طرز تهیه سالاد

طرز تهیه سالاد

 

سالاد را به عنوان پیش غذا یا گاهی اوقات بعد از غذای اصلی به عنوان یک غذای جدا و برخی اوقات همراه با غذای اصلی سرو می کنند. البته اگر سالاد شما حاوی موادی باشد که ارزش غذایی کافی را داشته باشد می‌توان به عنوان وعده غذایی اصلی هم آن را مصرف کرد.

به طور کلی این واژه ریشه در زبان فرانسوی دارد که به معنی شور و نمکی و نمک اندود شده می باشد. سالاد ها انواع مختلفی دارند که شما می توانید با توجه به مواد اولیه ای که در اختیار دارید و همچنین ذائقه و سلیقه خود و نوع رژیم غذایی آنها را تهیه کنید و در برنامه غذایی خود بگنجانید.

از جمله سالادهایی که در ایران رایج است می توان به سالاد شیرازی، سالاد فصل، سالاد الویه، سالاد کلم، سالاد ماکارونی و سالاد لوبیا اشاره کرد. از جمله سالادهایی که در دنیا رایج هستند می توان به سالاد پاستا، سالاد اندونزی، سالاد روسی، سالاد تخم مرغ، سالاد سزار و غیره اشاره کرد.

برای تهیه سالاد علاوه بر موادی که داخل آن مصرف میشود تزیین سالاد اهمیت ویژه ای پیدا می کند زیرا گاهی اوقات به عنوان فاکتورهای تزئینی سفره ما ایرانی ها محسوب می شوند و می توانید با انواع مختلف مواد غذایی روی سالاد تان را تزئین کنید. در ادامه با انواع مختلف سالاد های پرطرفدار و محتویات آن آشنا خواهید شد.

 

سالاد کاهو

یکی از رایج ترین سالادهایی که مورد علاقه تمام سلیقه ها و ذائقه ها هست و معمولاً در اکثر مهمانی ها آن را تهیه می‌کنیم سالاد کاهو می باشد. مواد لازم برای تهیه سالاد کاهو شامل کاهو و در صورت نیاز کلم و هویج می باشد. البته برای تزیین آن می‌توانید از خیار و گوجه و هویج رنده شده و ذرت و موارد دلخواه دیگر هم استفاده کنید.

برای تهیه سالاد کاهو باید ابتدا همه کاهو، کلم و موادی که برای تهیه سالاد مورد نیاز است را خرد کنید و داخل آب نمک برای مدت نیم ساعت قرار دهید و بعد آن را آبکشی کنید و خوب بشویید و در ظرف دلخواه بریزید. هویج را هم با قسمت درشت رنده کنید.

هنگامی که برای خرید کاهو به فروشگاه مراجعه می‌کنید برای تست تلخی و شیرینی کاهو می توانید ته برگ کاهو را با ناخن خود بتراشید و بو کنید. اگر بوی تندی داد یعنی کاهو تلخ است و اگر بدون بو بود کاهو شیرین است.

علاوه بر محتویاتی که داخل سالاد به کارمیرود، سس سالاد کاهو تاثیر ویژه ای در طعم آن خواهد داشت. مواد لازم برای تهیه سس سالاد کاهو شامل ماست، سس مایونز، نمک و فلفل و آبلیمو و در صورت تمایل پودر لبو می باشد.

شما باید سس مایونز و ماست را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس کمی آب لیمو و فلفل و نمک و پودر لبو را به ظرف اضافه کنید و آنها را هم بزنید. معمولاً کمی پودر لبو داخل سس سالاد کاهو میریزند تا رنگ صورتی بگیرد و ظاهر سالاد را جذاب تر کند.

 

سالاد فصل

سالاد فصل هم جزو سالاد های خوشمزه ای است که می توانید با استفاده از دستورالعملی که در ادامه مشاهده می کنید آن را تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. مواد لازم برای درست کردن سالاد فصل از قرار زیر است:

  • کاهو : 2 بوته کوچک
  • خیار:3 عدد
  • گوجه:3 عدد
  • هویج:2 عدد
  • شکر:به اندازه دلخواه
  • کلم قرمز: 1 عدد کوچک
  • سس مایونز:1 پیمانه کوچک
  • آبلیمو یا آب نارنج: به اندازه لازم
  • پرتغال آب گرفته : 1 عدد
  • نمک : کمی

برای درست کردن سالاد فصل اول باید ظرف سالاد را انتخاب کنید و داخل آن کاهو را خرد کنید و کلم ها را هم به صورت نواری خرد کرده و سپس خیار و گوجه را حلقه‌ای کنید.

سپس کاهو را داخل دیس ریخته و خیار و گوجه حلقه را هم به هر ترتیبی که می خواهید روی آن قرار دهید و در نهایت هویج را روی سالاد رنده نمایید و به سراغ تهیه سس سالاد بروید.

برای تهیه سس سالاد فصل باید کمی نمک، آبلیمو و شکر را داخل سس مایونز ریخته و خوب هم بزنید. برای این که طعم بهتری پیدا کند می توانید آب نارنج و پرتقال را هم به سسس خود اضافه کنید و مجددا آن را هم بزنید و داخل یک ظرف مشخص بریزید تا هر فردی بتواند به اندازه دلخواه روی سالاد بریزد.

برای آماده‌سازی سالاد‌ فصل تقریباً 15 دقیقه زمان نیاز دارید و می‌توانید آن را هم به عنوان پیش غذا و هم میان وعده مصرف کنید.

مقدار مواد اولیه ای که مشاهده کرده اید برای 4 نفر در نظر گرفته شده و اگر بخواهید سالاد را برای تعداد نفرات بیشتر تهیه کنید باید با رعایت نسبت ها مقدار مواد اولیه را تغییر دهید.

این مطلب را هم ببینید...
پیتزا مرغ باربیکیو

 

سالاد جدید و شیک

تنوع سلیقه ها و ذائقه ها همیشه باعث ایجاد طعم های جدید می شود. شما هم می توانید با توجه به علایق خود با توجه به تناسبی که بین مواد غذایی وجود دارد سالاد دلخواه خود را تهیه کنید.

به طور مثال می توانید با استفاده از کلم خرد شده و خیار و گوجه و خیارشور و لبو طعم های دلخواه خود را به یک سالاد جدید تبدیل کنید و به عنوان چاشنی داخل آن نمک و فلفل سیاه و آویشن بریزید. برای یکنواخت کردن طعم ها و مخلوط شدن آن از آبغوره و کمی سرکه بالزامیک استفاده نمایید.

البته می‌توانید از کلم بروکلی، دانه های انار، ذرت و فلفل دلمه‌ای هم برای طعم لذیذ تر این سالاد استفاده کنید. استفاده از هر کدام از این موارد وابسته به سلیقه شما و افرادی که قرار است این سالاد را میل کنند می باشد.

 

انواع سالاد برای مهمانی

با توجه به نوع مهمانی و غذاهایی که در آن سرو می شود انواع سالاد برای مهمانی وجود دارد که شما می توانید آنها را تهیه کنید. به طور مثال اگر از غذاهای اصیل ایرانی بر سر سفره خود استفاده می کنید می توانید کنار آن سالاد شیرازی یا سالاد کاهو قرار دهید و یا می توانید برای مهمانی های تولد و دورهمی که وعده عصرانه دارند سالاد الویه تهیه کنید.

 

انواع سالاد ایرانی

از محبوب ترین و رایج ترین سالادهایی که ما ایرانی ها در کنار غذا مصرف می کنیم می توان به سالاد کاهو و سالاد شیرازی اشاره کرد که طرز تهیه آنها را مشاهده کردید. ولی علاوه بر آن برخی از افرادی که رژیم غذایی مشخصی دارند گاهی اوقات با تهیه سالاد بادمجان و عدس با سس ماست طعم متفاوتی را تجربه می کنند.

علاوه بر آن شما می توانید سالاد سیب زمینی و نخود فرنگی هم تهیه کنید. معمولاً طرز تهیه سالادهای اینچنینی به این صورت است که اگر ماده غذایی خاصی داخل سالاد به کار می رود (مانند سیب زمینی یا مرغ) باید از قبل پخته شده باشد و وقتی که محتویات سالاد با هم مخلوط می‌شوند باید چند ساعت صبر کنید تا طعم آنها به خورد یکدیگر برود و سالاد جا بیفتد.

 

سالاد ساده

یکی از ساده ترین سالادهایی که می توانید در خانه تهیه کنید و کنار انواع غذا آن را مصرف کنید، سالاد گوجه، خیار، کاهو و پیاز است که می توانید هر کدام از آنها را به صورت نگینی خرد کنید و با هر مدلی که میخواهید کنار یکدیگر بچینید. معمولاً برای طعم دهی آنها از کمی آبلیموی تازه استفاده می کنند.

یکی دیگر از سالادهای ساده ای که می توانید با کمترین مقدار مواد اولیه در خانه تهیه کنید سالادی است که با استفاده از تخم مرغ پخته شده و کاهو پیچ و همچنین پنیر فتا خود شده و فلفل سیاه تازه سابیده شده می باشد.

به این صورت که باید شما تخم مرغ ها را به صورت کامل آب پز کنید و وقتی که پوستشان را می‌کنید به صورت حلقه ای برش داده و کاهو پیچ ها را هم خورد کرده و در ظرف بریزید تا تخم‌مرغ و پنیر را هم خرد کرده و روی کاهو پیچ ها قرار دهید. در آخر برای طعم بهتر کمی فلفل سیاه تازه سابیده شده روی سالاد بریزید و سپس آن را میل کنید.

 

انواع سالاد مکزیکی

برای تهیه سالاد مکزیکی دستورالعمل های مختلفی وجود دارد که در ادامه با برخی از ساده ترین طرز تهیه های سالادمکزیکی آشنا میشوید و میتوانید به میزان دلخواه برای خود، افراد خانواده و یا مهمانان از آن تهیه کنید.

در ادامه مواد لازم برای تهیه سالاد مکزیکی و سپس مواد لازم برای تهیه سس سالاد مکزیکی را مشاهده می کنید و در نهایت مراحل تهیه سالاد مکزیکی را برای شما شرح می دهیم.

 

مواد لازم

  • 3 عدد هویج پخته نگینی شده
  • میزان خیارشور بسته به ذائقه باشد
  • ذرت شیرین
  • 1 عدد کلم پیچ سفید
  • شوید ساتوری شده
  • 1 حبه سیر خرد شده
  • کالباس(به دلخواه)

 

سس

  • سس مایونز
  • ماست
  • آویشن کمی
  • آبلیمو

 

برای تهیه سالاد مکزیکی باید همه موادی که از آن نام برده شد را به صورت نگینی خرد کنید و بعد آنها را با یکدیگر مخلوط نمایید.

برای تهیه سس سالاد مکزیکی هم باید ماست، سس مایونز، آویشن و آب لیمو را با همدیگر مخلوط کنید و بعد به مواد خرد شده ای که از قبل ترکیب کرده بودید اضافه نمایید.

حالا سالاد مکزیکی شما آماده است و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

البته سالاد مکزیکی انواع مختلفی دارد که خیلی ها سالاد مکزیکی را با کلم تهیه می‌کنند که برای این منظور باید کلم پیچ ها را خوب بشویید و به صورت یک اندازه و خلالی خرد کرده و داخل ظرف مناسب بریزید.

این مطلب را هم ببینید...
آبگوشت

سپس هویج را هم پوست کنده و خوب بشویید و آن را با رنده درشت داخل محتویات سالاد رنده کنید و بعد فلفل هالوپینو خرد شده و فلفل دلمه‌ای خردشده و گشنیز خرد شده و سیب زمینی هایی که خلالی شده را به سالاد اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

حالا می‌توانید سس مخصوص سالاد مکزیکی را که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم روی مواد ریخته و آنرا میل کنید.

 

دستور تهیه سس

برای تهیه سس مخصوص سالاد مکزیکی با کلم و زیره باید اول داخل یک کاسه پودر تخم گشنیز و پودر زیره را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس روغن زیتون، آب لیموی تازه و عسل را هم به آنها اضافه کنید و هم بزنید.

پس از آن باید کمی پودر فلفل چیلی را هم به این محتویات اضافه کرده و مجددا مخلوط کنید و به اندازه کافی فلفل و نمک ریخته و 2 دقیقه آنها را هم بزنید تا کاملاً یکنواخت و یکدست شوند.

 

سالاد مکزیکی با کالباس و ذرت

این نوع سالاد نوع متفاوتی از سالاد مکزیکی است که مواد لازم برای تهیه سالاد مکزیکی با کالباس و ذرت را در ادامه مشاهده می کنید و می توانید در ادامه دستور تهیه این سالاد را مطالعه نمایید.

 

مواد لازم برای تهیه سالاد مکزیکی با کالباس و ذرت

  • کلم پیچ بنفش: 1/2 کاسه ماست خوری
  • کلم پیچ سفید: 1/2 کاسه ماست خوری
  • کنسرو ذرت: 1 کاسه ماست خوری
  • کالباس: 300 گرم
  • سس مایونز: 1 کاسه ماست خوری
  • شکر: 1/2 قاشق غذا خوری
  • ماست: 1 کاسه ماست خوری
  • سرکه: 4 قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

 

طرز تهیه سالاد مکزیکی با کالباس و ذرت

ابتدا باید کلم بنفش و کلم سفید را به صورت برگ برگ جدا کرده و خوب بشویید. بعد آنها را به صورت ریز و نواری خرد کنید. سپس کالباس ها را هم به صورت ریز خورد کرده و با کلم هایی که از قبل خرد کرده بودید به همراه ذرت داخل یک ظرف مخلوط کنید. می توانید کمی از ذرت و کالباس ها را هم برای تزیین سالاد مکزیکی کنار بگذارید.

برای درست کردن سس سالاد مکزیکی با کالباس و ذرت می‌توانید ماست و سس مایونز را با یکدیگر مخلوط کرده و کمی شکر و سرکه و نمک و فلفل را هم به آنها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و بعد آن را درون سالاد ریخته و حدود نیم ساعت داخل یخچال بگذارید که به خورد مواد سالاد برود و طعم آنها را یکدست کند. می توانید مقداری از سس را هم برای تزیین روی این سالاد استفاده کنید‌.

 

سالاد مکزیکی با مرغ و ذرت

برای تهیه سالاد مکزیکی با مرغ و ذرت باید از مواد لازمی که در ادامه به آن اشاره می کنیم استفاده کنید و با استفاده از دستورالعملی که می‌گوییم این سالاد را در مدت زمان کوتاهی تهیه کنید.

 

مواد لازم برای تهیه سالاد مکزیکی با مرغ و ذرت

  • کلم پیچ سفید: 250 گرم
  • کلم پیچ بنفش: 250 گرم
  • ذرت پخته شده یا کنسرو ذرت: 80 گرم
  • کالباس یا گوشت مرغ پخته شده: 300 گرم
  • نخود فرنگی: 80 گرم
  • خیار شور: 2 عدد متوسط
  • هویج: 1 عدد متوسط
  • ماست: 300 گرم
  • سس مایونز: 200 گرم
  • سرکه سفید: 3 قاشق غذا خوری
  • آبلیمو: 3 قاشق غذا خوری
  • روغن زیتون: 3 الی 4 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

 

طرز تهیه سالاد مکزیکی با مرغ و ذرت

ابتدا باید کلم پیچ ها را برگ برگ از هم جدا کنید و بشویید و بعد به صورت خلالی آنها را خرد کرده و داخل ظرفی که برای سالاد در نظر گرفته اید بریزید.

سپس کالباس یا گوشت مرغ پخته را به صورت ریز خرد کنید و به این کلم ها اضافه کنید و هویج ها را هم شسته و با رنده درشت رنده کنید و با محتویات قبلی مخلوط کنید.

پس از آن باید خیارشورها را هم خرد کنید و به مواد این سالاد اضافه کنید و در نهایت ذرت های پخته شده و نخودفرنگی پخته‌شده را هم داخل ظرف سالاد ریخته و همه آنها را با هم مخلوط کنید.

 

طرز تهیه سس سالاد مکزیکی با مرغ و ذرت

برای تهیه سس سالاد مکزیکی با مرغ و ذرت باید ابتدا ماست، سرکه، سس مایونز، روغن زیتون و آبلیمو و نمک و فلفل را با هم داخل یک ظرف مخلوط کنید و بعد سس را داخل سالاد بریزید و حدود نیم ساعت درون یخچال بگذارید تا طعم یکنواختی داخل سالاد ایجاد کند.

برای تزیین سالاد مکزیکی هم می توانید از گوجه های گیلاسی، ذرت پخته یا کالباس های خرد شده استفاده کنید. البته اگر ذائقه شما می طلبد می‌توانید مقداری قارچ و کشمش هم داخل این سالاد اضافه کنید.

 

سالاد مکزیکی با مرغ و ذرت

 

 

لینک کوتاه مطلب: https://gozaltabrizim.com/GozaLvKFnZ
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − شانزده =

بالا