آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابهReviewed by گوزل تبریزیم on Sep 7Rating:

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است. این آبشار به‌دلیل هم‌جواری با آسیاب‌های آبی و قدیمی، به این نام شناخته می‌شود. آبشار تماشایی آسیاب خرابه در حدود ۲۷ كيلومتری «علمدار گرگر» یا «هادی شهر» و در پنج كيلومتری روستای «منجن آباد»، در حاشيه رود ارس قرار دارد. دره‌ای زیبا و با صفا این آبشار را در خود جای داده است.

هرآنچه باید درباره آسیاب خرابه جلفا بدانید:

معرفی آسیاب خرابه جلفا

آبشار آسیاب خرابه یکی از جاهای دیدنی جلفا در استان آذربایجان شرقی است. این آبشار درون دره و بین صخره‌ها در نزدیکی آسیابی قدیمی قرار دارد و به همین دلیل به آبشار آسیاب خرابه شناخته می‌شود. در زبان ترکی آذری نیز به این مکان «خارابا دييرمان» گفته می‌شود.

ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود ۱۵ متر است. آب این آبشار از چشمه‌ای تأمین می‌شود که از کوه کیامکی، یکی از کوه‌های بلند منطقه دیزمار غربی ارسباران و شهرستان مرند و بخش زنوز سرچشمه می‌گیرد. آبشار بعد از سرازیر شدن از لابه‌لای گیاهان آبزی و خزه‌ها، به یک رشته جویبار که در ته دره جریان دارد می‌پیوندد و به‌سمت شمال جاری می‌شود. علاوه بر این، در سمت راست دره آبشارهای کوچک و بزرگ دیگری نیز دیده می‌شود که ریزش آن‌ها موسیقی زیبایی از طبیعت را به گوش می‌رساند.

در زمستان ۱۳۹۲ آبشار آسیاب خرابه به‌دلیل سردی هوا یخ زد و بر اثر این یخ‌زدگی و وزن بیش از حد انبوهی از یخ‌ها، صخره بزرگ و پوشیده از خزه آن ریزش کرد. همچنین در گوشه و کنار این آبشار تابلوهای خطر ریزش دیده می‌شود؛ بنابراین در گشت‌و گذار و تفریح در این مکان باید مراقب این خطر بود.

این مطلب را هم ببینید...
بازار تبریز

آسیاب خرابه جلفا کجاست؟

آسیاب خرابه در شهرستان جلفای آذربایجان شرقی و در ۲۷ کیلومتری هادی شهر واقع شده است. این آبشار زیبا با روستای منجن آباد از توابع جلفا پنج کیلومتر فاصله دارد و در حاشیه رود ارس در نزدیکی نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان جای گرفته است.

مسیر دسترسی به آسیاب خرابه جلفا

برای رسيدن به آسیاب خرابه جلفا بايد از جاده مرند-جلفا به هادی شهر یا همان علمدار گرگر بروید. در سه راهی هادی شهر، به‌سمت راست بپیچید. بعد از عبور از يک جاده خاكی در نوار مرزی ايران و جمهوری آذربايجان و گذر از جاده‌ای فرعی، به دره‌ای باصفا می‌رسيد که آسیاب خرابه در آن قرار دارد.

بعد از رسیدن به آبشار آسیاب خرابه باید ماشین را در پاركینگ پارک کنید و تا پای آبشار پیاده بروید. بخشی از مسیر نیز به‌صورت پلکانی و سنگ‌چین است.

  • فاصله شهر تبریز تا جاده فرعی جلفا به علمدار: ۱۰۶ کیلومتر
  • فاصله علمدار گرگر تا آسیاب خرابه: حدود ۲۷ کیلومتر جاده خاکی
  • فاصله جلفا تا آسیاب خرابه: ۳۰ کیلومتر

موقعیت جغرافیایی: N۳۸۵۱۲۵ E۴۵۵۱۲۱

  • آدرس آسیاب خرابه: استان آذربایجان شرقی، ۳۰ کیلومتری شرق جلفا (مشاهده روی نقشه)

قدمت آسیاب خرابه

در نزدیکی آبشار آسیاب خرابه جلفا، آسیاب آبی قدیمی و از کارافتاده‌ای وجود دارد. در گذشته مردم منطقه گندم‌هایشان را در این آسیاب‌ها آرد می‌کردند. ارتفاع این آسیاب ۱۰ متر و مساحت محوطه پایینی آن ۲۰۰ متر مربع است. در سال‌های اخیر برای بازدید گردشگران و مسافران این آسیاب‌ مرمت و احیا شده‌ است.

این مطلب را هم ببینید...
ارگ علیشاه یکی از مکان های تاریخی تبریز

بهترین فصل بازدید از آسیاب خرابه

منطقه‌ای که آبشار آسیاب خرابه جلفا در آن واقع شده است، در فصل تابستان هوای دلپذیر و خنکی دارد و در فصل‌های بهار و تابستان می‌تواند مقصدی مناسب برای سفر و گردش باشد. در فصل پاییز نیز طبیعت و محیط رنگارنگ آبشار فرصت مناسبی برای ثبت تصاویر زیبا و به‌یادماندنی است؛ اما شاید زیباترین تصویر آبشار آسیاب خرابه را در فصل زمستان بتوان دید. هنگامی که آب این آبشار به‌دلیل سرمای شدید یخ می‌بندد، منظره‌ای رویایی و چشم‌نواز را به وجود می‌آورد و ارزش تحمل سرما برای دیدن این منظره را دارد.

امکانات آسیاب خرابه جلفا

در محل آسیاب خرابه جلفا برای رفاه حال گردشگران و مسافران امکاناتی چون آلاچیق، پارکینگ، سوپرمارکت و رستوران وجود دارد.

عکس آسیاب خرابه جلفا

تابلوی راهنمای آبشار آسیاب خرابهمسیر سنگی آبشار آسیاب خرابهرستوران آبشار آسیاب خرابهآلاچیق‌های آبشار آسیاب خرابه

گردشگران در آبشار آسیاب خرابهآب بازی گردشگران در آبشار آسیاب خرابهحوضچه آبشار آسیاب خرابهصخره آبشار آسیاب خرابه

دیدنی‌های اطراف آسیاب خرابه جلفا

بعد از دیدن آبشار آسیاب خرابه جلفا و گشت‌وگذار در این محل پیشنهاد می‌کنیم از سایر دیدنی‌های این منطقه مرزی مثل روستای کردشت، کلیسای سنت استپانوس، رودخانه ارس و سواحل زیبای آن دیدن و از بازارچه‌های مرزی منطقه خرید کنید.

 

پرسش‌های متداول

آسیاب خرابه جلفا کجاست؟

آبشار آسیاب خرابه در استان آذربایجان شرقی و ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان مرزی جلفا قرار دارد.

فاصله تبریز تا آسیاب خرابه چقدر است؟

فاصله تبریز تا آسیاب خرابه ۱۵۹ کیلومتر است.

بهترین زمان بازدید از آسیاب خرابه کدام فصل است؟

بهترین زمان سفر به آبشار آسیاب خرابه جلفا از لحاظ آب‌وهوا فصل بهار و تابستان است؛ اما منظره آبشار یخ‌زده در زمستان زیبایی خاص خود را دارد.

ارتفاع آبشار آسیاب خرابه چقدر است؟

ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود ۱۵ متر است.
لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/PQXqN
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

بالا