مرصع پلو مجلسی

مرصع پلو مجلسی

 

مواد لازم برای تهیه مرصع پلو مجلسی

 

زمان پخت90

 

کشمش پلوئی100 گرم

 

خلال بادام100 گرم

 

خلال پسته100 گرم

 

پیاز متوسط خرد شده دو عدد

 

شکرسه قاشق غذاخوری

 

آب یک لیوان

 

زعفران دم کرده سه قاشق غذاخوری

 

پودر هل یک قاشق چای‌خوری

 

خلال پوست پرتقال دو لیوان

 

کره به مقدار لازم

 

زردچوبه یک قاشق چای‌خوری

 

برنج ایرانی یک کیلوگرم

 

زرشک150 گرم

 

فیله مرغ یک کیلوگرم

 

نمک یک قاشق چای‌خوری
 
مرصع پلو از لذیذترین و خوش طعم ترین پلوهای ایرانی است که می توانید در مجالس و مهمانی ها آن را پخته و از خوردن آن لذت ببرید؛ چون تزیین زیبایی دارد و به علت ظاهر چشم‌ نوازش به آن جواهر پلو هم گفته می شود. در ادامه با دستور پخت مرصع پلو که یک غذای اصیل ایرانی است آشنا می شوید، پختن این غذا کار آسانی نیست و آماده‌سازی آن یک و نیم ساعت زمان می‌ برد و حدود یک و نیم ساعت هم برای پخت آن زمان نیاز است.
 
توجه داشته باشید مواد لازمی که در ادامه مشاهده می‌کنید برای 5 نفر تهیه دیده شده و می توانید با توجه به تعداد نفرات و با رعایت نسبت ها، مقادیر را تغییر دهید.
 

بهترین طرز تهیه مرصع پلو

برای پختن مرصع پلو مجلسی و ایرانی باید در ابتدا برنج را پاک کرده و بشویید و اجازه دهید که 2 تا 3 ساعت به‌ خوبی خیس بخورد و برای اینکه برنج شما خوش طعم تر شود و بیشتر قد بکشد، بهتر است آن را با نمک زیاد بخیسانید.

در مرحله بعدی باید به تعدادی که گفته شد پیاز در نظر گرفته و پیازها را پوست کنده و به صورت خلالی خرد کرده و آنها را درون یک تابه که حاوی کره است تفت بدهید و وقتی که پیازها تفت خوردند و سبک و سرخ شدند می توانید فیله های مرغ را هم به آنها اضافه نموده و به خوبی تفت دهید و سپس کمی زردچوبه به آن اضافه کرده و یک لیوان آب هم بریزید و در قابلمه یا ظرف خود را بگذارید تا 10 دقیقه یا 15 دقیقه به خوبی مغزپخت شود.

این مطلب را هم ببینید...
عدس پلو

 بعد از این مرحله می توانید یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده روی آن ها بریزید تا طعم و بوی بهتری پیدا کنند.

در مرحله بعدی باید یک تابه دیگر بردارید و مقداری کره داخل آن ریخته و حرارت دهید و کشمش و زرشک را داخل کره آب شده ریخته و آنها را تفت دهید و در حین تفت دادن شکر را هم به آن اضافه کرده و تفت دادن را ادامه دهید و وقتی که کشمش و زرشک تفت خوردند، آنها را در یک ظرف جدا بریزید و وقتی آبش خالی شد، خلال پوست پرتقال را با بقیه شکری که باقیمانده تفت دهید و خلال پسته و بادام را هم با پودر هل به آن اضافه کنید و تفت دهید تا محتویات به خوبی نرم شوند.

 

حالا نوبت آبکش کردن برنج است و باید یک قابلمه را از آب پر کرده و روی شعله گاز بگذارید تا وقتی جوش افتاد، آب برنج خیس کرده را خالی کنید و برنج را داخل آب جوش بریزید و وقتی که قد کشید و مغز استخوانی آن سبک تر شد آن را آبکش کرده و دم بگذارید.

در مرحله آخر هنگامی که برنج شما دم کشید آن را داخل یک دیس یا ظرف مخصوص سرو کرده و کمی از برنج را هم با زعفران مخلوط کنید تا برنج زعفرانی و موادی که تفت داده بودید را برای تزیین روی برنج بگذارید و در کنار دیس برنج هم فیله های مرغ را قرار دهید. حالا مرصع‌ پلو شما آماده است و می توانید نوش جان کنید.

این مطلب را هم ببینید...
سالاد مرغ کاری

 

مرصع پلو مجلسی

با دنبال کردن مرحله به مرحله مواردی که گفته شد می توانید یک مرصع پلو خوشمزه و دلچسب داشته باشید و برای مجلسی شدن آن کافیست آن را به خوبی تزیین کنید و سرو مناسبی داشته باشید. پس بهتر است برای تزیین این غذا کمی وقت بگذارید تا سفره و میز رنگین تر و زیباتری داشته باشید. همچنین می توانید برای ته دیگ از سیب زمینی استفاده نمایید و کمی کنجد و زعفران ته قابلمه بریزید. 

 

مرصع پلو با گوشت

مرصع پلو با گوشت

 

مرصع پلو با مرغ

برای تهیه مرصع پلو هم می توانید از مرغ و هم از گوشت قرمز به صورت خورشتی یا چرخ کرده قلقلی استفاده نمایید. سلیقه، ذایقه و محدودیت های غذایی و رژیمی شما تعیین کننده هر کدام از این موارد است. همچنین میتوانید هم مرغ را سرخ کرده و بپزید، هم می توانید بصورت آب پز و بدون روغن که رژیمی باشد استفاده کنید.

مرصع پلو با مرغ مجلسی

 

تزیین مرصع پلو

تزیین مرصع پلو مجلسی کاری سلیقه ایست و با دیدن هر کدام از تصاویری که مشاهده می کنید می توانید ایده بگیرید و غذای خود را تزیین کنید. الیته سلیقه غذایی و طعم های دلخواه شما هم در این تزیین تاثیر گذار است. اگر ترشی زرشک برایتان دلچسب است، میتوانید از آن بیشتر استفاده کنید. یا هر کدام از موادی که در تزیین به کار می روند را کمتر یا بیشتر استفاده کنید.

تزیین مرصع پلو

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaLRlNdD
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − یک =

بالا