طرز تهیه کتلت گیاهی

طرز تهیه کتلت گیاهی

کتلت گیاهی یکی از انواع غذاهای خوشمزه بین المللی است که با مواد بسیار متنوعی تهیه می شود. کتلت یکی از محبوب ترین غذاها در میان ایرانیان است و به همین دلیل دستور پخت های متنوعی برای آن ابداع شده است. مثلا کسانی که به بیماری هایی مبتلا هستند که نمی توانند گوشت قرمز مصرف کنند، یا کسانی که گوشت قرمز را از فهرست مواد غذایی مورد استفاده خود حذف کرده اند نمی توانند کتلت اصلی که همان کتلت گوشت را درست کنند. در این مطلب می خواهیم به شما یکی از دستورهای کتلت گیاهی را آموزش بدهیم، به صورتی که برای تهیه آن نیاز به استفاده از هیچگونه گوشتی نمی باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت گوزل تبریزیم همراه باشید.

 

مواد لازم برای 4 نفر

سیب زمینی2                            عدد بزرگ

پیاز1                                             عدد متوسط

لپه یا دال عدس                                           1 پیمانه

ذرت پخته شده                               2 قاشق غذاخوری

آرد نخودچی                                     4 قاشق غذاخوری

پاپریکا و فلفل قرمز                                   به مقدار کافی

این مطلب را هم ببینید...
عدس پلو

تخم مرغ1 عددنمک و فلفل سیاه               به مقدار کافی

زردچوبه و روغن                                      به مقدار کافی

 

دستور پخت کتلت گیاهی

 

مرحله اول

برای تهیه کتلت گیاهی ابتدا لپه یا دال عدس را به همراه 1 پیمانه آب داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و اجازه می دهیم حداقل 6 ساعت بخیسند. برای اینکه نفخ لپه به طور کامل گرفته شود، چند بار آب داخل کاسه را تعویض می کنیم.

 

 

مرحله دوم

پس از اینکه لپه را خیساندیم، آنرا آبکشی می کنیم و به همراه 2 پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت متوسط قرار می دهیم، سپس به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت زمان می دهیم تا لپه ها بپزند و نرم شوند.

 
 

مرحله سوم

پس از اینکه لپه ها پختند، انها را آبکشی می کنیم و داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس با گوشتکوب به خوبی می کوبیم تا کاملا یکدست شوند. در ادامه پیاز و سیب زمینی را با رنده متوسط رنده می کنیم.

 

مرحله چهارم

در این مرحله با فشار دست آب اضافی سیب زمینی و پیاز را می گیریم. در ادامه آرد نخودچی را به همراه تخم مرغ، سیب زمینی و پیاز رنده شده و مقداری زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پاپریکا به کاسه حاوی لپه می افزاییم.

 

مرحله پنجم

در این مرحله ذرت پخته شده را اضافه می کنیم و مواد کتلت را به خوبی را با دست ورز می دهیم تا کاملا منسجم شوند. به جای ذرت آبپز شده می توانیم از کنسرو ذرت هم استفاده کنیم که اختیاری می باشد.

این مطلب را هم ببینید...
بستنی کیم چوبی

 

مرحله ششم

حالا روی کاسه را با سلفون می پوشانیم. در ادامه کاسه را درون یخچال قرار می دهیم و اجازه می دهیم مایه کتلت یک ساعت استراحت کند. پس از گذشت یک ساعت کاسه حاوی مایه کتلت را از یخچال خارج می کنیم.

 

مرحله هفتم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، به اندازه یک گردو از مایه کتلت بر می داریم و با دست آنرا به صورت گرد شکل می دهیم.

 
 

مرحله هشتم

حالا به آرامی در روغن داغ قرار می دهیم و اجازه می دهیم یک سمت کتلت به مدت 2 تا 3 دقیقه به خوبی سرخ شود. پس از اینکه سمت کتلت ها سرخ شد، آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود.

 
 

مرحله نهم

پس از اینکه سرخ کردن کتلت ها به پایان رسید، آنها را روی دستمال حوله ای قرار می دهیم تا روغن اضافی شان گرفته شود، سپس در ظرف مورد نظرمان می چینیم و به همراه نان و مخلفات دلخواه سرو می کنیم.

 

 

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaLD5Py3
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 4 =

بالا