شربت و مربا تمشک

شربت و مربا تمشک

 

مواد لازم برای تهیه شربت و مربا تمشک

زمان پخت90

 

تمشک6 فنجان

 

آببه مقدار لازم

 

شکر4 فنجان

 

آبلیمو1 قاشق غذاخوری

بهترین طرز تهیه شربت و مربا تمشک 

 تابستان یکی از جذاب ترین فصل های سال است و شاید یکی از اصلی ترین دلایل آن تنوع زیاد میوه های تابستانی باشد. این میوه‌ ها بسیار جذاب و دل انگیز هستند و خیلی از افراد تمایل دارند تا ماه‌ ها بتوانند این میوه‌ها را در یخچال خود در قالب مربا یا شربت نگهداری کنند.

تمشک یکی از این میوه های خوش طعم است که شما می توانید از این میوه هم شربت  و هم مربا تهیه کنید و تا مدت ها داخل یخچال نگهداری کنید؛ خصوصا اگر از تمشک های تازه و خوشمزه استفاده کنید و از طرز تهیه شربت و مربای تمشک تازه ای که در ادامه برایتان شرح می دهیم کمک بگیرید.

 

شما می توانید از شربت و مربای آن برای مهمانی ها و وعده صبحانه یا در کنار انواع کیک و شیرینی استفاده کرده و لذت ببرید. در ادامه با مواد لازم برای تهیه مربای تمشک تازه و همچنین مواد لازم برای تهیه شربت تمشک آشنا خواهید شد.

تهیه این شربت و مربا کار بسیار آسانی است و برای آماده سازی مواد آن کمتر از نیم ساعت زمان لازم دارید و برای پختن مربا هم به حدود یک ساعت و نیم زمان نیاز دارید

 

طرز تهیه شربت و مربای تمشک تازه

 

مواد لازم برای تهیه شربت تمشک

  • تمشک : یک و نیم کیلو گرم

  • شکر : 2 کیلوگرم

  • وانیل : 1 قاشق چای‌ خوری

  • آب : به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه مربا و شربت تمشک

 

دستور پخت مربای تمشک تازه

در اولین مرحله برای تهیه مربای تمشک باید تمشک ها را به خوبی تمیز کنید و بشویید و بعد داخل یک ظرف بریزید و لابلای آن شکر بریزید و کمی شکر حدود 50 گرم نیز برای مراحل بعدی نگه دارید و برای یک نصف روز ظرف تمشک و شکر را درون یخچال بگذارید تا کاملا آب بیندازند و شکر در تمشک حل شود.

این مطلب را هم ببینید...
میلک شیک پای سیب

در مرحله بعدی باید تمشک ها را از یخچال بیرون بیاورید و درون قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید و اجازه دهید با شعله بالا بجوشد و بقیه شکری هم که نگه داشته بودید با کمی آب ولرم به محتویات قابلمه اضافه کنید.

بهتر است شعله گاز شما زیاد باشد تا به خوبی بجوشد و وقتی که کمی جوشید، زیر آن را کمتر کنید تا ریزتر بجوشد و به غلظت دلخواه نزدیک شود.

 

وقتی که مربای شما کمی غلیظ شد باید مقداری آبلیمو هم به آن اضافه کنید و مجدداً اجازه دهید که چند دقیقه با هم بجوشد و وقتی که غلظت مربا به حد نصاب رسید آن را از روی شعله گاز بردارید تا خنک شود.

وقتی که خنک شد می توانید آنها را داخل ظرف های شیشه ای بریزید و درون یخچال نگهداری کنید. در ضمن بهتر است از تمیز بودن و خشک بودن ظرف‌ های شیشه ‌ای اطمینان حاصل کنید.

 

نکته مهمی که برای تهیه مربای تمشک وجود دارد و باید به آن توجه کنید این است که از تمشک های رسیده تر برای درست کردن مربا استفاده کنید زیرا اسیدیته مناسبی دارند که طعم بهتری به مربا می‌ دهند و اگر نمی‌ توانید تمشک تازه تهیه کنید، تمشک فریز شده هم برای این مربا می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

 

اگر ظرف لعابی در اختیار داشته باشید بهتر است که مربا را داخل آن ظرف ها تهیه کنید چون رنگ بهتری به مربا می‌دهد.

اگر تشخیص غلظت مناسب برای مربا برایتان سخت است می توانید قبل از شروع کار یک ظرف را درون فریزر بگذارید تا خنک شود و آنجایی که حس می کنید مربا به غلظت مناسب رسیده ظرف را از درون فریزر بیرون بیاورید و کمی از مربا را داخل آن بریزید و ظرف را کج بگیرید؛ اگر مربا خیلی سریع به سمت پایین حرکت کرد باید باز هم به پخت آن ادامه دهید؛ اما اگر حرکت آرامی داشت یعنی به غلظت مناسب رسیده و اگر بین انگشتان خود هم بگذارید کمی حالت غلیظ و چسبناک و کشسانی به خود می‌گیرد، این یعنی مربا به قوام مناسب نزدیک شده است.

این مطلب را هم ببینید...
میلک شیک طالبی

اگر می‌ خواهید مربای شما رنگ شفاف تری داشته باشد باید در زمان پختن درب قابلمه را بگذارید تا خیلی تیره نشود.

 

دستور تهیه شربت تمشک

برای درست کردن شربت تمشک باید اول تمشک را خوب پاک کنید و با آب سرد بشویید و بعد مقدار مشخص شکر و آب را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید تا شکر کاملا درون آب حل شود تا شهد مناسب حاصل شود. سپس تمشک ها را درون قابلمه اضافه کنید و حدود 10 تا 15 دقیقه آن ها را با هم بجوشانید و اگر ظرف شما کف کرد کف های اضافه را بردارید تا شربت نهایی شفاف باشد.

 

 زمانی که حس می کنید شربت به غلظت مناسب نزدیک شده کمی هم وانیل به ظرف اضافه کنید و سپس مخلوط را از داخل صافی رد کنید که تمشک درون صافی گیر کند و شربت آن را داخل ظرف مناسب ریخته و دد یخچال نگهداری کنید.

 اگر حس کردید شربت شما هنوز به غلظت مناسب نرسیده و باید غلظت بیشتری داشته باشد باید دوباره آن را روی حرارت بگذارید تا بیشتر بجوشد.

حالا شربت تمشک شما آماده است و می‌توانید برای سرو شربت ها برای مهمان از کمی شربت به همراه آب و چند تکه یخ استفاده کنید و از خوردن آن ها لذت ببرید.

 

 

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaLpPTdp
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

بالا