کارما چیست، قانون کارما چیست؟

کارما چیست، قانون کارما چیست؟

کارما چیست؟
کارما – (به انگلیسیkarma) در فرهنگ هندو به مفهوم عملکرد فرد در زندگی است.

در قانون جذب نیز بر مفهوم کارما بسیار تاکید شده است. کارما یک قانون انکار ناپذیر در هستی است. کارما در لغت از یک واژه سانسکریت به معنای بازگشت برگرفته شده است. کارما ارتباط بین اعمال شما و سرنوشت شما را توضیح می دهد.
کارما یا همان قانون کارما را به زبان ساده می توان گفت «قانون علت و معلول» است. یعنی کسانی که به قانون کارما اعتقاد دارند باورشان این هست که در این دنیا نتایج اعمال خود را خواهند دید. البته مفهوم کارما امروزه در کتاب های موفقیت بعنوان یک اصل و با عنوان «قانون کارما» به گونه های مختلفی تفسیر شده است که در سایت راز موفقیت کاربردی ترین تعریف قانون کارما ارائه خواهد شد.

 

قانون کارما بیانگر این است که اعمال شما آیندۀ شما را رقم می‌زنند. شاید شما هم شنیده باشید که بعضی از افراد اظهار می کنند: این سرنوشت ما بوده که زندگی این چنینی داشته باشیم یا مصیبت های زیادی نصیبمان بشود! اما قانون کارما نظر دیگری دارد: دلیل این مسئله که سرنوشت شما هرگز از پیش تعیین نشده، این است که شما ارادۀ آزاد دارید.

براساس قانون کارما امکان ندارد که آیندۀ شما از پیش تعیین شده باشد. از نظر قانون کارما چنین چیزی عادلانه نخواهد بود. زندگی به شما فرصت می‌دهد.

قانون کارما یکی از همان فرصت‌هاست. افرادی مثل هندوها که قانون کارما را قبول دارند بر اساس اصل تناسخ بر این باور هستند که کارما یا همان قانون کارما زندگی های بعدی شما را نیز تفسیر می کند. یعنی اگر شما امروز خوب زندگی کنید و با دیگران مهربان باشید و کار بد نکنید بر اساس قانون کارما در زندگی های بعدی نتایج آن را در زندگی خود شاهد خواهید بود. قانون کارما می گوید: افرادی که همیشه مصیبت می بینند و اتفاقات سریالی بدی برایشان رخ می هد، نتایج اعمال گذشته یا زندگی قبل (تناسخ) خود را تجربه می کنند. قانون جذب کائنات نیز کارما را به این صورت تفسیر می کند که می گوید وقتی شما کارخوبی می کنید احساسی در شما ایجاد می شود که این حس خوب شرایطی را بوجود می آورد تا همان حس را مجددا تجربه کنید. دقیقاً قانون کارما در عملکرد بد و نامطلوب نیز عواقب بدی برای فرد خواهد داشت.

این شما هستید که آینده خود را میسازید. قانون کارما میگوید اگر آینده خوبی میخواهید باید اکنون خوبی داشته باشید و به صورت مستمر به شکلی مثبت در جهت خواسته هایتان حرکت کنید. دوره پیشرفته نخبگان قانون جذب به شما میآموزید که اول چگونه به هرآنچه میخواهید در زندگیتان اتفاق بیافتد فکر کنید و در نهایت به همان تبدیل شوید که میخواهید. از شما دعوت میکنیم با شرکت در این دوره، قانون کارما را در جهت جذب هرآنچه میخواهید بکار گیرید. نتایج شما را شگفت زده خواهند کرد.

خانم فلورانس اسکاول شین در کتاب چهار اثر خود از قانون کارما بعنوان قانون بازی بومرنگ ها یاد کرده است؛ بومرنگی که پرتاب می شود و در نهایت به خودمان برمی گردد.

 

من در میان دانشجویان دوره قانون جذب متوجه شدم که قانون کارما برای بسیاری یک مفهوم گنگ است. حتی در کتاب های موفقیت این مفهوم به صورت شخصی و بر حسب ضرورت تفسیر شده است. قانون کارما براساس قوانین نیوتن نیز توضیح داده می شود. بر اساس قانون سوم نیوتن هر عملی عکس العملی دارد. یعنی اگر بر جسمی نیرویی در جهتی وارد شود؛ نیروی عکس العملی مساوی ولی مخالف جهت آن عمل می کند. دقیقا قانون کارما نیز به همین شکل عمل می کند. کارما می گوید اگر شما امروز کار بدی انجام دهید، نتیجه این کارتان به زندگی شما بازخواهد گشت. قانون کارما می گوید نتایج کار خوب یا بد شما در همین جهان و زندگی بعدی گریبان شما را خواهد گرفت. ما در این مقاله قصد داریم قانون کارما را به نحوی بیان کنیم تا یک درک ملموس از مفهوم کارما داشته باشید.

برای بیان مفهوم کارما و قانون کارما یک مثال ساده ضروری است. فرض کنید همه ما می‌خواهیم به مردم در حد توان خود کمک کنیم.

مثلاً فرد نابینایی را یاری کنیم، به موسسه محک کمک کنیم،به افراد بی‌خانمان کمک مالی کنیم،با کودکان کار مهربان باشیم و غیره.
ی که به او کمک کرده‌ایم، پاسخ خوبی، ما را بدهد؟ چقدر احتمال دارد که عمل ما یک منبع از انرژی مثبت ایجاد نماید؟!

این یک مثال خیلی ساده از کارما درباره مسائل روزمره است. البته کارما بصورت منفی نیز وجود دارد.

گاندی به سادگی اما بسیار عمیق مفهوم قانون کارما را توضیح می‌دهد:

«انسان چیزی جز محصول افکارش نیست. او به همان چیزی تبدیل می‌شود که بدان فکر می‌کند.»

قانون کارما یکی از قدیمی‌ترین مفاهیم معنوی/مذهبی در جهان است. مدت‌ها قبل از مسیحیت و یهود، مفهوم قانون کارما به طور گسترده در شرق پذیرفته شده بود. چرا که نه؟ منطقی است. این اعتقاد که اعمال گذشته بر سرنوشت ما در حال اثر می‌گذارند، کاملاً منطقی به نظر می‌آید.

 

کارما در اسلام و قرآن
واقعیت آن است که مفهوم کارما از آن جهت که ایده و باور هندوها می باشد و موضوع دنیای بعد از مرگ را مثل ما مسامانان قبول ندارند، قانون کارما چندان قابل پذیرش از نظر ما مسلمانان نخواهد بود. همچنین در قرآن اشاره ای به کارما نشده است. با اینحال برخی اساتید آموزش قانون جذب در سمینارها و سایت ها اشاراتی داشته اند که در اینجا عیناً آورده می شود: (آیه ۷ و آیه ۸ از سوره زلزال)

فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْرًا یَرَهُ
هر کس به وزن ذره‌ای نیکی کرده باشد آن را می‌بیند. (نتایج مثبت آن نیکی به زندگی اش وارد می شود.)
وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ
هر کس به وزن ذره‌ای بدی کرده باشد آن را می‌بیند (نتایج منفی آن کار بد به زندگی اش وارد می شود.)
اما کارما و قوانین کارما چگونه بر ما اثر می‌گذارند؟

شاید مهم ترین سوال افرادی که به دنبال مفهوم کارما هستند این باشد که چطور می توان از کارما آسیب کمتری دید و بعد آیا می شود با استفاده از قانون کارما در خود و زندگی خویش تحولی ایجاد کرد؟
بیایید برای پاسخ به این دو پرسش اساسی ۱۵ قانون کارما را بررسی کنیم که می‌توانند زندگی شما را دگرگون کرده و تحولی اساسی در شما بوجود آورند. دوستان توصیه می کنم این ۱۵ قانون را جدی بگیرید. سایت راز موفقیت کاملترین مقاله را در مورد کارما و قانون کارما در اختیار شما قرار داده است. لطفا با دقت تمام ۱۵ قانون کارما را مطالعه بفرمایید و در بخش نظرات تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید:

این مطلب را هم ببینید...
۲۵ سودآورترین ایده در کسب و کار صنایع غذایی

۱- قانون تشابه و کارما : «هرچه بکارید، برداشت می‌کنید»

تعریف سادۀ قانون تشابه این است که افکار و اعمال ما عواقبی دارند، خوب یا بد.
اگر آرامش، عشق، هماهنگی، رونق و غیره را طلب کنیم، باید همسو با آن‌ها رفتار نماییم. این قضیه را با عنوان «قانون علت و معلول» نیز می‌شناسند.
همچنین انرژی‌ حاصل از فکر و عملی که ما به این دنیا وارد می‌کنیم، عواقب آنی یا غیر آنی به دنبال خواهد داشت. طبق قانون کارما کائنات همان چیزهایی را به شما بازمی گردانند که شما به کائنات هدیه داده اید.
برای داشتن چیزهایی که خواهانش هستید، باید خودتان همان چیزها را داشته باشید و به کائنات ارائه کنید.

 

۲- قانون آفرینش و کارما : «آنچه که طلب می‌کنیم، از طریق مشارکت حاصل می‌گردد.»

زندگی‌ پیرامون شما و هر آنچه که در دنیای خودتان مشاهده می کنید، توسط نیات خود شما پدید آمده است. از آن‌جا که ما با جهان هستی یکی هستیم، نیات ما تکامل آفرینش را تعیین می‌کنند و طبق قانون کارما از آن‌جا که آنچه ما در پیرامون خود داریم به بخشی از ما تبدیل می‌گردد، وظیفۀ ماست که مطمئن شویم پیرامون ما با امیالمان هماهنگ است.

۳- قانون تواضع و کارما : «نپذیرفتن آن‌چه که هست منجر به استمرار آن‌چه که هست می‌شود.»

پذیرش، یک ویژگی مثبت در وجود هر فردی است به زبان ساده، به منظور تغییر وضعیت کنونی، ابتدا باید آن را بپذیریم.
اگر چیزهایی که هم اکنون می بینیم را دشمن خود تلقی می کنیم و چیزها و کسانی هستند که خصوصیات منفی دارند یعنی خود ما نیز بر درجات بالایی از جهان هستی متمرکز نیستیم و آن خصوصیات منفی درون خود ماست و اگر به جای ایجاد تغییر در مسائل منفی بر خود مسائل منفی تمرکز کنیم، در نقطۀ صفر درجا خواهیم زد. دوستان این اصل و قانون کارما را من خیلی دوست دارم و تصور می کنیم تنها «پذیرش» شرایط کنونی راز موفقیت و پیشرفت افراد موفق جهان است.

۴- قانون رشد و کارما : «رشد ما فراتر از هر شرایطی است.»

تنها چیزی که ما بر آن کنترل داریم، خودمان است.
اقدام و عملی که پس از انگیزه شکل می‌گیرد، شرایط مثبت یا منفی را در زندگی ما رقم می‌زند. تغییر حقیقی فقط زمانی رخ می‌دهد که متعهد شویم آن‌چه که در قلبمان هست را تغییر دهیم.
طبق قانون کارما برای رشد و تعالی خویش، باید خودمان را تغییر دهیم، نه شرایط و چیزهای پیرامونمان را.
کارما می گوید: دنیای تو زمانی تغییر می کند که خود تو تغییر کنی.

 

۵- قانون مسئولیت و کارما : «زندگی ما نتیجه کارهای خودمان است، نه چیز دیگری.»

هنگامی که در زندگی ما آشوب وجود دارد، اغلب به این دلیل است که درون خودمان آشوب است. اگر می‌خواهیم زندگی خودمان را تغییر دهیم، باید چارچوب ذهنی و پیرامون خود را عوض کنیم.
ما باید مسئولیت هرآنچه در زندگیمان وجود دارد را بپذیریم و براساس قانون کارما بپذیریم هر آنچه در پیرامون ما وجود دارد انعکاس درون خود ماست.

۶- قانون پیوندو کارما : «همه چیز در جهان هستی به هم پیوسته است، از چیزهای کوچک گرفته تا بزرگ»

گذشته، حال و آیندۀ ما همگی به یکدیگر پیوسته هستند. کوچک‌ترین کارهایی که انجام می‌دهیم با بزرگ‌ترین کارهایمان پیوند دارند. همه‌چیز به یکدیگر مرتبط هستند بنابراین ما اگر چیز متفاوتی می‌خواهیم، باید تلاش کنیم که این پیوندها را تغییر دهیم. براساس قانون کارما هیچ مرحله‌ای در تکمیل یک وظیفه و در راستای رسیدن به یک خواسته و هدف از بقیه مهم‌تر نیست.
گذشته ، گام اول و گام میانی و گام آخر همگی مهم هستند و گذشته و حال و آینده با هم ارتباط دارند و پیوسته هستند.
مهم نیست چه گذشته ای داشته اید و اکنون در چه شرایطی هستید چون به هر حال آرزوی تو دستور توست !
این تنها یک شعار نیست، واقعیتی است که بسیاری همچون شما را به اهداف و آرزوهایشان رسانده. همین حالا هم شما با ورود به این سایت اولین گام در جهت رسیدن به آرزوهایتان را بر اساس قانون کارما برداشته اید.
شاید بعدها که به بسیاری آرزوهایتان رسیدید به یاد بیاورید که در چنین روزی در سایت راز موفقیت ناامیدانه در پی آرزوهایتان در حال مطالعه بودید و فکرش را هم نمیکردید چنین اتفاقات شگفت انگیزی در زندگیتان بیافتد.
هیچ چیز اتفاقی نیست. دریافت دوره آرزوی تو دستور توست، با مجموعه ای از فایل های صوتی و کتابی به همین نام میتواند قدوم دوم شما در جهت شناخت ارتعاشات و رسیدن به آرزوهایتان باشد.

۷- قانون تمرکز و کارما : «شما نمی‌توانید در یک زمان به دو چیز مختلف فکر کنید»

هیچکس نمی‌تواند توجه خود را بر بیش از یک موضوع متمرکز نماید. اگر افکار شما بر ارزش های معنوی متمرکز است امکان ندارد افکار سطح پایینی همچون حسادت و خشم داشته باشید و برعکس اگر ما افکار و اعمال منفی داشته باشیم نمیتوانیم انتظار رشد معنوی را بکشیم. ما باید توجه خود را به طور کامل روی خواسته هایمان متمرکز کنیم تا به خواسته‌های مطلوب خویش برسیم. اما شاید بگوید من با این قانون کارما موافقم ولی ذهنی بسیار آشفته و پریشان دارم و قادر نیستم تمرکز کنم! در این صورت حتماً پکیج بسیار شگفت انگیز اثر زایگارنیک روانشناس روس را تهیه کنید و ذهنتان را به آرامش و تمرکز دعوت کنید. یادتان باشد قانون تمرکز کارما قدرت می آورد.

این مطلب را هم ببینید...
تفکرات و باورهای محدودکننده ، مانع اصلی موفقیت

 

۸- قانون بخشش و کارما : «نشان دادن از بخشش حاکی از نیات حقیقی است.»

به زبان ساده: آن‌چه که ما ادعا می کنیم و آن را باور داریم، باید در اعمالمان نیز تجلی یابد. بخشش یک فضیلت است، به شرطی که مشتاق کمک به سایرین باشیم. بدون ذات بخشنده، رشد معنوی تقریباً غیرممکن است. کمترین اثر بخشش تقویت قدرت روان و افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس است. بله، نتایج تحقیقات نشان میدهد که بخشش و گذشت تاثیر مستقیم بر بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس افراد دارد.

 

۹- قانون تغییر و کارما : «تاریخ خود را تکرار خواهد کرد مگر اینکه تغییر کند.»

تعهد آگاهانه نسبت به تغییر، تنها راه برای تاثیرگذاری بر گذشته است. تاریخ در مسیر غیرسازنده‌ای ادامه خواهد یافت، مگر اینکه انرژی‌های مثبت، جهت آن را عوض نمایند.

۱۰- قانون اینجا و اکنون و کارما: «زمان حال تنها چیزی است که ما داریم.»

نگاه نادمانه و همراه با پشیمانی به گذشته و نگاه ناامیدانه به آینده، فرصت سود بردن از زمان حال را از شخص می‌گیرد.
افکار و الگوهای رفتاری کهنه اجازه نمی‌دهند که نسخۀ جدیدی از آن‌ها داشته باشیم و باعث می‌شوند فرصت‌های حال و پیشرفت از دست برود. به پشت سر خود نگاه کنید تا ببینید چه چیزی مانع از حضور شما در اینجا و اکنون بوده است.

۱۱- قانون صبر و پاداش و کارما : «هیچ چیز ارزشمندی بدون “ذهنیت صبور” ایجاد نمی‌گردد.»

صرفاً با فکرهای زیبا به خواسته‌های خود نمی‌رسیم. هرچیزی که ارزشمند است، به مقداری تلاش نیاز دارد.
پاداش اعمال ما فقط از طریق صبر و استقامت به دست می‌آید و نه چیز دیگری. پاداش‌ها نتایج پایانی نیستند.
حقیقت این است که لذت دائمی از طریق این دانش به دست می‌آید که بدانیم چکار کنیم و چگونه انتظار پاداش کاری که انجام داده‌ایم را بکشیم؛ یعنی آگاهانه صبور باشیم.

۱۲- قانون اهمیت و الهام و کارما : «بیشتر و بهتر از آنچه از شما انتظار می رود کارایی داشته باشید.»

هرچقدر برای کاری انرژی بگذارید، همان قدر نتیجه می‌گیرید.
اگر نتیجه پایانی چیزی را از خود به جای نگذارد، از ارزش اندکی برخوردار خواهد بود. انرژی و نیات، مولفه‌های اساسی هستند که اهمیت نتایج پایانی را تعیین می‌کنند و بعبارت دیگر ارزش حقیقی هر چیزی را انرژی و نیتی که برای انجام آن صرف شده است تعیین می کنند. به طور ایده‌آل، میزان عشق و علاقه ای که شخص در خلق هر چیزی به کار می برد موجب الهام‌بخشی می‌گردد و دربردارندۀ انگیزه‌هایی هستند که شخص آن‌ها را اجرایی می‌کند تا یک اثر ماندگار از کل داشته باشد.

 

۱۳- قانون کارما می گوید هرچه کنی به خود کنی.

وقتی می گوییم کارما قانون عمل و عکس العمل است، نکته جالب توجه آن است که بدانیم قانون کارما براساس نیت افراد عکس العمل نشان می دهد؛ فرض کنید دو شخص مختلف آمپولی را به شخص بیماری می زنند، یکی به قصد نجات بیمار و دیگری به قصد کشتن بیمار! نیت پزشک نیت خوب و نجات بیمارش است و نیت شخص دیگر، نیت پلیدی است و قانون کارما براساس نیت هریک از آنها اعمالشان را به خودشان برمیگرداند.

۱۴- براساس قانون کارما انرژی شما چند برابر بازمی گردد.

هرگز تصور نکنید به همان اندازه ای که انرژی صرف می کنید ، به همان اندازه نیز دریافت خواهید کرد! از نظر قانون کارما وقتی شما آغازگر یک عمل خوب یا بد هستید، انرژی حاصل از عمل شما در یک چرخه نامتناهی قرار می گیرد و براساس قانون کارما چندین برابر همان انرژی به خودتون بازمیگردد.
بعنوان مثال وقتی شما از راننده تاکسی بخاطر رفتار خوبش تشکر می کنید ، راننده با دریافت انرژی خوب شما بقیه روز را با انرژی مثبت بیشتری کار می کند و حال خوب خودش را به سایر مسافرانش نیز منتقل می کند و افراد بیشتری انرژی خوب شما را دریافت می کنند و آنها نیز بقیه روز خود را با انرژی مثبت بیشتری سپری می کنند و این چرخه به همین شکل ادامه پیدا می کند و مطمئن باشید طبق قانون کارما انرژی مثبت بسیار بیشتری به خود شما که آغازگر چرخه بوده اید بازخواهد گشت و برعکس.

۱۵- براساس قانون کارما بازگشت کامل اعمال در این دنیا امکان پذیر نیست.

اجازه دهید این سوال را از خودتان بپرسم؟!

آیا امکان مجازات صددرصدی قاتلی که مثلا ۱۰ نفر را به قتل رسانده است یا کسی که در طول زندگیش دست به جنایت های بزرگی زده است در همین دنیا وجود دارد!!
یا برعکس، آیا امکان جبران صددرصدی کارهای خوبی که یک شخص در طول زندگیش انجام داده و به افراد بسیار زیادی کمک کرده است و آثار خوبی های او حتی بعداز مرگش نیز وجود دارد، در این دنیا وجود دارد!!!
با این مقاله جذاب همراه باشید تا در ادامه پاسخ این سوالات را نیز دریابید.

 

در خصوص مفهوم قانون کارما ذکر ۲ نکته حائز اهمیت است:

همه به یک اندازه قانون کارما را درک نمی کنند.
بعضی از افراد زودتر پی به قانون کارما می برند و نتایج آن را درک می کنند و بعضی ها نیز دیرتر یا اصلا متوجه نمی شوند!
اگر شیشه پنجره اتاقتان را خوب تمیز کرده باشید، به محض اینکه کسی روی شیشه دست بگذارد، متوجه لکه روی آن می شوید، چرا؟!چون شیشه شفاف است و کثیفی ها و تمیزی ها را سریع تر نشان میدهد؛ بنابراین افرادی که ضمیر و باطن شفاف تری دارند، انرژی حاصل از قانون کارما را سریع تر متوجه می شوند و برعکس.
نمی توان همه پدیده ها را با قانون کارما تفسیر کرد.
بطور حتم نمیتوان تمام اتفاقات و رویدادهای زندگی را به قانون کارما نسبت داد چرا که این دنیا متشکل از قوانین بسیاری است که در رخداد اتفاقات پیرامون ما نقش اساسی دارند و قانون کارما هم یکی از همین قوانین است بنابراین قرار نیست بعداز مطالعه این مقاله همه چیز را به قانون کارما نسبت بدهیم.

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaLken6N
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 20 =

بالا