روانشناسی لجبازی ، چگونه با افراد لجباز رفتار کنید ؟

روانشناسی لجبازی ، چگونه با افراد لجباز رفتار کنید ؟

داستان یک فرد لجباز که لجباز نبود

شخصی در حال انجام پروژه ایی بسیار سخت و سنگین بود که باید در ۲ روز پایان میپذیرفت.در این میان ، تماسی را از یکی از دوستانش دریافت میکند

و به این علت که واقعا سرش شلوغ است و استرس دارد ، تصمیم میگیرد که پاسخ این تماس را ندهد تا مجددا پس از ده یا پانزده دقیقه مجددا با دوستش تماس بگیرد.

لحظه ایی بعد ، موبایل او ، دوباره زنگ میخورد ! همان دوست مجددا تماس میگیرد و فرد داستان ما ، مجددا و برای بار دوم ، پاسخ نمیدهد.زمانی که دوستش برای بار سوم تماس میگیرد ،

او بدون پاسخ دادن ، موبایلش را خاموش میکندو تصمیم میگیرد که تا انتهای آنروز ، به هیچ تماسی پاسخ ندهد.

نهایتا ، در پایان آن روز ، هرچند فرد مذکور ، ساعتهاست که کارش را تمام کرده است.اما تصمیم گرفته کماکان گوشی را خاموش نگه دارد تا اجازه ندهد کسی به او زنگ بزند!

اما آیا در ابتدا ، او قصد نداشت که پس از پایان کار اش ، با دوست خود تماس بگیرد ؟

چرا ! همینطور بود !

اما اصرار دوستش برای تماس و حرف زدن با او ، ماشه ی لجبازی مغز او را کشید و به همین علت ، او تصمیم گرفت برای تمام روز ، به تماسها پاسخ ندهد. در ادامه مطلب همراه شوید :

لجبازی : تعریف

یک فرد لجباز ، کسی است که درمورد کاری که قرار است انجام دهد ، ذهنش را تغییر نمیدهد.همچنین ، یک فرد لجباز ، توضیح مشخصی را درباره علت مقاومت خود ، ارائه نمیکند.

داستان بالا نشان میدهد که چه بسا فردی ، همیشه و ذاتا لجباز نباشد ، اما چیزهایی وجود دارند که میتواند باعث لجبازی او شود و او را مجبور به مقاومت کند تا این حد که حتی به حرفهای دیگران نیز گوش نکند !

چرا برخی افراد لجباز هستند ؟

هرچند دلایلی میتواند باعث شود که فرد بصورت موضعی و در موضوعی خاص ، لجبازی کند.اما کماکان مردمی هستند که ذاتا لجباز اند و در مقابل تغییر ، مقاومت میکنند.

  • دفاع از هویت خود : برخی مردم فکر میکنند اگر مردم با آنها موافق نباشند ، آنها بی ارزش میشوند.
  • آنها خود را با ایده ها ، تصمیمها و افکارشان میشناسند و به همین علت ، حس میکنند که هویتشان لطمه دیده است .
  • باور داشتن به اینکه همه درحال تلاش برای تغییر باورهایش هستند : برای برخی افراد ، به هر دلیلی ، این باور به وجود آمده است
  • که کسی به ایده های آنها توجه نمیکند و به همین علت ، آنها تلاش میکنند که عقاید مخالف داشته باشند و با این کار ، دیگران را مجبور کنند که به آنها توجه ویژه ایی داشته باشند حتی اگر خود، از درون قانع شده باشند.
  • داشتن دلیلی که نمیتوانند فاش کنند : برخی اوقات ، فرد مذکور ، دلیل بسیار محکمی را برای تغییر نکردن و ماندن پای حرفش دارد ، اما بخاطر خجالت کشیدن یا دلیل دیگری ، تصمیم میگیرد که دلایلش را مخفی کند.
این مطلب را هم ببینید...
ان ال پی چگونه به سیستم تدریس معلمان کمک می‌کند؟

چگونه رابطه ی عشقی خود را با یک فرد لجباز ، حفظ کنید ؟

لجبازی در یک رابطه عاشقانه ، میتواند باعث تخریب رابطه شود.زیرا لج کردن ، مخرب ارتباط است و هرچیزی که ارتباط را تخریب کند ،

رابطه ی شما را خراب خواهد کرد.تصور کنید با فردی مواجه هستید که خود ، میداند کارش اشتباه است اما کماکان پای حرف خود می ایستد.بدیهی است

که این مساله ، آسیب زیادی به رابطه خواهد زد.اما شما میتوانید با داشتن یک نگرش عمیق و درک کافی ، بجای اینکه از رفتار او ناراحت شوید ، علت اصلی را متوجه شوید.

اگر در رابطه عشقی بودید که در آن ، فرد مقابل شما لجباز است ، شما میتوانید از همین موضوع استفاده کنید تا رابطه خود با او را حفظ کنید.فقط کافیست به او بگویید

که مثلا : “مردم میگویند رابطه ی ما به سرعت تمام خواهد شد”.با این کار ، او تلاش خواهد کرد که بهترین بوده و ثابت کند که همه ی مردم اشتباه میکنند و به همین علت ، بیشتر عاشق شما خواهد بود.

با یک فرد لجباز ، چگونه  برخورد کنید ؟

در اینجا ، نکاتی را در مورد نحوه برخورد با فرد لجباز ، مشاهده میکنید.

  • روی نظر خود ، اصرار نکنید : انعطاف پذیر باشید و با نیرو و اصرار بسیار ، روی حرف خود تاکید نکنید.هرچقدر روی مساله ایی اصرار بیشتری داشته باشید ، فرد لجباز ، محکم تر پای تصمیمش خواهد ماند.
  • سعی کنید دلیل پشت لجبازی فرد را متوجه شوید : چه بسا پشت این رفتار لجبازانه ، دلیلی منطقی نهفته باشد
  • .بنا بر این سعی کنید بصورت صادقانه و باز با فرد مذکور حرف بزنید و تشخیص دهید که دقیقا چه چیزی باعث این رفتارش میشود.مثلا ممکن است فرد نیاز داشته باشد
  • در زمانهایی ، تنها باشد یا بر روی کار خود متمرکز شود.در این حالت،با فراهم کردن این شرایط ، و اصرار نکردن بر بودن با او ، لجبازی برطرف خواهد شد.حتی ممکن است
  • فرد لجباز ، برای انتقام گرفتن و یا صاف کردن یک بدهی رفتاری پیشین که از شما دارد ، لجبازی کند ، حتی اگر منطقا بداند ، در مساله ایی ، حق با شماست.
  • حس مهم بودن را به او بدهید : همیشه این حس را به او بدهید که عقاید و باورها و نظرهای او برای شما مهم است.اگر فرد مذکور حس کند که نظرهایش برای شما مهم است ، لجبازی کمتری را نشان خواهد داد.
این مطلب را هم ببینید...
زندگینامه استاین اریک هاگن مردی که با راه اندازی فروشگاه میلیاردر شد

هرکسی ، از برخورد مردم لجباز و از اینکه حاضر نیستند نظرشان را عوض کنند(حتی وقتی که از درون قانع شده اند) متنفر است.

اگر شما فرد لجبازی هستید ، سعی کنید دلیل قانع کننده ایی را،برای اینکه حاضر به تغییر نظر خود نیستید ، به ذهنتان ارائه کنید.و اگر نمیتوانید چنین دلیلی را ارائه کنید ، بپذیرید که اشتباه کرده اید.

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaL56J5E
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

بالا