل تجریش» یا «سیل دربند» معروف است و منجر به نابودی بازار تجریش شد.

از میدان دربند، مسیری به مسافت حدود ۲۵۰ متر پیش روی گردشگران قرار می‌گیرد که انواع و اقسام مغازه‌ها در همین محل فعالیت می‌کنند. در اینجا تمام مغازه‌ها و فروشنده خیابانی به فروش خوراکی‌های خوشمزه و هوس‌برانگیز از لواشک و ترشک تا باقالی پخته و لبو و… مشغول هستند؛ به‌طور کلی، دربند به‌خاطر همین خوراکی‌های خیابانی معروف شده است. به هر طرف که سر بچرخانید، شاهد کافه، چایخانه و رستوران خواهید بود که اغلب مملو از مشتری هستند.

اگر به‌دنبال جایی برای استراحت هستید، فقط باید ۱۰ دقیقه پیاد‌روی کنید تا به محدوده‌ای سرسبز با جویباری طبیعی و تعدادی آبشار کوچک برسید. در امتداد این جریان آب، سکوهایی با فرش و بالش قرار گرفته است که می‌توانید از چای، میان وعده و حتی قلیان لذت ببرید. اینجا محلی زیبا و بسیار آرامش‌بخش و دنیایی دور از هیاهوی تهران است.

شب‌های دربند نیز پرطرفدار و معروف است و بسیاری از افراد شب‌ها را برای گشت‌وگذار در آن انتخاب می‌کنند؛ به‌خصوص که کلیه کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها مملو از نور می‌شوند و جذابیت حضور در این منطقه دو چندان می‌شود.

تاریخچه محله دربند

قدمت دهکده دربند به ۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد. به گفته مردم محلی اولین بار افرادی از طالقان به این منطقه کوچ کردند و خانواده تشکیل دادند و به این ترتیب، منطقه دربند را بنیان نهادند. موقعیت عالی دربند باعث شد بسیاری از افراد ثروتمند و پادشاهان اقامتگاه‌های ییلاقی خصوصی برای خود بسازند. در دوره قاجار این منطقه مورد توجه بسیاری از شاه‌زادگانی بود که آن را برای سکونت خود انتخاب کرده بودند. این امر در عصر ناصرالدین شاه ادامه یافت و یک عمارت ناهارخوری به این ییلاق تفریحی اضافه شد.

جالب اینکه به فرمان رضاشاه در زمین‌های دربند، مهمان‌خانه و تعدادی ویلا ساخته شد. مهمان‌خانه دربند نخستین اقامتگاه در ایران بود که مناسب پذیرایی از شخصیت‌های داخلی و خارجی بود و بعدها به هتل دیپلمات تغییر نام داد. در ادامه، ساختمان شهرداری، اداره شهربانی، پست و کارخانه برق نیز در این محله راه‌اندازی شدند. علاوه بر ایجاد پل بزرگی روی رودخانه این محل، تندیس کوهنورد نیز در میدان سربند نصب و در گذر زمان  کاخ سعدآباد در این منطقه خوش آب‌وهوا ساخته شد.

دربند کجاست؟

دربند، از دهکده‌های قدیمی شمیران و از محله‌های شمال تهران است. خیابان دربند از میدان قدس (تجریش) در ارتفاع ۱,۶۰۰ متری از سطح دریا آغاز می‌شود و در میدان سربند در ارتفاع ۱,۸۰۰ متری از سطح دریا به پایان می‌رسد.

برای رفتن به دربند، گزینه‌های مختلفی از ماشین شخصی تا اتوبوس و مترو و تاکسی پیش روی شما است. در هر حالت باید ابتدا خود را به میدان تجریش برسانید که برای این منظور می‌توانید از خط مترو کهریزک تجریش، اتوبوس‌های بی‌آرتی راه‌آهن تجریش یا تاکسی‌های شهری استفاده کنید. از میدان تجریش هم می توانید با کمک تاکسی‌های خطی راهی دربند شوید که شما را در میدان سربند پیاده می‌کنند.

در صورتی که با ماشین شخصی عازم دربند هستید، ابتدا به میدان تجریش و سپس خیابان دربند بروید. ماشین خود را در میدان سربند یا خیابان منتهی به آن پارک کنید و باقی مسیر را پیاده طی کنید.

نقشه دربند تهران

اکثر تهرانی‌ها با دربند و نحوه دسترسی به آن آشنا هستند؛ اما اگر به هر دلیلی تابه‌حال به دربند نرفته‌اید یا از گردشگران سایر شهرهای ایران هستید، می‌توانید به‌راحتی دربند را در گوگل مپ جستجو کنید.

  • آدرس دربند: استان تهران، شهر تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، میدان سربند (نقشه دربند تهران)

میدان دربند

میدان اصلی دربند، سربند نام دارد که در خیابان دربند واقع شده است و از شمال به منطقه دربند، از جنوب به کاخ موزه سعد آباد و از شرق به محله باغ شاطر منتهی می‌شود. ویژگی مهم این میدان را می‌توان به مجسمه کوهنوردی دانست که بیش از ۵۰ سال است در این محل از بازدیدکنندگان استقبال می‌کند.

مجسمه دربند

تندیس کوهنورد واقع در میدان سربند محله دربند اثری از رضا لعل ریاحی، پیکر‌تراش و نقاش ایرانی است که در سال ۱۳۴۱ ساخته شد. حسن وجدان‌خوش، از کوه‌نوردان ایرانی، در سال ۱۳۳۷ ایده ساخت این مجسمه را مطرح کرد. سرهنگ بیات که آن زمان ریاست مرکز آموزش کوهستانی ارتش را برعهده داشت، مقدمات ساخت آن را فراهم کرد و شهردار وقت تهران نیز هزینه آن به مبلغ ۱۰ هزار تومان را متقبل شد. جالب اینکه امیر شاه قدمی که گروهبان ارتش و مربی کوهنوردی و اسکی ایران بود، به‌عنوان مدل این مجسمه معرفی شد؛ علت این انتخاب به همکاری او در نجات سرنشینان یک فروند هواپیمای آمریکایی ساقط شده در ایران مربوط می‌شد که به‌ پاس این کار ارزشمند، جان اف کندی، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال ۱۳۴۰ به او مدال لیاقت داد.

مدل گچی مجسمه کوهنورد در سال ۱۳۳۸ در میدان سربند قرار گرفت، اما به‌دلیل بارندگی و سرمای زمستان، بخش‌هایی از مجسمه خرد شد. تا اینکه مجسمه سیمانی کوهنورد در سال ۱۳۴۱ آماده شد و هنوز در این میدان خودنمایی می‌کند.

این مطلب را هم ببینید...
مربی مهدکودک

مجسمه‌ سه متری دربند که سال‌های سال به تماشای رهگذران ایستاده است، نمادی از کوهنوردان ایرانی محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی دربند

در منطقه دربند، امکانات تفریحی و جاهای دیدنی مختلفی وجود دارد که می‌توانند حسابی شما را سرگرم کنند و اوقات به‌یادماندنی را برایتان رقم بزنند.

پیاده روی

روزهای آخر هفته و تعطیلات، بهترین زمان برای گشت‌وگذار و پیاده‌روی در دربند به حساب می‌آید؛ مخصوصا که گذر از میان انبوه سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها و مغازه‌های رنگارنگ جذابیت‌ زیادی دارد. در صورت تمایل می‌توانید با تله سیژ به محل موردنظرتان بروید یا از طول مسیر و کنار رودخانه لذت ببرید.

کوهنوردی

مسیر دربند به قله توچال، از پرطرفدارترین مسیرهای کوه‌نوردی تهران به شمار می‌رود که علاقه‌مندان اغلب صبح خیلی زود راهی آن می‌شوند.

مسیر دربند به قله توچال، از پرطرفدارترین مسیرهای کوه‌نوردی تهران محسوب می‌شود

برای کوه‌نوردی در دربند هم می‌توانید از میدان سربند به‌سمت توچال حرکت کنید یا بخش ابتدایی مسیر را با استفاده از تله سیژ بپیمایید. در طول راه علاوه بر روستای پس‌قلعه، با آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا مواجه خواهید شد که لذت این کوه‌نوردی را مضاعف می‌کنند. این پناهگاه بسیار مجهز است و امکان شب‌مانی در آن وجود دارد. کوه‌نوردان زیادی در این محل یا در ارتفاع بالاتر و در جان‌پناه امیری استراحت می‌کنند و سپس راهی قله ‌توچال می‌شوند.

همچنین کوهستان‌های صخره‌ای دربند و مناطقی مانند بند یخچال از مکان های مناسب برای ورزش سنگ‌نوردی هستند و علاقه‌مندان و حرفه‌ای‌های این رشته می‌توانند از انجام ورزش موردعلاقه خود در این مکان نهایت لذت را ببرند.

آبشار دوقلو دربند

یکی از زیباترین آبشارهای شمیرانات، آبشار دو قلو است که در ارتفاع ۲,۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و کوه‌نوردان از آن برای رفع خستگی استفاده می‌کنند. آب این آبشار از ذوب شدن برف ارتفاعات البرز تامین می‌شود و دمای آب آن به حدی است که حتی در تابستان‌ها نمی‌توانید دست یا پای خود را برای مدت طولانی در آن نگه دارید.

این آبشار حدودا ۲۰ متری در مسیر اصلی صعود به توچال و در نزدیکی پناهگاه شیرپلا قرار دارد و به‌علت اینکه آب آن هنگام ریزش دوشاخه‌ می‌شود، به آبشار دوقلو معروف است.

تله سیژ دربند

تله سیژ از تفریح‌های مهیجی است که حدود ۵۰ سال پیش در منطقه دربند به راه افتاد و گزینه‌ای عالی برای گردشگرانی است که می‌خواهند خود را به ارتفاعات دربند برسانند. تله سیژ شبیه به تله کابین است با این تفاوت که در آن از یک صندلی دو نفره استفاده شده و برخلاف تله‌کابین، اتاقی برای آن ساخته نشده است. مسیر ۶۰۰ متری تله سیژ از میدان دربند شروع می‌شود و تا ارتفاعات کوه ادامه می‌یابد.

  • ساعات کاری تله سیژ دربند: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۲ و پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۶ صبح تا ۲۳
  • بلیط تله سیژ دربند: قیمت بلیط رفت و برگشت از ۲۱ تا ۳۱ هزار تومان است که بسته به روز آن در طول هفته تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال، قیمت بلیط شنبه تا چهارشنبه از ساعت هشت تا ۱۰ صبح معادل ۲۱ هزار تومان و  از ۱۰ صبح تا ۲۳ معادل ۲۴ هزار تومان است. قیمت بلیط تله سیژ در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ معادل ۳۱ هزار تومان و از ساعت ۲۰ تا ۲۴ معادل ۲۱ هزار تومان خواهد بود.
  • وب‌سایت تله سیژ دربند: teledarband.com

رستوران های دربند

از آنجا که دربند از جاهای دیدنی استان تهران در پایتخت است و روزانه افراد زیادی از آن دیدن می‌کنند، غذاخوری‌های متعددی را در خود جای داده است تا پذیرای این حجم زیاد از گردشگران باشند. دربند یکی از ۱۰ مقصد رستوران گردی برای اهالی پایتخت است که می‌توانند در محیط چشم‌نواز، با اشتهایی مضاعف غذای خود را میل کنند. غذاهای خیابانی نیز طرفداران خاص خود را دارد که در دکه‌های کوچک جگرکی و کبابی به فروش می‌رسند. اگر اهل رستورانگردی هستید، در ادامه تعدادی از رستوران های دربند را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید یک وعده غذای باکیفیت و لذیذ نوش جان کنید.

رستوران کوهپایه

رستوران كوهپايه دربند فضای بزرگ و زیبایی دارد که به‌لطف تعداد زیاد درخت و گل و گیاه در آن، محيط باصفايی برای مهمانان به وجود آورده است. با اینکه قیمت غذاهای رستوران تاحدی بالا است، منوی كامل و متنوع آن و همین طور کیفیت خوب غذا می‌تواند هر سليقه‌ای را راضی نگه دارد؛ به‌طوری که از بشقاب سبزیجات و کشک بادمجان تا ماهی کباب، دنده مخصوص، خورشت کاری میگو، چلو باقالی با گردن و… در منوی آن به چشم می‌خورد. این رستوران هم در فضای بسته و هم سرباز از مهمانان خود پذیرایی می‌کند.

  • تلفن: ۰۲۱۲۲۷۰۵۴۲۴

رستوران باغ بهشت دربند

در نگاه اول، نمای بیرونی رستوران باغ بهشت است که خیلی‌ها را جذب خود می‌کند؛ اما این همه ماجرا نیست و فضا، دکوراسیون عالی و محیط زیبا و دوست‌داشتنی مزید بر علت هستند تا برای غذایی باکیفیت و دلپذیر، هزینه نسبتا بالایی بپردازید. این رستوران که به‌شکل طبقاتی ساخته شده، از بهترین رستوران‌های دربند است که محیطی کاملا دنج و خانوادگی دارد.

رستوران پای کوه

رستوران پای کوه با اینکه دکوراسیون نسبتا ساده و فضای خوبی برای نشستن مهمانان دارد؛ در مسیر رودخانه قرار دارد و چیدمان میز و تخت‌های پذیرایی آن در روی آب یا کنار آب، دلیل انتخاب بسیاری از افراد است که دوست دارند در کنار آب و ضمن شنیدن صدای دلنشین آن و استفاده از هوای آزاد، غذای خود را میل کنند.

  • تلفن: ۰۲۱۲۲۷۰۷۲۹۵

رستوران باغ ایرانی

رستوران باغ ایرانی به‌لطف گل‌کاری زیبا، از نظر فضای پذیرایی، محیط فوق‌العاده خوبی دارد؛ به‌خصوص که تخت‌های این رستوران در کنار آب یا روی آب قرار گرفته‌اند و غذاخوردن در چنین فضایی بی‌شک لذت‌بخش است. غذاهای این رستوران کیفیت خوبی دارند؛ هرچند قیمت غذاها قدری گران است. مشتری مداری و محیط و غذاهای خوب این رستوران همگی باعث شده‌اند که رستوران باغ ایرانی جزو بهترین رستوران‌های دربند محسوب ‌شود.

  • تلفن: ۰۲۱۲۲۷۲۰۹۷۲
این مطلب را هم ببینید...
مرسدس بنز SL500 AMG

سفره خانه آبشار

سفره‌خانه آبشار دکوراسیون سنتی دارد و از آنجا که در فضای باز پذیرای مهمانان است، لذت غذاخوردن در هوای آزاد و محیطی شاد و چشم‌انداز زیبایی از دربند را نصیب‌تان می‌کند. علاوه بر سرویس‌دهی مناسب و رفتار گرم و صمیمی کارکنان، کیفیت بالای کباب‌های آن باعث جلب رضایت مشتریان شده است. با وجود تعداد غذاهای محدود منو، قیمت غذاها خوب و در حد متوسط است.

  • تلفن: ۰۲۱۲۲۷۰۵۳۱۴

رستوران آستان

رستوران آستان محیطی سنتی دارد و اغلب اوقات شلوغ است و بهندرت جای خالی در آن پیدا می‌شود و از همین رو مهمانان برای اینکه نوبت‌شان شود، چاره‌ای ندارند جز اینکه در صف منتظر بمانند. یکی از نقاط قوت رستوران، برخورد گرم و صمیمانه کارکنان آن است.

کیفیت غذای این رستوران نیز عالی است و از بهترین جاهای دربند برای صرف صبحانه‌ای دلچسب به حساب می‌آید. کباب‌ و دیزی نیز طرفداران خاص خود را دارد؛ اما در کنار کیفیت خوب غذاها می‌توان گفت که قیمت‌ها بسیار مناسب است و منوی آن تنوع زیادی دارد که هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد.

  • تلفن: ۰۲۱۲۶۸۵۵۹۷۱

رستوران جوانان ۳

رستوران جوانان با سه شعبه در دربند فعالیت می‌کند که کلیه شعبه‌ها در مسیر کوهپیمایی قرار دارند. رستوران جوانان ۳ با داشتن فضای سبز معرکه و میزها و تخت‌هایی که بین دارودرخت و گل و گیاه چیده شده‌اند، نظر مهمانان را به‌خوبی جلب می‌کنند. برخورد گرم کارکنان، سرویس‌دهی قابل‌قبول و کیفیت خوب غذاها، از دیگر ویژگی‌هایی هستند که این رستوران را به انتخاب اول بسیاری از گردشگران تبدیل کرده‌ است.

غذاهای رستوران جوانان ۳ حتی در وعده صبحانه عالی است و بسیاری از افراد دیزی‌ها و کباب‌های لذیذ آن را برای یک بار هم که شده امتحان می‌کنند.

  • تلفن: ۰۲۱۲۲۷۳۵۸۹۷

بهترین زمان بازدید از دربند

دربند در همه فصل‌ها زیبا و مملو از گردشگر است و در هر زمانی جذابیت خود را دارد. با اینکه پنجشنبه‌ها، جمعه‌ها و ایام تعطیل، دربند بسیار شلوغ می‌شود؛ در سایر روزهای هفته هم می‌توانید به این محل بروید و از محیط خلوت‌تر و هوای خوش آن نهایت استفاده را ببرید. در فصول سرد سال، دربند برفی می‌شود؛ هرچند مسیر پیاده‌روی اغلب تمیز است و رستورا‌ن‌ها فعالیت می‌کنند و می‌توانید با آسودگی خاطر از مناظر برفی لذت ببرید.

عکس دربند تهران

دربند نه‌تنها در نیمه اول سال، ‌بلکه در روزهای سرد پاییز و زمستان نیز محلی ایدئال برای گردشگری، پیک نیک و شکم‌گردی محسوب می‌شود. طبیعت زیبای این منطقه در هر چهار فصل نیز مزید بر علت است و عده زیادی را جذب خود می‌کند. شاید به همین دلیل باشد که بسیاری از بازدیدکنندگان با دوربین عکاسی به دربند می‌روند تا این لحظه‌ها را ثبت کنند یا موبایل به دست، در حال گرفتن سلفی هستند.

انواع و اقسام لواشک و ترشکدستفروشی در حال آماده کردند بلالجمعیت زیادی از مردم در دربندشخصی در حال تهیه کباب در هوای باز

عبور و مرور مردم از پلی آهنی روی رودخانهویلاهایی در منطقه ای ییلاقییک تخت و مغازه فروش تنقلات در منطقه ای کوهستانیاردک هایی در آب کنار صخره

تخت هایی در فضای سرسبز و بازمسیر پیاده روی دربندگلدان های گل روی صخره ای که آب از آن به پایین می ریزدمسیر پله ای دربند

فرق درکه و دربند در چیست؟

درکه از مسیرهای محبوب کوه‌پیمایی است که در شمال غرب تهران قرار دارد. این ییلاق خوش آب‌وهوا در پای کوه‌ البرز جای گرفته و از تفریحگاه‌های مهم و قدیمی پایتخت به شمار می‌رود. درکه، فضایی پلکانی دارد که شما را به یاد روستاهای پلکانی ایران می‌اندازد. درکه نیز درست مثل دربند قهوه‌خانه‌ها و کافی‌شاپ‌هایی در طول مسیر دارد که می‌توانید خستگی پیاده‌روی طولانی را از تن بیرون کنید. با این اوصاف می‌توان گفت که درکه و دربند فرق چندانی با هم ندارند؛ اما شب‌های دربند و شوروحالی که در آن برپا است و حس نوستالژی که در ذهن افراد زنده می‌کند، آن را متفاوت از درکه کرده است. در واقع حتی اگر خیال کوهنوردی نداشته باشید، دربند فرصت خوبی برای پیاده روی و دورهمی خانوادگی و دوستانه محسوب می‌شود.

درکه بهتره یا دربند؟

درکه و دربند هرکدام جذابیت‌های خاص خود را دارند؛ از همین رو نمی‌توان گفت کدام بهتر است. وجود طبیعت بکر و زیبا، مسیر کوه پیمایی، فضای کوهستانی و خوش آب‌وهوا، انواع کافه‌ها و رستوران‌ها و دست‌فروش‌هایی که انواع و اقسام تنقلات را می‌فروشند؛ همه و همه این دو جاذبه را پرطرفدار کرده‌اند؛ با این حال شاید بتوان گفت که دربند بیشتر برای کسانی جذابیت دارد که قصد کوهنوردی ندارند و می‌خواهند از این محیط لذت ببرند، ساعاتی را در کنار عزیزان خود خوش بگذرانند، کنار رودخانه غذایی نوش جان کنند و یک استکان کمر باریک چای بنوشند و برای لحظاتی هم که شده از زندگی شهری فاصله بگیرند.

جاذبه های دیدنی اطراف دربند

با اینکه گشت‌وگذار در دربند و استفاده از این طبیعت بکر و محیط معرکه می‌تواند چند ساعتی از وقت‌تان را بگیرد؛ اما اگر زمان داشتید، از جاذبه‌های نزدیک به دربند نیز دیدن کنید.

پارک گلابدره: در فاصله تقریبی دو کیلومتری از میدان دربند و در خیابان دربند واقع شده است. یکی از مهیج‌ترین تفریح‌های این مجموعه، سورتمه آن است که در سال ۱۳۹۲ با کلیه استانداردهای ایمنی جهانی آغاز به کار کرد. آبشار و آلاچیق، زمین‌های ورزشی و بازی، پیست دوچرخه سواری، برکه و آب‌نما از دیگر امکانات این پارک هستند.

امام‌زاده صالح و بازار تجریش: از آنجا که دربند حدودا در ۶ کیلومتری میدان تجریش قرار گرفته است، با طی مسافتی کوتاه می‌توانید خود را به این میدان و امام‌زاده صالح برسانید. ضمن اینکه بازدید از بازار تجریش هم برایتان جذاب و دیدنی خواهد بود؛ به‌ویژه با انواع سبزی‌ها و میوه‌هایی که شاید برخی از آن‌ها را در کمتر جایی از تهران ببینید. حتی اگر در این بازار خریدی نداشته باشید، گشت‌وگذار در آن حس وحال خوبی برایتان به ارمغان می‌آورد.

مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد: از آنجا که در شمالی این کاخ در میدان دربند قرار دارد، پس فرصت را غنیمت بشمارید و از این اقامتگاه‌ ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی دیدن کنید. مجموعه کاخ سعدآباد از ۱۸ ساختمان اصلی تشکیل شده است که بعضی از آن‌ها به بیش از یک موزه اختصاص یافته‌اند و تعدادی از آن‌ها نیز ‌برای امور اداری یا نهاد ریاست جمهوری استفاده می‌شوند.

 

پرسش‌های متداول

دربند کجاست؟

محله دربند در خیابان دربند، در نزدیکی میدان تجریش تهران قرار دارد.

جاهای دیدنی دربند کدامند؟

گردشگران علاوه بر پیاده‌روی و کوهنوردی در دربند می‌توانند از آبشار دوقلو دربند دیدن کرده و از تله سیژ برای رفتن به ارتفاعات استفاده کنند. وجود انواع رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها،طبیعت و رودخانه زیبا در این محل یکی دیگر از دلایل بازدید پایتخت‌نشینان از دربند به حساب می‌آید.

مجسمه دربند متعلق به کیست؟

مجسمه کوهنورد در میدان دربند اثری از رضا لعل ریاحی است که از روی یک مدل ایرانی یعنی امیر شاه قدمی، گروهبان ارتش و مربی کوه‌نوردی و اسکی، در سال ۱۳۴۱ ساخته شد.

دربند و درکه چه فرقی با هم دارند؟

درکه و دربند هر دو دارای طبیعت زیبا، فضای کوهستانی و مسیر کوه‌پیمایی، انواع و اقسام کافه‌ و رستوران‌ و… هستند؛ هرچند دربند بیشتر برای کسانی جذاب است که به‌دنبال گردشگری و پیک‌نیک و استفاده از محیط ناب این منطقه می‌گردند و کمتر به کوهنوردی فکر می‌کنند.
لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/yCwSP
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

بالا