دلمه و کوفته

دلمه و کوفته

دلمه و کوفته

دلمه یکی از غذاهای محبوب ایرانی هاست که در اصل یک غذای ترکی است. به ترکی دلمه به معنی پر شده می باشد و معمولا آن را با برگ درخت انگور تهیه می‌کنند و علاوه بر آن با فلفل دلمه و همچنین کدو، بادمجان و گوجه فرنگی نیز دلمه تهیه می کنند.

در ادامه با انواع دلمه ترکیه ای و همچنین انواع مختلف دلمه آشنا خواهید شد و مواد لازم برای تهیه انواع دلمه را مشاهده می کنید و سپس طرز تهیه آنها را به شما آموزش خواهیم داد.

در نظر داشته باشید که ابتدا به مواد لازم برای تهیه دلمه اشاره می‌کنیم که آن ها با نسبت خاصی به کار رفته اند، پس اگر تصمیم گرفتید برای تعداد نفرات کمتر یا بیشتر از چیزی که اشاره می‌کنیم دلمه تهیه کنید باید با رعایت نسبت ها مقدار مواد اولیه را تغییر دهید تا تاثیر منفی در طعم نهایی غذا نداشته باشد.

 

انواع دلمه ترکیه ای

دلمه ترکیه ای یا همان یالانجی دولما یکی از غذاهای محبوب و پرطرفدار در بین مردم ترک زبان است که طعم بسیار لذیذی دارد و تهیه آن بر خلاف چیزی که تصور بسیاری از افراد است کار دشواری نیست و می توانید به راحتی با استفاده از مواد لازمی که در ادامه مشاهده می کنید، دلمه ترکیه ای تهیه کنید.

 

مواد لازم برای تهیه دلمه ترکیه ای

  • برنج سفید : یک و نیم پیمانه

  • برگ درخت مو : تعداد دلخواه

  • روغن زیتون : 5 قاشق غذاخوری

  • شوید خشک شده : 2 قاشق غذاخوری

  • نعنا خشک شده : 1 قاشق غذاخوری

  • پیاز درشت کاملا ریز و نگینی شده : 1 عدد

  • اب لیمو : 1  قاشق غذاخوری

  • مغز (گردو ،بادام ویا فندق اسیاب شده ) : 1/3 پیمانه

  • نمک و فلفل : به میزان کافی

 

طرز تهیه دلمه ترکیه ای

در اولین مرحله برای تهیه دلمه ترکیه ای باید پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و با مقداری روغن زیتون داخل ماهیتابه ریخته و روی شعله گاز بگذارید تا سرخ شود.

پس از آن باید مقداری برنج را داخل آب جوش ریخته و وقتی که نیم پز شد آبکش کنید و بشویید و بعد آن را داخل پیازی که تفت داده بودید بریزید و حدود 2 دقیقه آنها را با هم تفت دهید.

در مرحله بعدی باید بادامی که آسیاب کرده اید به همراه گردوی آسیاب شده به محتویات تابه خود اضافه کنید و تفت بدهید و بعد یک لیوان آب داغ روی آنها ریخته و کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید و در آن را گذاشته و حدود 5 دقیقه بگذارید که برنج کاملا بپزد و آب آن خشک شود و مانند کته شود. پس از آن باید به محتویات خنک شده مقداری شوید و نعنا هم اضافه کنید و هم بزنید.

اگر برای تهیه دلمه قرار است برگ مو استفاده کنید باید آن ها را روی گاز بگذارید و حدود 5 دقیقه بجوشانید تا نرم شوند. وقتی که نرم شد و تغییر رنگ داد، آنها را آبکش کنید و سپس با آب سرد آنها را بشویید تا خنک شوند.

پس از آن باید داخل هر کدام از برگ موها یک قاشق مواد دلمه ای که آماده کرده اید را بریزید و به صورت مربعی یا رولی آنها را بپیچید و داخل قابلمه قرار دهید.

هنگامی که پیچیدن دلمه ها تمام شد باید مقداری آب لیموی تازه و آب روی آن بریزید و بعد یک بشقاب روی آنها برگردانید تا وقتی می جوشد برگ‌ دلمه ها باز نشود و محتویات آن بیرون نریزد. در نهایت بگذارید با در بسته حدود نیم ساعت با شعله کم بپزد تا با بخار کاملاً پخته شوند.

وقتی دلمه ها برای سرو کردن آماده هستند که کاملا خشک شده باشند. سپس می‌توانید آنها را در ظرف دلخواه سرو کرده و در کنار آن برای تزیین کمی لیمو یا سس گوجه فرنگی بریزید و میل کنید.

 

انواع دلمه برگ

دلمه ها انواع مختلفی دارند که در ادامه با انواع دلمه برگ آشنا می شوید که یکی از آنها دلمه برگ مو می باشد. همچنین می توان از انواع مختلف دلمه به دلمه کلم برگ، دلمه برگ مو، دلمه سبزیجات، دلمه قارچ، دلمه لواش و غیره اشاره کرد

البته تنوع دلمه ها بسیار زیاد است و شما با توجه به سابقه افرادی که این غذا را میل می‌کنند نوع پیچش را تعیین می کنید.

توجه داشته باشید که اگر بخواهید دلمه‌ برگ‌مو تهیه کنید باید برگ ها را خوب بشویید و دُم آنها را بگیرید و سپس یک ظرف پر از آب جوش روی شعله گاز بگذارید تا آب بجوشد و بعد برگ دلمه ها را داخل آن ریخته و حدود 5 دقیقه بجوشانید تا نرم شوند و تغییر رنگ بدهند و بعد آنها را آبکشی کرده و اجازه بدهید سرد شوند و بعد پیچیدن دلمه ها را آغاز کنید.

 

این مطلب را هم ببینید...
طرز تهیه سالاد

انواع دلمه سیب زمینی

دلمه سیب زمینی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ است که می توانید با استفاده از مواد اولیه بسیار ساده و محدود آن را تهیه کنید. در ادامه مواد لازم برای تهیه دلمه سیب زمینی را مشاهده خواهید کرد و سپس با طرز تهیه دلمه سیب زمینی آشنا خواهید شد.

 

مواد لازم برای تهیه دلمه سیب زمینی

  • سیب زمینی بزرگ : دو عدد

  •  روغن زیتون : چهار قاشق غذاخوری

  •  سویای دانه ریز :  100 گرم

  •  پیاز : یک عدد

  •  رب گوجه ‌فرنگی : دو قاشق غذاخوری

  • زعفران آب کرده : یک قاشق سوپخوری

  • کره : 30 گرم

  • نمک، فلفل و پودر سیر : به میزان لازم

 

طرز تهیه دلمه سیب زمینی

در اولین مرحله برای تهیه دلمه سیب زمینی باید سیب زمینی ها را پوست بگیرید و روی آنها شکاف ایجاد کرده و داخل مایکروویو بگذارید تا با قدرت 100 درصد حدود 7 دقیقه بپزند و بعد آنها را از مایکروو خارج کنید.

در مرحله بعدی باید پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و با مقداری روغن زیتون و نمک داخل یک ظرف ریخته و درون مایکروویو بگذارید تا حدود 6 دقیقه با قدرت 100 درصد قرار بگیرد.

بعد از آن باید سویا را که حدود نیم ساعت خیسانده اید با بقیه روغن‌ زیتون به مواد خود اضافه کرده و حدود 3 دقیقه با قدرت 100 درصد داخل مایکروفر بگذارید.

پس از آن باید زعفران، رب گوجه فرنگی، پودر سیر و فلفل را به محتویات خود اضافه کرده و آنها را با هم مخلوط کنید و یک درپوش روی ظرف قرار داده و آن را با قدرت 100 درصد دستگاه بگذارید سه دقیقه بماند.

سپس باید پوست سیب زمینی ها را بگیرید و به اندازه یک دایره با قطر 2 سانتیمتر سیب زمینی ها را ببرید و درون آنها را خالی کنید طوری که سیب‌ زمینی‌ها سوراخ نشوند و خراب نباشند.

حالا باید کمی کره داخل سیب زمینی ها بمالید و از مایه ای که تهیه کرده‌اید داخل سیب زمینی ها بریزید و بعد روی آنها را هم کره بمالید و دلمه هایی که پر شده را داخل یک ظرف مناسب قرار داده و روی سه پایه بگذارید و از ترکیب گریل و مایکروویو با قدرت 20 درصد استفاده کنید و حدود 7 دقیقه آن را درون دستگاه بگذارید تا کاملاً بپزد و سیب‌زمینی‌ ها طلایی و برشته شوند.

بعد دلمه سیب زمینی های آماده شده را درون ظرف های دلخواه سرو کرده و در کنار آن سس مورد علاقه خود را ربخته و میل کنید.

شما می توانید برای مایه داخل دلمه از مقداری گشنیز و جعفری هم استفاده کنید و یا اگر علاقمند به سویا نیستید از گوشت چرخ کرده یا مرغ می توانید کمک بگیرید و انتخاب آنها وابسته به ذائقه و سلیقه شما خواهد بود.

 

انواع دلمه کلم

برای تهیه دلمه نیازی نیست که همیشه از برگ درخت انگور استفاده کنید و می توانید دلمه های خوشمزه با استفاده از برگ کلم تهیه کنید که دلمه کلم برگ جزو غذاهای خوشمزه ایرانی است و می‌توانید هم با کلم برگ های سفید و هم بنفش آنها را درست کنید که این غذا جزو غذاهای مجلسی محسوب می‌شود که آن را با دلمه کلم پیچ می‌شناسند.

در ادامه طرز تهیه دلمه کلم مجلسی را به شما آموزش خواهیم داد و مواد لازم برای تهیه دلمه کلم برگ برای 4 نفر را مشاهده خواهید کرد. اگر بخواهید می توانید با توجه به تعداد نفرات و رعایت نسبت ها مقدار مواد اولیه را به گونه‌ای تغییر دهید که تاثیر منفی در طعم غذا نداشته باشد.

 

مواد لازم برای تهیه دلمه کلم برگ

  • برنج : 1 پیمانه

  •  کلم برگ : 1 عدد

  •  کره : نصف پیمانه

  •  شکر : نصف پیمانه

  •  پیاز متوسط : 1 عدد

  •  آلو خورشی : 1 پیمانه

  •  سبزی دلمه ای : 200 گرم

  •  گوشت چرخ کرده : 400 گرم

  • رب گوجه فرنگی : 4 قاشق سوپخوری

  • دارچین : نصف قاشق چایخوری

  • روغن مایع : به مقدار لازم

  • نمک و فلفل سیاه : به مقدار لازم

  • زعفران دم کرده : 2 قاشق سوپخوری

  • آب‌ لیمو ترش تازه : 3 قاشق سوپخوری

 

طرز تهیه دلمه کلم برگ

در اولین مرحله برای درست کردن دلمه کلم برگ باید داخل یک کاسه آب بریزید و آلو ها را حدوداً یک ساعت داخل آن بگذارید تا خیس بخورد. پس از آن باید پیازها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید و کمی روغن درون یک ماهی تابه ریخته و روی شعله گاز بگذارید و تفت بدهید که پیاز سبک و طلایی رنگ شود.

سپس نوبت اضافه کردن گوشت چرخ کرده به آنهاست و  بعد باید گوشت چرخ کرده را هم با حرارت ملایم تفت بدهید و هم بزنید تا گوشت با آب خودش بپزد.

وقتی که آب گوشت و پیاز کشیده شد باید باز هم آنها را تفت دهید و کمی فلفل و نمک و زردچوبه به آن اضافه کرده و هم بزنید و نصف میزان رب گوجه که در نظر گرفته بودید را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا داخل روغن سرخ شود و رنگ بدهد.

این مطلب را هم ببینید...
طرز تهیه هویج پلو

در مرحله بعدی باید دو پیمانه آب و کمی زعفران دم کرده به همراه آبلیمو و مقداری دارچین به محتویات خود اضافه کنید و صبر کنید که گوشت ها خوب بپزند و طعم مواد به خوبی با هم ترکیب شود.

حالا داخل یک تابه جداگانه مقداری روغن ریخته و بر روی شعله گاز بگذارید و سبزی های خرد شده را داخل آن تفت بدهید تا عطر آن ها بلند شود. بعد از روی شعله گاز برداشته و درگوشه ای بگذارید و به سراغ ادامه مراحل تهیه دلمه کلم برگ بروید.

حالا باید داخل یک قابلمه آب ریخته و مقداری نمک به آن اضافه کنید و روی شعله گاز بگذارید تا به جوش بیاید و برنجی که از قبل خیسانده اید را داخل آب در حال جوش ریخته و اجازه دهید که نیم پز شود و بعد آنها را آبکش کنید.

سپس سبزی هایی که تفت داده بودید با برنج نیم پز و مواد قبلی را با یکدیگر مخلوط کنید و درون یک قابلمه بزرگ آب ریخته و روی شعله گاز بگذارید تا به جوش برسد.

حالا باید کلم برگ ها را از یکدیگر جدا کرده و خوب بشویید و وقتی که آب داخل قابلمه بجوش آمد کمی نمک داخل آن ریخته و کلم برگ ها را حدود 5 تا 6 دقیقه درون آن بگذارید تا حالت تردی آنها از بین برود و خوب نرم شود. ولی نباید خیلی برگ کلم ها جوشانده شوند.

برای از بین بردن بوی برگ ها می توانید مقداری زنجبیل داخل آب رنده کنید تا بوی آن را بگیرد و سپس آبکشی کنید و اجازه دهید خنک شود و اگر قسمت ضخیمی در جای جای آن وجود دارد با چاقو بگیرید تا راحت‌تر دلمه ها را بپیچید.

اکنون باید مقداری از مایه دلمه را در گوشه برگ کلم ریخته و اطراف آن را تا کرده و به صورت رول دلمه ها را بپیچانید و در کف قابلمه دلمه ها را به صورت ردیفی چیده و کمی روغن داخل آن بریزید و بر روی لایه اول دلمه کلم برگ که داخل قابلمه قرار می دهید چند عدد آلو بگذارید و باز هم لایه دیگر دلمه ها را بچینید تا محتویات تمام شود.

سپس داخل یک ظرف کره را آب کنید و بقیه رب گوجه فرنگی را داخل کره تفت بدهید. کمی نمک و فلفل و آبلیمو و دارچین و زعفران و شکر به همراه سه پیمانه آب به آنها اضافه کرده و وقتی که به جوش آمد از روی شعله گاز بردارید و به عنوان سس روی دلمه هایی که درون قابلمه است بریزید و یک بشقاب یا ظرف سنگین روی دلمه ها قرار بدهید تا وقتی می جوشد محتویات برگ خالی نشود.

وقتی که بخار داخل ظرف بلند شد در آن را بگذارید و حدود یک ساعت و نیم صبر کنید تا با کمک همین بخار سس دلمه کلم برگ شما کاملاً بپزد تا جایی که فقط کمی از آب در کف قابلمه باقی مانده باشد. اگر هم بخواهید می توانید کاملا آنها را به صورت خشک سرو کنید.

برای تزیین دلمه کلم برگ می‌توانید از مقداری زرشک استفاده کنید و در کنار انواع نان و سبزی دلمه را نوش جان کنید.

 

تزیین انواع دلمه

همانطور که اشاره کردیم برای تزیین انواع دلمه می توانید مقداری زرشک را خیسانده و سپس داخل یک ماهی تابه کمی روغن بریزید و وقتی که گرم شد، زرشک را داخل آن تفت دهید. توجه داشته باشید روغن نباید خیلی داغ شود چون زرشک ها باد می‌کنند و طعم خود را از دست می‌دهند.

همچنین می توانید از لیموی تازه و همچنین سبزی خوردن در کنار دلمه ها استفاده کنید.

 

چاشنی انواع دلمه

یکی از بهترین چاشنی هایی که برای انواع دلمه می توانید استفاده کنید چاشنی دلمه برگ مو با رب انار است که در ادامه مواد لازم برای چاشنی دلمه را مشاهده خواهید کرد و سپس طرز تهیه چاشنی دلمه برگ مو را آموزش می دهیم.

 

مواد لازم برای چاشنی دلمه برگ مو

  • استاک (عصاره) گوشت : نصف لیوان

  • کره : 25 گرم

  • سرکه یا آبغوره : نصف پیمانه

  • شکر : 1-2 قاشق غذا خوری

  • نمک : به مقدار کم

 

طرز تهیه چاشنی دلمه

برای درست کردن این چاشنی می‌توانید نصف یک عدد عصاره گوشت به همراه نصف لیوان آبغوره، نصف لیوان آب و مقداری شکر استفاده کنید و آنها را روی شعله گاز بگذارید و کمی کره به آن اضافه کنید. وقتی که با هم مخلوط شدند و به جوش آمدند، آنها را روی دلمه ها ریخته و در آن را بگذارید تا با این چاشنی خوشمزه بپزند و جا بیفتند.

 

 

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaLtXnPS
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

بالا