تفکرات و باورهای محدودکننده ، مانع اصلی موفقیت

تفکرات و باورهای محدودکننده ، مانع اصلی موفقیت

تفاوت انسان‌های موفق و ناموفق، در تفکرات و باورهای محدود‌کننده‌‌ آنها است. افراد ناموفق افکار محدود‌کننده‌ای‌ دارند که مانع رشد و موفقیت آنها می‌شود. درحالی‌که افراد موفق با چنین افکاری زندگی نمی‌کنند.

در زندگی، هیچ محدودیتی برای ما وجود ندارد، بجز محدودیت‌هایی که خودمان با ذهن خودمان می‌سازیم و می‌پذیریم که چنین محدویت‌هایی وجود دارند.

گاهی خودتان را متقاعد می‌کنید که هیچ توانایی ندارید یا کاری که در ذهنتان است شدنی نیست. بنابراین، حتی شانس و فرصت امتحان کردن را نیز از خود می‌گیرید. این طرز تفکر، یکی از بزرگترین موانع موفقیت در رسیدن به اهداف است. 

عامل محدودیت شما چیست؟

اولین قدم در غلبه بر باورهای محدودکننده، شناسایی مرز محدودیت شماست. یکی از سودمندترین تمریناتی که برای رسیدن به اهداف آن است که از خودتان بپرسید: «عامل محدودکننده من چیست؟» عامل محدودکننده باعث می‌شود از خودتان بپرسید که آیا می‌توانید به هدفتان برسید.

زمانی که به این سؤال پاسخ دهید، می‌توانید با از بین‌بردن عامل محدودکننده، به سراغ برنامه‌ریزی برای نحوه‌ی بدست آوردن هدفتان بروید. برای پاسخ دادن به این سؤال، به هدف‌تان فکر کنید. هر آنچه که مبنی بر عدم امکان‌پذیری دستیابی به هدفتان به ذهن شما می‌آید، عامل محدود‌کننده شماست. توانایی شما در تشخیص عوامل محدودکننده، نشان‌دهنده هوش شماست و توانایی شما در از بین بردن آن، نشان‌دهنده میزان شایستگی شما در دستیابی خواسته‌تان است.

 

افزایش اعتماد به نفس

دومین قدم در غلبه بر باورهای محدودکننده، ایجاد و افزایش حس اعتماد به نفس است. برای رسیدن به سطح بالایی از اعتماد به نفس، نخست باید قانون تمرکز را درک کنید. این قانون می‌گوید به هر چه که توجه کنید یا روی هرچیزی که تمرکز کنید، در واقعیت زندگی شما نمایانگر می‌شود.  یا به عبارتی دیگر «آنچه بدان فکر می‌کنید، محقق خواهد شد.»

این مطلب را هم ببینید...
زندگینامه روبرتو کارلوس ستاره تاریخی فوتبال اروپا

 

هرچیزی که برای مدت زمانی به آن فکر می‌کنید، در نهایت به بخشی از فرآیندهای ذهنی شما تبدیل خواهد شد و تأثیرات خود را روی نحوه عملکرد و رفتار شما نشان خواهد داد. بنابراین، اگر دائماً به جسارت، شهامت و نقاط قوت خود فکر کنید، در نهایت به شخصی جسورتر، شجاع‌تر و با اعتماد به نفس بالاتر تبدیل خواهید شد.

اعتماد‌به‌نفس بالا، این امکان را به شما می‌دهد که از حاشیه‌ی امن خود خارج شده و بدون وجود هرگونه تضمینی، ریسک کنید. زمانی که چنین حس اعتماد به نفسی را در خود ایجاد کنید، هرچیزی برای شما امکان پذیر خواهد بود.

 

برنامه‌ریزی داشته باشید

استراتژی بعدی برای غلبه بر باورهای محدودکننده، داشتن برنامه‌ریزی شفاف و مشخص برای نیل به هدف است که به شما این شانس را بدهد که از موانع گذر کنید و در مسیر هدف خود، متمرکز باقی بمانید. رمز برنامه‌ریزی کارآمد برای رسیدن به یک هدف بزرگ، این است که در ابتدای کار، هدف بسیار بزرگ خود را در نظر نگیرید.

برای شروع، تمرکز روی هدف بزرگ نه تنها به شما انگیزه‌ای نمی‌دهد، بلکه باعث نا امیدی شما هم می شود. بنابراین، در بحث هدف‌گذاری مهم است که هدف بزرگ و نهایی خود را، به اهدافی کوچک‌تر، باورپذیرتر، مشخص‌تر و قابل‌اندازه گیری‌تر تقسیم کنید.

 
نحوه صحیح هدف‌گذاری

برای هدف‌گذاری صحیح، یک روش ساده اما کارآمد این است که یک کاغذ بردارید و ۱۰ مورد از اهدافی که می‌خواهید تا ۱۲ ماه آینده به آن‌ها برسید را یادداشت کنید. سپس به فهرست خود نگاه کنید و از خود بپرسید: «اگر عصای جادویی داشتم که می‌توانستم با تکان دادن آن، یکی از این اهداف را در ۲۴ ساعت آتی بدست آورم، کدامیک از این اهداف بیشترین تأثیر را در زندگی من خواهد داشت؟»

این مطلب را هم ببینید...
چگونه بدون هیچ سرمایه ای کسب و کاری را شروع کنیم؟

 

آن هدف، باید به هدف اصلی و والای شما تبدیل شود. سپس برای رسیدن به آن، محدوده‌ی زمانی تعیین کنید. سپس فهرستی از تمامی قدم‌های کوچکی که شما را به آن هدف والا می‌رساند، تهیه کنید. در نهایت، خود را برای رسیدن به آن هدف، متعهد سازید.

زمانی که موانع پیشرفت خود را شناسایی کنید، اعتماد به نفسی بالا در خود به وجود می‌آورید که به شما قابلیت انجام هر کاری را می‌دهد. با انجام این سه روش، به طور کامل از حصار افکار و باورهای محدو‌دکننده خود خارج خواهید شد، و در مسیر دستیابی به اهداف شخصی و مالی خود، توقف‌ناپذیر می‌شوید.

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaLa8t00
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + هفده =

بالا