روش های مدیریت و کنترل خشم

روش های مدیریت و کنترل خشم

 

روش های مدیریت و کنترل خشم

عصبانیت و خشونت از جمله مواردی است که باعث تلخ شدن روند زندگی و بروز مشکلات مختلف می شود. مدیریت و کنترل خشم در ابعاد مختلف می تواند به رشد فکری جامعه کمک کند. خشم از جمله احساساتی است که باید برای جلوگیری از تشدید و تکرار آن به دنبال منشا و علت آن بگردید. علاوه بر این موضوع سرکوب بی برنامه و نا مناسب باعث افزایش میزان خشونت و عصبانیت افراد می شود. آموزش های مربوط به کنترل خشم باید از سنین پایین ارائه شود تا افراد با روش ها و راهکار های مناسب آشنا شوند. در این مقاله به تعدادی از عوامل اصلی عصبایت و روش های کنترل آن اشاره می کنیم.

روش های درست بیان عصبانیت خود را بشناسید
در برخی موارد افراد دچار تنش ها و یا ناراحتی های شدیدی می شوند که برای بیان آن نیاز دارند تا از طریق احساس خشم آن را ابراز کنند. افراد در برخی موارد با بحث با یکدیگر باعث ایجاد احساساتی ناخوشایند در یکدیگر می شوند. اما نحوه ابراز این احساسات و بعضا کنترل آن به رشد شخصیتی و بهبود روابط اجتماعی کمک شایانی می کند. اما برای ارائه درست عصبانیت و خشم خود باید از طریق راه های زیر عمل کنید.

 

همواره توجه کنید که رفتار شما با طرف مقابل باید عادلانه و با احترام به طرف مقابل انجام بگیرید. برای این موارد حتما نیاز است تا مسائل مربوط به کنترل خشم مورد نظر قرار بگیرید. توجه کنید که حفظ رابطه و مراقبت از آن از هر موضوع دیگری برای شما اهمیت دارد.

این مطلب را هم ببینید...
نقش ثروت در پیشرفت اسلام

 

از جمله روش های دیگر کنترل خشم به روش درست، بر روی زمان تمرکز کنید. برای بیان احساسات خود وقت را تلف نکنید. در یک زمان مناسب و با رعایت اصول گفته شده، موضوع را با طرف مقابل در میان بگذارید.

گذشت و بخشندگی از جمله خصوصیاتی است که به کنترل خشم شما کمک زیادی می کند. افراد با گذشت بالا به سختی می توانند عصبانیت خود را ابراز کنند. نسبت به افراد اطراف خود سعی کنید استثنا قائل شوید.

توجه به اینکه در لحظه بتوان نحوه گفتار و بیان خود را تغییر داده تا حالت تهاجمی و خشونت آمیز رفتار در آن وجود نداشته باشد، بسیار مهم و اساسی است.

علائم عصبانیت
علائم و نشانه های عصبانیت می تواند در افراد متفاوت باشد. اما تعدادی از نشانه های عمومی که در بدن افراد رخ می دهد عبارتند از:

افزایش ضربان قلب، سردرد گرفتن، تند تند قدم زدن، افزایش فشار خون، عرق کردن، سفت شدن شانه ها و عدم توانایی در تمرکز کردن از جمله این موارد هستند. در زمان بروز این عوامل سعی کنید یکی از راهکار های ارائه شده در مقالات قبلی در مورد کنترل خشم را اجرایی کنید. با تنفس عمیق ضربان قلب و فشار خون کاهش می یابد و می توانید با آرامش بیشتری روند کاری خود را ادامه دهید. این عمل باعث می شود هیجانات و اضطراب افراد نیز کنترل شود و تمامی این عوامل در کنار هم باعث آرامش فکری افراد می شود.

 

عامل اصلی بروز عصبانیت را پیدا کنید
برای هر احساسی در بدن انسان دلیل وجود دارد. این دلایل گاهی می تواند ناشی از عوامل خارجی بوده یا می تواند براساس اتفاقاتی که در داخل بدن افراد افتاده است حادث شوند. طبق تحقیقات انجام شده معمولا کودکانی که در معرض خشونت و عصبانیت بیشتری قرار داشته باشند، در معرض استرس و خشونت بالاتری هستند. این عوامل در کنار عوامل محیطی می تواند از جمله دلایلی باشد که افراد با خشونت و عصبانیت برخورد کنند.

این مطلب را هم ببینید...
زندگینامه آلن تورینگ پدر هوش مصنوعی و محاسبه ی نوین

 

سعی کنید برای کنترل احساسات خود استاندارد هایی را داشته و براساس آن با اطرافیان خود رفتار کنید. توجه به احساس پشمانی و نا امیدی پس از عصبانیت از جمله مواردی است باعث جلوگیری از عصبانیت زود هنگام افراد می شود.

مراجعه به متخصص برای درمان بهتر
توجه کنید که اگر با راهکار های ارائه شده برای کنترل خشم و کاهش عصبانیت باز هم دچار حملات عصبی می شوید، حتما به یک متخصص در ای زمینه مراجعه کنید. کلاس ها و همایش های مختلفی در این زمینه در طول سال برگزار می شود که کمک زیادی به بهبود عملکرد شما در زمینه خشونت می کند. اینکه افراد در این زمینه درخواست کمک کنند نشان دهنده بخشندگی و فکر بزرگ آن ها می باشد. بیان مسائل و مشکلات برای فرد دیگر باعث می شود شما با دید وسیع تری به مشکلات خود نگاه کنید.

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaLZpGEk
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + پنج =

بالا