قانون دو دقیقه چیست؟

قانون دو دقیقه چیست؟

دیوید آلن مشاور مدیریت زمان و نویسنده کتاب های پرفروش است. او برای بیش از یک میلیون متخصص در صدها سازمان، برنامه های خلاقیت و پیشرفت ارائه داده است.

قانون دو دقیقه چیست؟

بسیاری از کارهای که دارید آنقدر ها هم سخت نیستند که نتوان انجام داد شما به اندازه کافی استعداد و توانایی برای انجام این کارها دارید اما به دلیلی شروع نمی کنید.

با قانون دو دقیقه می توانید بر به تعویق انداختن کارها و تنبلی غلبه کنید. استفاده از این قانون اینقدر آسان است که نمی توانید بهانه ای برای انجام ندادن آن بیاورید.

قانون دو دقیقه‌ای را همان کسی به دنیای ما آورده که متد GTD را به ما معرفی کرده؛ این شخص کسی نیست جز دیوید آلن…

متد GTD در خصوص چگونگی تقسیم و اولویت‌بندی کارها صحبت می‌کند، ولی قانون ۲-دقیقه‌ای خیلی ساده‌تر از این حرف‌هاست. به این قانون، به شکل راهی برای رفتن از امروز به فردا، ولی کمی پربازده‌تر نگاه کنید. همه چیز مثل قبل است، فقط کمی شما پربازده‌تر خواهید شد

بدون آنکه زحمت زیادی بکشید؛ البته لازم است اضافه کنم که بازده بالاتر مساوی با خوشی بیشتر هم خواهد بود؛ و اگر گرفتار این چرخه‌ی میمون شوید، به مرور به بازدهی شما افزوده خواهد شد و در نهایت از شما یک انسان راضی‌تر از زندگی خواهد ساخت.

قانون ۲-دقیقه‌ای دو بخش دارد و قول کتبی می‌دهم که بخش اولش از ورزش زیر سخت‌تر نباشد.

نکات مدیریت زمان در گفت و گو با دیوید آلن، مدرس خودیاری

دیوید آلن مشاور مدیریت زمان و نویسنده کتاب های پرفروش است. او برای بیش از یک میلیون متخصص در صدها سازمان، برنامه های خلاقیت و پیشرفت ارائه داده است.

او شرکتی چند میلیارد دلاری را اداره می کند و سه کتاب نوشته است. او از قانون دو دقیقه ای برای انجام کارهای بیشتر و همراه با موفقیت سخن می گوید.

بخش اول: اگر کاری است که حدود دو دقیقه طول می کشد همین الان انجامش دهید.

اگر کاری هست که می‌توانید در دو دقیقه یا کمتر انجامش دهید، همین الان دست به کار شوید. وقت را تلف نکنید. چرا نشسته‌اید ادامه‌ی مقاله را می‌خوانید؟ بروید به سراغ همون خرده‌کاری که زیر دو دقیقه تمام است.

کارهای ساده و پیش‌پا افتاده‌ی زیادی هستند که می‌توانیم زیر دو دقیقه انجام دهیم. ظرف‌های داخل سینک بعد از ناهار، رختخواب مرتب نشده بعد از بیدار شدن، لباس‌های پخش و پلایی که دیروز تا حالا روی کاناپه جا خوش کرده‌اند. جمع شدن همین خرده‌ریزها خودش زمان زیادی را

می‌خواهد ولی اگر وظایف را بشکنید، و حتی تنها یکی از آن‌ها را انجام دهید، یک کار مفید کرده و به سمت بازدهی بیشتر – حتی یک قدم کوتاه – برداشته‌اید. البته اگر کمی با خودتان فکر کنید می‌بینید که می‌توانید این لیست را بلندتر و بلندتر کنید. پس بد نیست به سراغ یادداشت

این مطلب را هم ببینید...
تفکرات و باورهای محدودکننده ، مانع اصلی موفقیت

کردن مهم‌ترین‌هایشان که جلوی چشمتان هستند بروید.

بد نیست هر کاری را به سرنخی پیوند دهید. مثلا وقتی بیدار شدید، تا از دستشویی برگشتید،‌ مهم نیست چه کاری دارید، رختخواب را جمع کنید. یا وقتی ناهار یک نفره را خوردید و ظرف‌ها تنها دو دقیقه زمان می‌گیرد مهم نیست که حسش نیست، دو دقیقه وقت بگذارید و ظرف‌ها را

بشورید. هر کاری را به یک نشانه متصل کنید و به محضی که آن نشانه را رویت کردید آن کار دو دقیقه‌ای را در ادامه‌اش انجام دهید.

معجزه اثر مرکب (آهسته و پیوسته)

قسمت دوم کمی شما را درگیرتر می‌کند؛ به همین خاطر لازم است فراموش نکنید که «آهسته اما پیوسته حرکت کنید.»

قسمت اول به شما کمک می‌کند تا وظایف کوچکی که روی هم تلنبار شده‌اند را به مرور کمتر و کمتر کنید، تا جایی که به یک انضباط متناسب در زندگی برسید. قسمت دوم اما در خصوص ساختن یک عادت جدید است.

مدیریت زمان با قانون ۲ دقیقه ای

بسیاری از افراد کارهای خود را به تعویق می اندازند به این دلیل که نمی دانند کار بعدی شان چه چیزی باید باشد. وقتی که تصمیم می گیرید که کار بعدی تان چه باشد، وقتی می گویید: «اوه، یک لحظه صبر کن! می توانم آن را خیلی سریع انجام دهم» این همان وقتی ست که می

توانید پیشرفت کنید. شاید برای گرفتن اطلاعات لازم باشد که در اینترنت جست و جو کنید یا تنها برداشتن تلفن و گذاشتن پیغام برای برادرتان باشد… بسیاری از مواقع، مرحله بعد می تواند کاری باشد که به سرعت انجام شود.

بنابراین اولین قدم این است که اطمینان حاصل کنید کارها را تا مرحله بعد، به اجزای کوچک تر تقسیم کرده اید. سپس اگر زمان کوتاهی به دست آوردید، نظری به همه آن کارها بیفکنید و کاری را انتخاب کنید که برای آن مدت زمان محدود مناسب است. واقعیت این است که بسیاری از

کارها در زمانی کمتر از دو دقیقه انجام می شوند.

بخش دوم : وقتی سعی می کنید کار یا عادتی جدید را در زندگی خود ایجاد کنید برای شروع آن از قانون دو دقیقه استفاده کنید.

وقتی نوبت ساخت عادت جدید رسید، فراموش نکنید که این عادت نباید زمانی بیش از دو دقیقه را از شما بگیرد. مثلا فرض کنید که هدفتان نوشتن یک کتاب است؛ با دو دقیقه که جور در نمی‌آید؟ چرا جور در می‌آید اگر توجهتان را به دو دقیقه نویسندگی در روز معطوف کنید. درست

این مطلب را هم ببینید...
زندگینامه کارل بنز بزرگترین تولید کننده خودرو

است که برای نوشتن به قول محمدرضا رضایی در کتاب آموزش نویسندگی علمی «لازم است که موتورمان روشن شود»، و نوشتن یک کتاب با صرف دو دقیقه در روز سال‌ها زمان می‌برد، ولی به این چیزها فکر نکنید. مگر می‌شود به این چیزها فکر نکرد وقتی اکثر عادت‌ها دو

دقیقه‌ای نیستند؟

حقه این است که با ساخت یک عادت دو دقیقه‌ای ما به سمت هدف حرکت کنیم. اگر هدفِ شما رفتن به باشگاه است، عادت دو دقیقه‌ای شما بایستی جمع کردن وسایل برای رفتن به باشگاه باشد؛ حتی اگر به باشگاه نروید.

پس جریان چیست؟ جریان این است که در اصل این عادت دو دقیقه‌ای یک هول کوچک به شما می‌دهد؛ همان هول کوچکی که لازم است به خودتان بدهید تا موتورتان روشن شود و کارهای زمان‌بر را انجام دهید. به عبارت ساده‌تر، جریان این است که در جریان قرار بگیرید.

از همین امروز شروع کنید، حتی اگر در روزهای اول، این هول کوچک موتور شما را روشن نکرد باز هم ادامه دهید. بالاخره موتورتان روشن می‌شود؛ یا حداقل کارهای کوچکی را انجام داده‌اید و از زندگی رضایت بیشتری خواهید داشت.

بسیاری از کارهای شما در دو دقیقه انجام نمی شوند اما برای شروع این کارها دو دقیقه کافیست. هر کاری که انجام دادن آن برایتان سخت است را فقط دو دقیقه شروع کنید.

می خواهید نویسنده شوید فقط دو دقیقه بنویسید بعد از نوشتن جمله اول که دو دقیقه یا کمتر طول می کشد درگیر کار شده اید و می توانید برای یک ساعت هم بنویسید.

 

می خواهید ورزش کنید در دو دقیقه کفش های اسپرت خود را بپوشید و از خانه بیرون بروید حتما ورزش خواهید کرد.

این قانون بر اساس یک اصل فیزیک است که مدت هاست کشف شده. اما این قانون چیست مدت ها پیش اسحاق نیوتن کشف کرد که اشیا تمایل به حفظ وضعیت موجود دارند یعنی اگر در حال حرکت باشند تمایل دارند که حرکت خود را ادامه دهند و اگر ساکن باشند تمایل به سکون

دارند. این قانون برای انسان ها هم تقریبا درست است اغلب ما دوست داریم وضعیت خود را حفظ کنیم و شروع کار برایمان مشکل است برای همین خوابیدن به موقع شب ها برای برخی سخت است چون دوست دارند همچنان بیدار باشند و بیدار شدن صبح هم سخت است چون

دوست دارند خوابشان را ادامه دهند. این قانون ساده به شما کمک می کند تا بر این مشکل غلبه کنید.

 
 
 
لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaLAP6Xn
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

بالا