آش خیار چنبر

آش خیار چنبر

 

مواد لازم برای تهیه آش خیار چنبر

زمان پخت180

 

کشک1 لیوان

 

نمک و فلفل به مقدار لازم

 

نعنا خشک2 قاشق غذاخوری

 

پیاز3 عدد

 

بلغور گندم150 گرم

 

گوشت خرد شده200 گرم

 

عدس200 گرم

 

سیر خرد شده1 بوته

 

خیار چنبر1 کیلو

 

آش خیار چمبر یکی از غذاهای محلی ایرانی است که کمتر کسی از طرز تهیه آن مطلع است، ولی این غذای محلی ایرانی طعم فوق العاده ای دارد و پیشنهاد می‌کنیم که حداقل یک بار آن را امتحان کنید.

در واقع این غذا از آش های اصیل ایرانی است که طرز تهیه بسیار ساده ای هم دارد، ولی در عوض مواد اولیه ای که در آن به کار رفته بسیار مقوی است و یک وعده مغذی را برای شما فراهم می کند.

 

در ابتدای مطلب مواد لازم برای تهیه آش خیار چنبر را ملاحظه کردید که مواد با نسبت‌های مشخصی کنار یکدیگر قرار گرفته اند تا این غذای محلی همدانی را برای شما فراهم کنند.

این مقدار مواد اولیه آش خیار چمبر برای 4 نفر را فراهم می کند، اگر بخواهید این غذا برای افراد بیشتر یا کمتر تهیه شود باید با در نظر گرفتن نسبت بین مواد اولیه مقدار آنها را کاهش یا افزایش دهید.

 

آش خیار چنبر

 

این آش همدانی را می‌توانید به عنوان پیش غذا یا وعده غذایی اصلی شام یا ناهار و افطار در ماه مبارک رمضان تهیه کنید.

برای آماده سازی مواد اولیه 30 دقیقه زمان و برای پختن و جا افتادن این آش به 3 ساعت زمان احتیاج دارید. در ادامه طرز تهیه آش خیار چنبر همدان را به شما آموزش می دهیم.

این مطلب را هم ببینید...
آبگوشت قنبید

 

بهترین طرز تهیه آش خیار چنبر

در مرحله اول برای تهیه آش خیار چنبر همدانی باید از چند ساعت قبل گندم و عدس را بخیسانید تا نفخ آن گرفته شود.

سپس گندم و عدسی که خیسانده بودید را با 3 لیوان آب داخل قابلمه بریزید تا بپزد. پس از آن باید گوشت را با یک پیاز خرد شده داخل مقداری روغن تفت داده و هنگامی که رنگ گوشت تغییر پیدا کرد، 1 لیوان آب داخل قابلمه بریزید و منتظر بمانید که با حرارت و شعله کم گاز گوشت شما بپزد.

 

هنگامی که گوشت پخته و نرم شد و تقریباً یک لیوان از آب اولیه باقیماند، باید بلغور و عدسی که پخته شده را داخل قابلمه گوشت بریزید.

در مرحله بعدی باید خیار چنبر ها را پوست گرفته و تخم هایی که وسط آن هست را در بیاورید و به شکل حلقه ای خرد کنید و درون یک تابه کمی روغن بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا داغ شود و خیارهایی که حلقه کرده بودید را درون روغن داغ تفت دهید تا نرم تر شود؛ ولی باید مواظب باشید که خیارها له نشوند.

 

پس از آن باید سیر و پیاز هم خورد کرده و به صورت جدا درون روغن تفت دهید تا رنگ طلایی بگیرد و نعنا خشک را هم 1 دقیقه درون روغن تفت بدهید.

حالا باید نصف پیاز و سیری که سرخ شده با خیاری که تفت دادید به همراه نمک و فلفل درون قابلمه آش خود بریزید تا همه مواد در کنار هم بپزند و طعم ها به خورد هم بروند.

این مطلب را هم ببینید...
بستنی سرخ شده

هنگامی که آش خیار چنبر همدانی شما جا افتاد می توانید در 5 دقیقه نهایی کشک را داخل آن بریزید و بعد از روی گاز برداشته و در ظرف های دلخواه سرو کنید. برای تزیین آش خیار چنبر می‌توانید از سیر و پیاز سرخ شده و نعنا داغ استفاده کنید.

 

آش خیار همدانی

 

 

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaLQ8qsi
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 12 =

بالا