آش ماشاب قم

آش ماشاب قم

 

مواد لازم برای تهیه آش ماشاب قم

 
زمان پخت180

 

گوشت ران یا گردن گوسفند با قلم پخته و ریش شده200 گرم

 

عدس یک پیمانه

 

سیب زمینی نگینی خردشده یک عدد

 

ماش یک و نیم پیمانه

 

کدو حلوایی نگینی خردشده یک پیمانه

 

لوبیا چشم بلبلی و برنج و گندم از هر کدام نصف پیمانه

 

آب گوشت، کشک و نعنابه میزان لازم

 

پیاز سرخ شده سه عدد

 

زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

 

استان قم هم مانند سایر استان‌های کشور غذاهای محلی و سنتی مختص به خود را دارد که مربوط به محلی های این استان است که البته شما در هر نقطه‌ای از دنیا که باشید اگر طرز تهیه غذاهای سنتی هر منطقه را بدانید با فراهم کردن مواد اولیه آن می توانید آن را تهیه کنید.

یکی از غذاهای محلی قم ماشاب است که طرز تهیه بسیار ساده ای دارد و برای تهیه این غذا به ماش و همچنین گوشت گردن گوساله یا ران گوساله احتیاج است.

در این مطلب تصمیم داریم مواد لازم برای تهیه آش ماشاب قمی را برای شما معرفی کنیم و سپس طرز تهیه آش ماشاب قمی را به شما آموزش خواهیم داد.

 

توجه داشته باشید که نسبت‌های مشخصی بین مواد اولیه در نظر گرفته شده تا غذا طعم بهتر و با کیفیت تری داشته باشید.

این مواد اولیه آش ماشاب قمی را برای 6 نفر تهیه می‌کند. اگر بخواهید این غذا را برای تعداد نفرات کمتر یا بیشتر تهیه کنید باید با در نظر گرفتن نسبت های دقیق بین مواد اولیه مقدار آنها را کاهش یا افزایش دهید. در ادامه طرز تهیه آش ماشاب قم را به شما آموزش دهیم.

 

این مطلب را هم ببینید...
طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

آش ماشاب

 

بهترین طرز تهیه آش ماشاب قم

در اولین مرحله برای تهیه این غذای سنتی و محلی قمی باید ابتدا لوبیا چشم بلبلی، عدس و ماش را شسته و به صورت جدا آنها را در ظرف‌های مختلف بخیسانید تا چند ساعت در آب بمانند. اگر توانستید در این مدت چند مرتبه آب آنها را عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود و بهتر بپزند.

 

سپس باید گندم و برنج را شسته و حبوباتی که خیس خورده بودند به همراه نصف پیاز سرخ شده و کمی زردچوبه درون یک قابلمه بریزید و قابلمه را از آب پر کنید و روی شعله گاز قرار دهید تا به تدریج با هم بپزند.

بهتر است شعله کم باشد تا پختن به آرامی صورت گیرد.

 

هنگامی که حبوبات نیم پز شدند، باید کدو حلوایی، سیب زمینی، نمک و فلفل و آب گوشت را داخل قابلمه بریزید و منتظر بمانید که این مواد با شعله ملایم کنار یکدیگر پخته و آش شما جا بیفتد.

وقتی که آش شما کاملاً جا افتاد می توانید آن را از روی شعله گاز برداشته و نصف گوشت ریش ریش شده را درون آن بریزید و بقیه گوشت را هم برای تزیین در موقع سرو غذا نگه دارید.

برای تزیین آش ماشاب قمی می‌توانید از سیر داغ، پیاز داغ، کشک و نعنا داغ و همچنین گوشت ریش ریش شده استفاده کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

 

آش محلی قم

لینک کوتاه مطلب: https://gozaltabrizim.com/GozaLZ7R6r
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 5 =

بالا