تویوتا کمری GLX

تویوتا کمری GLX

تویوتا کمری GLXReviewed by محمد خطیبی on Sep 8Rating:

F

مزایا و معایب تویوتا کمری GLX

مزایا
  • استهلاک پایین قطعات، مصرف سوخت مناسب (نسبت به حجم موتور)، اتاق جادار و راحت، کیفیت سواری بسیار خوب، طراحی قابل قبول بدنه
معایب
  • قیمت گران‌تر در قیاس با رقبای هم سن و سال کره‌ای، کمبود آپشن (بخصوص در نسخه GL)، قیمت قطعات یدکی

بررسی اجمالی

سدان‌های تویوتا همواره به عنوان قابل‌اعتمادترین خودروهای خانوادگی در سطح جهان مطرح بوده‌اند و حتی در کشور مشکل‌پسند و رقابتی همچون امریکا موفق شده‌اند سالهای سال دوام آورده و در لیست محبوب‌ترین‌ها قرار گیرند. البته آمار فروش مدل کرولا بدلیل قیمت ارزان‌تر و مصرف سوخت کمتر بیشتر بوده اما کمری نیز در سگمنت خود معمولاً داخل لیست پرفروش‌ترین‌ها جای داشته و همین باعث شده که تولیدش در هشت نسل (تا زمان نگارش این متن) ادامه یابد. اما نسل ششم کمری یا همان مدل XV40 از یک جهت خودرو بسیار مهمی برای تویوتا محسوب میشد چراکه عرضه این محصول تقریباً همزمان با اوج‌گیری سدان‌های میان‌رده کره‌ای بود و اگر تویوتا در آن دوران نمیتوانست خودرو شایسته‌ای ارائه نماید شاید برای مدت طولانی قافیه را به نمایندگان خوش‌قیافه و فول‌آپشن هیوندای و کیا می‌باخت. اما در همین دوران حساس، نسل ششم کمری با ظاهری جذاب و مشخصات فنی در خور توجه متولد شد تا به بهترین شکل از نام و نشان تویوتا در مقابل دشمنان جدیدش دفاع کند و به یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های کمری تبدیل گردد. این محصول در سه تیپ اصلی یعنی GL، GLX و SE توسط ایرتویا به کشورمان وارد شد و سایر مدل‌ها در تیراژ اندک و بدست واردکنندگان شخصی پاسپورت ایرانی خود را دریافت کردند. در میان آنها مدل‌هایی با آپشن‌های گوناگون و حتی پیشرانه 6 سیلندر هم دیده می‌شود اما در این صفحه ما به مدل‌های اصلی وارد شده با پیشرانه 2.4 لیتری خواهیم پرداخت. اکنون مدل‌های دست دوم ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۱ این محصول در کشورمان قابل خریداری هستند و علیرغم بالا رفتن سن و سالشان، همچنان از بازار نسبتاً خوبی بهره می‌برند.

بررسی تویوتا کمری GLX

نسل ششم کمری را می‌توان انقلابی در تاریخ سدان‌های خانوادگی تویوتا دانست چراکه در این مدل کمپانی ژاپنی موفق شده تمامی خصلت‌های مثبت قبلی (از جمله دوام و کارایی) را با ظاهری زیبا و عامه‌پسند درهم آمیزد تا به محبوبیتی فوق‌العاده دست یابد. اگر نگاهی به طراحی نسل قبلی (که اتفاقاً در کشور ما نیز حضور دارد) بیندازید و آن را با مدل پیش رو مقایسه کنید متوجه جهش ظاهری در این نسل خواهید شد. جدا از آن ویژگی‌هایی که همیشه از یک تویوتا کمری انتظار میرود یعنی: فضای جادار کابین و صندوق، کیفیت سواری مناسب، ایمنی کافی، توانایی‌های حرکتی قابل قبول و ارگونومی عالی، در این مدل هم با بالاترین سطح عرضه شده‌اند و بی‌جهت نیست که هنوز بعد از گذشت این همه سال می‌شود از سواری با کمری XV40 لذت برد. اما با تمامی این تعاریف، نباید از مشکلات ماشین هم غافل شد. اولین و مهم‌ترین مورد بحث هزینه‌های نگهداری است. البته تویوتا کمری یکی از کم‌استهلاک‌ترین گزینه‌ها در میان کل رقبا محسوب می‌شود اما این به معنای عمر بی‌نهایت قطعات نخواهد بود و مسلماً نسخه‌های قدیمی‌تر با کارکردهای بالا (بخصوص در شرایط نگهداری نامناسب) به قطعات مختلفی نیاز پیدا میکنند که قیمت آنها نسبتاً گران است. هرچند باز هم باید تاکید کنیم که در سن و سال و شرایط نگهداری مشابه، تویوتا کمری از رقبای کره‌ای همچون هیوندای سوناتا و کیا اپتیما سرزنده‌تر خواهد بود. نکته منفی دوم بحث آپشن‌های جانبی است چراکه با هزینه مشابه (مثلاً نسخه فول 2010 کمری) میشود محصولات جدیدتر و مجهزتری نظیر هیوندای سوناتا YF (مدل 2012) و یا هیوندای آزرا خریداری کرد که شاید اعتبار برند و دوام فنی کمری را نداشته باشند اما با ظاهر به‌روزتر و امکانات بسیار بیشتر حس و حال متفاوتی به مالکشان هدیه خواهند داد. و در آخر اینکه کمری بدلیل تعلیق نسبتاً نرم و خصلت‌های خانوادگی که دارد از هندلینگ متوسطی برخوردار است.

داخل تویوتا کمری GLX

اگر نگاهی گذرا به طراحی داخلی نسل‌های مختلف کمری داشته باشید حتماً متوجه خواهید شد که مهندسان تویوتا تا همین اواخر (یعنی معرفی نسل هشتم) هیچ‌گونه اراده‌ای برای عرضه خلاقیت در دیزان داخلی این محصولات نداشته‌اند و متاسفانه نسل ششم نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. اما در عوض وقتی صحبت از پارامترهایی نظیر: ارگونومی، کیفیت متریال مورد استفاده و جادار بودن و راحتی صندلی‌ها در میان باشد، تویوتا کمری جای گله و شکایتی باقی نخواهد گذاشت. البته بلندی درب‌ها و کوتاهی شیشه‌های جانبی باعث کاهش دید و تسلط راننده به اطراف شده اما با این حال حس و حال سواری با کمری، در اوج سادگی با لذت همراه است. بخصوص که برای یک خودرو دست دوم با این سن و سال، سلامت قطعات داخلی و روکش صندلی‌ها از زیبایی و جذابیت‌های فانتزی مهم‌تر خواهد بود. چه بسا فضای زیبا و مدرن کابین برخی از رقبا که در این سن به نوعی منهدم شده‌اند دیگر نتواند جذابیتی داشته باشد. در خصوص محفظه صندوق هم اوضاع بر وفق مراد است و این قضیه در کنار جای پا و سر کافی برای تمامی سرنشینان، تویوتا کمری نسل ششم را به خودرویی ایده‌آل برای استفاده‌های خانوادگی و حتی کاری (به عنوان تاکسی) تبدیل نموده است.

طراحی تویوتا کمری GLX

تا قبل از معرفی نسل ششم، همه مردم جهان تویوتا کمری را به ظاهر ساده و بدور از هیجانش میشناختند. در واقع تمامی مدل‌های قبلی در قیاس با رقبایشان چهره‌ای معمولی داشتند و با خطوط زاویه‌دار و محافظه‌کارانه، لذت بصری چندانی در مخاطب ایجاد نمی‌کردند. تمرکز اصلی مشتریان کمری هم همواره روی ویژگی‌های باطنی یعنی دوام و کارآیی قرار داشته در نتیجه این کمبود چندان به چشم نمی‌آمد. اما در نسل ششم، طرحی نرم و سیال جایگزین فرم خشک و ساده قبلی گشت، چراغ‌های گربه‌ای و درب‌های بلند اتومبیل حس و حال مدرنیته را بر پیکر فرزند تویوتا تزریق نمودند و کاپوت برجسته بر زیبایی ظاهری اتومبیل افزود. بخصوص در تیپ اسپرت یا همان SE که سپرهای کشیده و جلوپنجره مشکی لانه‌زنبوری در کنار رکاب و رینگ‌های متفاوت و اضافه شدن بالچه انتهایی، ظاهری چالاک و وحشی را پیش چشمانمان قرار داده بود. در واقع نسل ششم تویوتا کمری هنوز هم بعد از گذشت این همه سال وجهه خود را تا حد زیادی حفظ نموده و آنقدرها قدیمی و از مد افتاده به چشم نمی‌آید. ضمناً این مدل در سال 2010 دست‌خوش یک فیس‌لیفت بسیار جزئی شد که در آن قسمت‌هایی نظیر گرافیک داخلی چراغ‌های عقب تغییر یافتند.

مشخصات تویوتا کمری GLX

این نسل از کمری با پیشرانه‌های متفاوتی روی خط تولید رفته اما عمده مدل‌های وارد شده به کشورمان از پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری تنفس طبیعی با تکنولوژی VVTi استفاده نموده‌اند. پیشرانه‌ای که از نظر راندمان کلی شرایط متوسطی دارد و با 157 اسب‌بخار قدرت و 218 نیوتن‌متر گشتاور کسی را شگفت زده نخواهد کرد. در واقع این اعداد و ارقام حتی برای همان دوران هم کاملاً متوسط به نظر می‌رسیدند. اما این قضیه مختص کمری نیست و اکثر محصولات اقتصادی و یا آفرودرهای تویوتا نسبت به حجم موتور قدرت کمتری (در قیاس با رقبا) ارائه می‌کنند؛ نکته‌ای که به سیاست‌های تویوتا در خصوص خودروهای اقتصادی و خانوادگی یا آفرودی بازمی‌گردد، چراکه استخراج قدرت بالاتر از موتورهای با حجم پایین در نهایت به فشار بیشتر روی پیشرانه و بالارفتن استهلاک منتهی خواهد شد، به همین دلیل کمپانی خوش‌نام ژاپنی عمداً موتورهای این سری از محصولاتش را طوری طراحی نموده که حداکثر قدرت تولیدی از آستانه تحمل موتور پایین‌تر باشد و همین ترفند، دوام قطعات موتوری را به شدت افزایش داده است. تازه این قضیه بخشی از ماجرا بود و سامورایی‌ها با ایجاد هماهنگی عالی میان پیشرانه و گیربکس، کمبود اسب‌های زیر کاپوت را تا حدود زیادی جبران نموده‌اند و در نتیجه پشت فرمان کمری به هیچ عنوان با احساس سستی و تنبلی مواجه نخواهید شد. البته نسخه‌های 6 سیلندر قطعاً شتاب بسیار بهتری دارند اما همین مدل 4 سیلندر هم می‌تواند با کمترین استهلاک و مصرف سوخت، برای استفاده‌های معمول کارآمد ظاهر شود؛ هرچند نباید انتظار غیر عادی و رویایی از آن داشته باشید. به طور کلی توازن مناسبی میان قدرت، دوام و مصرف سوخت تویوتا کمری ایجاد شده تا سدان خانوادگی تویوتا حتی به عنوان یک خودرو کار نیز گزینه قابل اعتمادی باشد، به شکلی که نسخه‌های موجود در خطوط تاکسیرانی فرودگاه، با کیلومترهای بسیار بالا همچنان سلامت کلی خود را حفظ نموده‌اند و قابل استفاده هستند. گیربکس 5 سرعته اتوماتیک کمری هم عملکرد نرم و روانی دارد و با واکنش‌های دقیق و نسبتاً سریع، اجازه نمیدهد قدیمی بودن تکنولوژی این نسل شما را آزاد دهد، هرچند اگر بدنبال شتاب بهتر باشید، اندک نسخه‌های GL که با گیربکس 5 سرعته منوال وارد شده‌اند، بخصوص در شتاب اولیه چالاک‌تر هستند.

مشخصات فنی تویوتا کمری GLX

نام خودرو تویوتا کمری GLX
کشور سازنده
ژاپن
سال (طراحی) 2007

مشخصات فنی

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 2362 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 157 اسب بخار در 5700 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 218 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 5 دنده خودکار تیپ ترونیک
شتاب 0 تا 100 9 ثانیه
حداکثر سرعت 205 کیلومتر در ساعت
وزن 1510 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4815 طول – 1820 عرض – 1460 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2776 میلیمتر

مصرف سوخت و استانداردها

مصرف سوخت داخل شهر – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر – لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 70 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 4
میزان تولید CO2 212 گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت  

امکانات و تجهیزات تویوتا کمری GLX

نسل ششم تویوتا کمری عمدتاً در سه تیپ لوآپشن یا همان GL، فول‌آپشن یا GLX و اسپرت یعنی همان SE به بازارمان عرضه شده که در این بین نسخه پایه یعنی GL از نظر سطح امکانات در فقر مطلق به سر می‌برد و با حذف گزینه‌هایی نظیر سانروف، صندلی برقی، روکش‌های چرمی، کروز کنترل و حتی رینگ‌های آلومینیومی و سنسورهای پارک به هیچ عنوان نمی‌تواند آپشن‌دوستان را راضی نگاه دارد. در نسخه‌های فول اما اوضاع کاملاً متفاوت است و وجود تجهیزاتی مثل: کروزکنترل، روکش‌های چرمی، سنسورهای پارک، سانروف برقی، آینه الکتروکرومیک، پرده عقب برقی، صندلی راننده با تنظیمات برقی، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری بهمراه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، ترمزهای مجهز به ABS و EBD می‌تواند تا حدودی راضی کننده باشد، هرچند هنوز هم با وجه مشابه می‌شود به سراغ گزینه‌های بسیار کامل‌تر (از نظر امکانات) کره‌ای رفت.
البته مدل‌های دیگری هم توسط واردکنندگان مختلف به جمعیت کمری‌های موجود در کشور اضافه شدند که از آپشن‌های کم و بیش متفاوتی برخوردارند.
ضمناً بررسی گزارشات موسسه تست تصادف IIHS امریکا نشان از ایمنی مناسب این نسل از کمری دارد و به غیر از عملکرد متوسط در بخش مهار سر و صندلی‌ها، در سایر قسمت‌ها امتیازات مناسب ارزیابی شده‌اند.

امکانات تویوتا کمری GLX

ترمز و پایداری ABS – EBD
کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو – مجموعا 2 کیسه هوا
سیستم صوتی رادیو و ضبط سی دی با 6 بلندگو
دیگر تجهیزات سیستم ضد سرقت ایموبلایزر – هشدار دهنده جاماندن سوئیچ – سیستم تهویه مطبوع (کولر) – آنتن مخفی در شیشه عقب – دستگیره‌های خارجی درها غیر فلزی – کمربند ایمنی سرنشینان جلو سه نقطه – سیستم پیش کشاننده مجهز به قفل اضطراری ELR – برف پاک‌کن‌های تناوبی قابل تنظیم – صفحه نمایشگر چند منظوره – آینه‌های بغل برقی، تاشو، همرنگ بدنه – قفل مرکزی فعال شونده با درب راننده – فرمان هیدرولیک دارای سنسور سرعت – شیشه بالابر برقی مجهز به عملکرد بازگشت اتوماتیک شیشه در سمت راننده – قفل ایمنی صندلی کودک بر روی تاقچه عقب – ستون فرمان از نوع بشکن تلسکوپی با قابلیت تنظیم دستی – آفتابگیر پارچه‌ای دارای آینه و چراغ مطالعه برای راننده و سرنشین جلو – ریموت کنترل درها – کف‌پوش – فرمان چهارپره با روکش چرمی (دارای کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان) – دسته دنده و سردنده با روکش چرمی و پنل چوبی – ظرفیت باک بنزینی 70 لیتری بدون پیچ تخلیه – تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از نوع دستی – گرمکن شیشه عقب استاندارد مجهز به تایمر – شیشه‌ها با لایه ضد UV – ضندلی‌های عقب با قابلیت تاشو – تجهیزات قابل سفارش: صندلی راننده برقی با قابلیت پرکردن گودی کمر و ارتفاع – سقف کشویی شیشه‌ای – کروز کنترل – پرده عقب برقی – مه‌شکن – سنسور جلو و عقب

رقبای تویوتا کمری GLX در بازار

از جمله رقبای هم سن و سال و هم قیمت تویوتا کمری XV40 میتوان به خودروهایی نظیر: نیسان ماکسیما، کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و هیوندای آزرا اشاره نمود. در این بین تویوتا کمری از نظر استهلاک، مصرف سوخت، کیفیت سواری و آرامش داخل کابین بهترین انتخاب محسوب می‌شود اما سایر رقبا نیز ویژگی‌هایی دارند که به کمک آنها قادرند نظرات را به خود جلب نمایند. مثلاً نیسان ماکسیما با قیمتی تقریباً مشابه با نسخه‌های 4 سیلندر کمری در دسترس است که با شتاب بهتر و قیمت قطعات یدکی ارزان‌تر، انتخاب وسوسه‌انگیزی محسوب می‌شود، هیوندای سوناتا و آزرا نیز با آپشن‌های بیشتر میتوانند نظرات را به سمت خود بکشانند. بخصوص که هیوندای آزرا جدا از امکانات بسیار بیشتر، از پیشرانه قوی‌تر بهره می‌برد و در برابر کمری 4 سیلندر، گزینه هیجان‌انگیزتری به نظر می‌رسد؛ هرچند باز هم باید یادآوری کنیم که کمری خودرو کم‌آزارتر و با کیفیت‌تر و کم‌مصرف‌تری است. سوناتا YF نیز با ظاهر مدرن‌تر و کابین جذاب‌تر و آپشن‌های بسیار بیشتر رقیب شایسته و قابل احترامی محسوب می‌شود. البته با بودجه مشابه گزینه‌های مدل‌بالاتر چینی هم موجود هستند که روی کاغذ خودروهای کامل‌تر و معقول‌تری (نسبت به محصولی با عمر بیش از یک دهه) به نظر می‌رسند؛ حتی شواهد هم نشان از استقبال بیشتر مردم از چنین خودروهایی دارد و کمتر مشاهده می‌کنید که اطرافیان به جای خودرویی مثل چری آریزو 6 صفر کیلومتر گارانتی‌دار، کمری 2011 را انتخاب کنند؛ اما طرفداران تویوتا میدانند که داشتن یک کمری حتی از نوع قدیمی و پا به سن گذاشته، لذت متفاوتی دارد که نمی‌توان به سادگی از وسوسه آن عبور کرد.

بررسی مشخصات تویوتا کمری 2007 - 2009 | bamaبررسی مشخصات تویوتا کمری 2007 - 2009 | bamaبررسی مشخصات تویوتا کمری 2007 - 2009 | bama

اسپانسر:شرکت فیدارگوزل تبریزیم

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/Dc6NW
این مطلب را هم ببینید...
مرسدس بنز CLS350 فیس قدیم
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + هفده =

بالا