۵۰ باور قدرتمند برای ایجاد انگیزه در سال ۹۹

۵۰ باور قدرتمند برای ایجاد انگیزه در سال ۹۹

(motivation) یا همان انگیزه چیست؟

شاید بگویید ایجاد انگیزه، در زمانی که در چالشی قرار دارید و مخصوصاً وقتی کار بسیار سختی انجام می‌دهید، دشوار است. زمانی که شما در مورد یک ایده تازه فکر می‌کنید و یا شرکت جدیدتان را افتتاح کرده اید، یا رژیم غذایی جدیدی را شروع کرده اید، مسیر خود را از راه قبلی جدا کرده‌اید. در مسیر سربالایی جدید ماشین شما نیاز به سوخت بیشتری دارد. سوخت شما انگیزه ادامه راه است. برای داشتن انگیزه دائمی در مسیر موفقیت باید به هدف خیره شد، باید در ذهن روی مقصد متمرکز شد. اگر هدف شما بسیار بزرگ باشد. اگر بزرگ‌ترین باشد. حتماً برایتان هیجان‌انگیز خواهد بود. اگر هدف‌تان همان ایده آل شما باشد، شما بافکر کردن به آن و لحظه دریافت آن و داشتن آن در خود آن‌چنان احساس شعف و خشنودی می‌کنید که دوست دارید هرچه سریع‌تر به آن برسید. اگر هدف‌تان را درست انتخاب کرده باشید، آن‌قدر هیجان مثبت و انگیزه رسیدن به آن را دارید که شب تا صبح خوابتان نمی‌برد و دوست دارید زودتر صبح شود و کار را از سر بگیرید.

پس انگیزه باید از دل خود هدف جوانه‌ زده و شاخ و برگ آن تمام زندگی شما را در بربگیرد.

در این مقاله ۵۰ باور و فکری که می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در شما برای انجام هر کاری (تکرار می‌کنم هر کاری) شود را خواهید آموخت! این باورها می‌توانند موتور قدرتمند انجام هر کار بزرگی را در شما روشن کنند!افکار، چه مثبت و چه منفی بسیار قدرتمند هستند و افکار منفی می‌توانند مانع دست‌یابی شما به اهداف‌تان گردند. البته آن روی سکه هم خوب است و افکار مثبت هم به همان نسبت سازنده هستند.
دفعه بعد که احساس بی‌انگیزگی کردید و حوصله انجام هیچ کاری را نداشتید، یک یا چند مورد از ۵۰ فکر و ایده زیر را بکار بگیرید تا دوباره سرشار از انرژی شوید.دوستان تردید نکنید، این‌ ایده ها توسط مردم سراسر دنیا آزمایش‌شده اند، حتماً جواب می‌دهد، کافی است یک‌بار آزمایش کنید!

اگر خواهان تغییرات اساسی و تبدیل موفقیت به یک عادت در زندگی‌تان هستید، همه ۵۰ باور قدرتمند برای ایجاد انگیزه در سال ۹۹ را به عادت زندگی خود بدل سازید.

۱- “من توان انجام هر کاری را دارم.” اولین باور قدرتمند برای ایجاد انگیزه در سال ۹۹
شاید این عبارت بسیار ساده به نظر برسد. اما این پیام را به ذهن شما یادآوری و تداعی می‌کند که “شما واقعاً توان انجام هر کاری که تصمیم به انجامش را می‌گیرید دارید. این عبارت تأکیدی طلایی ساده سازنده‌ترین جمله زندگی بشر بوده است. با تکرار روزانه این فکر، ذهن شما کم‌کم مقاومت را شکسته و باور می‌کند که شما توان انجام هر کاری را که قصدش را داشته باشید، دارید و بعد از باور آن است که کائنات “شرایط توانستن” شما را نیز مهیا خواهد کرد.

 

۲- “به این دلایل من می‌توانم انجامش دهم که …”

بجای اینکه مدام در ذهن خود دلایل عدم توانایی انجام کارها را مرور کنید، بیایید برعکس عمل کنید و لیست دلایلی را برای خود بشمارید که چرا قادر به انجامش هستید. این کاری است که ما هرگز نیاموخته ایم. ذهن منفی گرای ما عموماً به دنبال دلایل عدم توانایی ماست. اگر کمی به گذشته برگردید و یا به یکی از کارهایی که قصد انجامش را دارید فکر کنید، عمدتاً آن را به تأخیر می‌اندازید چون دلایل بسیاری برای عدم توانایی انجام آن کار در ذهن آماده دارید و هرلحظه می‌توانید دلایل بسیار بیشتری را تولید و رشد و گسترش دهید. ما در اینجا قصد داریم در ذهن شما بخشی را راه‌اندازی کنیم که به‌طور طبیعی وجود ندارد. بخش تولید و گسترش دلایل اثبات توانایی شما در انجام هر کاری که قصد انجامش را دارید. برای خودتان دلیل بسازید. ذهن پس از مدتی شرطی شده و بطور اتوماتیک در هر تصمیم جدی بلادرنگ دلیل می آورد که بر تصمیم خود استوار و محکم باشید، دلیلی برای نگرانی نیست، من دلایل بسیاری دارم که شما می‌توانید!
در دفعات اول طبیعی است که حتی آزمایشی نتوانید دلیل پیدا کنید، چون کار جدیدی برای ذهن است. با تمرین بیشتر ذهن شما به ماشین دلیل سازی تبدیل می‌شود و شما نیز می‌توانید.

۳- “لیاقت من بسیار بیش از این است!”
شما لایق زندگی بسیار بهتری هستید. این شامل شغل بهتر، بدن سالم‌تر، معنویت و آرامش بیشتر و یا پول و ثروت بیشتر می‌شود. برای به دست آوردن آنچه لایق شماست تلاش کنید. اگر امروز در شرایطی نامطلوبی هستید، اگر زندگی اکنون خود را در شان خود نمی‌بیند، اگر از آنچه هستید و آنچه دارید راضی نیستید، به دنبال مقصر بیرونی نباشید. بزرگ‌ترین و مخرب‌ترین عامل در تمام گیتی ذهن محدودی است که خود را لایق بیش این نمی‌داند. نه خود را لایق بیش از آن می‌داند و نه بیش از آن را لایق خود. کائنات همیشه به پیام‌های ذهنی شما توجه می‌کند. او تابع دستورات شماست. دستورات شما از طریق افکار غالب ذهن شما تعیین کیفیت شده و ارسال می‌گردد. شما خود را عموماً چقدر لایق میدانید؟؟؟

۴- “هرگز دیر نیست!” یک باور قدرتمند برای ایجاد انگیزه در سال ۹۹
اصلاً مهم نیست که شما چند سال دارید، یا اصلاً اهمیتی ندارد که شما در گذشته چقدر فرصت‌های طلایی را نادیده گرفته‌اید. مهم نیست چه شرایطی داشته‌اید و الان کجا ایستاده‌اید. این را قبول کنید که هرگز برای تصمیم جدید و اقدام جدید دیر نیست. امروز را شروع کن. امروز را دوباره زندگی کن. امروز را آغاز کن. برای شروع دوباره هرگز دیر نیست، اما اگر شروع نکنی شاید خیلی دیر شود. ماهی را هر زمان از آب بگیرید، تازه است. اگر به این باور برسید که هیچوقت دیر نیست قدم بزرگی در ایجاد انگیزه در خود برداشته اید.

 

۵- “چالش، جزئی از زندگی شماست!”
این یک قانون است. مهم نیست چگونه زندگی می‌کنید! مهم نیست به چه شغلی مشغولید! مهم نیست در کدام کشور هستید! با آغوش باز چالش‌های زندگی‌تان را پذیرا باشید. هرگز تصور نکنید که کائنات چالش‌ها را به‌عنوان عوامل بازدارنده، پیش روی شما قرار می‌دهد. چالش‌ها، در واقع نقش نرمش و تمرین برای تقویت عضلات “تصمیم‌گیری و اقدام” را بر عهده دارند.
چالش‌ها وظیفه دارند “شما”ی بهتری را بسازند.این وعده چالش ها مبنی بر شمای بهتر خود عامل مهمی در ایجاد انگیزه در شماست.

۶-ایجاد انگیزه با تکرار این جمله که “بهترین زمان برای انجام کار وجود ندارد.”
اگر شما منتظر نشسته‌اید تا بالاخره روزی زمان مناسب برسد و شما کاری انجام دهید. بدانید که این زمان هرگز نخواهد رسید و شما سخت در اشتباه هستید. بهترین زمان همیشه “اکنون” است. آینده هرگز نخواهد رسید تا بالاخره شما کاری بکنید. زمان را بیهوده از دست ندهید. زمان در دستان شما نیست، اما در کنترل شماست. یک قانون سازنده را در ذهن خود پیاده کنید: هرگاه من کاری را خواستم به فردا یا زمانی بهتر درآینده موکول کنم، می‌دانم که می‌تواند بازی ذهن باشد، بنابراین بلافاصله اقدام می‌کنم. من بعنوان کسی که سالها در حوزه موفقیت تلاش کرده ام، توصیه میکنم که اگر میخواهید فقط یک کار بکنید تا همیشه موفق باشید، آن کار این است که معطل نکنید. بعد از فکر و تحقیق و تصمیم، بلافاصله اقدام کنید. بهترین زمان همین الان است، اگر منتظر بمانید تا شرایط و عوامل، بهترین زمان را برای شما بسازند، بدانید که در اشتباهید و زمان را از دست خواهید داد. بسیاری افراد ناموفق، منتظر بهترین زمان بودند که فرصت را از دست دادند. مثلا اگر انگیزه کاری شما پایین است از همین امروز برای ایجاد انگیزه در خود تلاش کنید.

۷- “بهترین طرح اجرایی وجود ندارد!”

هیچ طرح و ایده اولیه‌ای بی‌عیب نیست. هیچ کار بزرگی دقیقاً مثل طرح اولیه پیاده نشده است. فلسفه شکل‌گیری تمام علوم مهندسی آن بوده که طرح اجرا شده و نتیجه نهایی با ایده اجرایی اولیه، تنها کمی هم‌خوانی داشته باشد. معمار، نظرات شما را می‌گیرد، چند طرح اولیه آماده می‌کند، یکی را شما می‌پسندی، کمی تغییرات از جانب شما و معمار صورت می‌گیرد و درنهایت طرح اجرایی آماده می‌شود و تمام تلاش مهندسان آن خواهد بود که ساختمان ساخته شده با طرح اجرایی همخوانی بیشتری داشته باشد. اما اگر بعد از ساخت متوجه ایراداتی در طرح اولی بشوید و به معماری بگویید: چرا طرح اولیه شما ایراد داشت؟ آیا تصور می‌کنید او ناراحت می‌شود؟ یا تعجب می‌کند و توضیح می‌دهد او تمام تلاشش را کرده و این بهترین طرح آن لحظه او بوده است! او سعی می‌کند به شما بگوید که همیشه ممکن است در طرح اجرایی ایراداتی باقی بماند، این ایراد نیست و هرگز مهم نیست. مهم این است که ما در اجرا متوجه شده و تصمیمات اصلاحی بهتری می‌گیریم.

پس در هر طرح اجرایی شما نیز ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد. وقت‌تان را برای بهترین نقشه و برنامه تلف نکنید. بهترین وجود ندارد. بهترین قاتل زمان است و چه بسیار افرادند که به خاطر “بهترین” فرصت‌های طلایی را از دست می‌دهند. “بهترین” بوی بیماری کمال پرستی می‌دهد. ما بر اساس دانش اکنون خود بهترین تصمیم و طرح اجرایی را به بخش اقدام و اجرا می‌فرستیم. زمان، مهم‌تر از هر چیزی است و “اقدام و عمل” روی طرح اولیه “بهتر” از هر “بهترینی” برای ایجاد انگیزه است.

 

۸- “هرکسی از جایی شروع کرده!” این یک جمله کلیدی برای ایجاد انگیزه در شماست
هیچ ‌کس مادرزاد موفق زاده نمی‌شود. هر کس از جایی شروع کرده و عموماً از پایین ترین سطح شروع می شود. چند سال دیگر میخواهی فکر کنی؟ شروع کن. هر جا هستی و هر کس هستی، اگر می‌خواهی موفق شوی از همین جا که هستی شروع کن. اکنون و در همین شرایطی که هستی بهترین زمان آغاز است. یکی از ویژگیهای افراد موفق آن است که شروع کننده خوبی هستند. بیشتر ما کارهای بزرگ بسیاری در ذهن داشته ایم و داریم که هرگز شروع نمیشود. هرگز استارت نمیخورد. اگر شروع نکنی هرگز امکان ندارد به اتمام برسد ولی اگر شروع کردی احتمال زیادی دارد که کامل شود و تو نتایج آن را در زندگیت دریافت کنی.
در مسابقات دو مهمترین و سخت ترین بخش شروع است و جالب آنکه اگر شروع خوب داشته باشی در طی مسیر روحیه بهتری هم خواهی داشت و این یعنی افزایش شانس برنده شدن. شانس بالای برنده شدن خود عاملی برای ایجاد انگیزه در شماست.

 

۹- “هر لحظه تنها یک ‌قدم کوچک بردارید تا ایجاد انگیزه برایتان آسان شود!”
بزرگترین اشتباه، تصمیم به انجام چند کار هم‌زمان است و یا اینکه بخواهی کار بزرگی را به‌یک‌باره عملی کنی. هرگز چند پله را در یک‌ قدم نروید. گام‌های خود را مثل کودکان، کوچک و بااحتیاط بردارید. این که چند کار را بهم انجام دهیم نه تنها ایجاد انگیزه نمیکند؛ ممکن است انگیزه شما برای ادامه مسیر را هم از شما بگیرد.
عبارت طلایی جالبی در دنیای موفقیت وجود دارد: کافی است هر روز تنها یک قدم جدید در مسیر حرکتت برداری. احتمال موفقیت تو تضمین میشود. اگر از من بخواهید که کل این مقاله را در یک جمله خلاصه کنم، میگویم: همیشه و هر لحظه کار خوب خودت را انجام بده، هرچند قدمی بسیار کوچک. موفقیت یعنی در مسیر بودن. حرکت، نشان افراد موفق است. شما زمانی موفق محسوب میشوید که در حال نزدیک شدن به هدف خود باشید. پس گام‌های بزرگت را به قدم‌های کوچکتر تبدیل کن و از هیچ مانعی هراس نداشته باش، تو حتما موفق خواهی شد.

۱۰- “من میدانم به تدریج کمی بهتر می‌شود!”

همیشه شروع هر کاری دشواری‌های خاصی دارد. به‌تدریج مشکلات کمتر می‌شود.دانستن همین جمله به تنهایی کلید ایجاد انگیزه در خیلی هاست. شاید شما نیز در این لحظه به‌شدت تحت‌فشار کارهای خود هستید، مطمئن باشید باگذشت زمان فشارها کمتر می‌شود. این یک قانون است. سختی جزء لاینفک موفقیت است، اما شرایط نسبت به آغاز راه هرروز کمی بهتر می‌شود. شاید لحظاتی احساس کنید در وضعیت کنونی کاملاً راحت هستید، دلیل این امر حذف تمام مسائل پیش روی شما نیست، عضلات فکری و ذهنی شما قوی‌تر شده است. یکی از بهترین حلال مشکلات بشر گذشت زمان است. “اکنون” همه زندگی تو نیست. به گذشته فکر کن، چقدر لحظات دردناک داشته ای؟ در آن لحظات هرگز به این فکر نمی‌کردید که سال‌ها بعد به این همه ناراحتی خود خواهید خندید! یادتان است در کودکی وقتی با مشکلی مواجه می‌شدی، زندگیت متوقف می‌شد؟ اما با گذشت زمان اوضاع به حالت عادی باز می‌گشت.

۱۱-ایجاد انگیزه با تکرار این جمله که”شکست موقتی است!”
اگر شما شکست خوردید. بدانید که مسیر را درست می‌روید. اکثر موفقیت‌های بزرگ، درست بعد از چند دوره شکست حاصل‌شده است. شکست در واقع تابلوی راهنمای شما در مسیر موفقیت است و به شما این پیام را می‌دهد که: اینجا باید به چپ یا راست بپیچید، چون در مسیر مستقیم مانعی وجود دارد و نمی‌توانید ادامه بدهید.
در یک مقاله تحقیقاتی خواندم از هر ۱۰ نفر میلیاردر امریکایی، هشت نفر بیش از یک بار ورشکسته شده اند. شکست یعنی من متوجه شدم در شرایط کنونی با این روش به مقصد نخواهم رسید و حتما باید تجدید نظر کنم. تفاوت افراد موفق آن نیست که هرگز شکست نمیخورند، افراد موفق در پی هر شکست قویتر میشوند و یاد میگیرند تا در آینده کمتر شکست بخورند و افراد فوق موفق حتی در لحظه شکست به دنبال سود بردن از شرایط موجود هستند. هیچ‌کس از ابتدا شکست‌ خورده زاده نمی‌شود مگر آنکه هرگز کاری انجام ندهد، از طرف دیگر در انجام کارها با موانعی نیز مواجه شود. تنها یک راه وجود دارد تا هرگز شکست نخورید. میتوانید امتحان کنید: هیچ کاری نکنید.
تمام موفقیتهای بزرگ تاریخ بشریت درست بعد از یک شکست بزرگ بوده است. اگر تاریخ اروپا را بخوانید، متوجه میشوید که پیشرفتهای این کشورها بعد از جنگهای خانمان سوز جنگ جهانی اول و دوم شروع شد. لطفا کمی صبوری پیشه کنید. شکست‌ها همیشه موقتی است. فکری نو کنید تا از این دوره بگذرید. این یک قدم طلایی در ایجاد انگیزه است.

۱۲- “اشتباه یعنی، فرصتی برای آموختن.” این یک عبارت طلایی برای ایجاد انگیزه در همه ما انسان هاست!
اگر روزی احساس ناامیدی و شکست کردید، اگر روزی متوجه شدید که اشتباه کرده‌اید! بدانید که شما ساخته و آماده‌ شده‌اید. بدانید که شما آدم قبلی نیستید و قوی‌تر شده‌اید. انسان ممکن الخطاست. همه ما با اشتباهاتمان به اینجا رسیده ایم. اشتباه با توست. اگر روزی احساس کردی آن روز اشتباهی نداشتی، بدان که سخت در اشتباهی. اشتباه جزئی از زندگی بشر است. عامل تمام پیشرفتهای بشر اشتباه های بزرگ و کوچک او بوده است. اشتباه کردن ایراد نیست، اما تکرار یک اشتباه مشکل بزرگی است که باید ریشه یابی و درمان شود. تصور کنید اگر کارهای اشتباه دوران کودکی ما نبود! پس ما چطور باید تجربه می‌کردیم و می آموختیم؟ ما قرار نیست به دنیایی بدون اشتباه فکر کنیم ولی میتوان بر اساس دانش و تجربیات گذشتگان، از اشتباهات امروز و فردا کم کرد. افراد موفق بیشترین اشتباهات را داشته اند. تفاوت افراد موفق با افراد نا موفق در آن است که افراد موفق سعی می کنند کمتر اشتباه کنند و اگر اشتباه کردند خم بر ابرو نمی آورند و بعد از مکث کوتاهی با تصمیم بهتر از شرایط خارج می‌شوند، اما افراد ناموفق در لحظه اشتباه متوقف می شوند و خود را شکست خورده فرض می کنند.

 

۱۳- “امروز تنها زمانی است که من می‌توانم کنترلش کنم.” این یک باور قدرتمند برای ایجاد انگیزه در هرکسی است!
فراموش کن دیروز چه کردی! “امروز” موضوع اصلی توست. برای همین امروز صد طرح داشته باش اما امروز اقدام و اجرا کن.
“گذشته درگذشته!!!” تمام است. پرونده اش را از میز عملیات به دور بریز. تو هیچ کنترلی بر آنچه گذشته نداری. پس چرا رهایش نمیکنی؟ چقدر در گذشته زندگی کرده ای و حاصلش این بوده که اکنونت را نیز گذشته کردی. آینده چیزی است که در “اکنون” در اختیار توست. تو کافی است اکنون را دریابی و هر لحظه بهترین خود را ارئه دهی. کار تمام است به تو قول میدهم بهترین راه را در ایجاد انگیزه در خودت انتخاب کرده ای و خبر خوبی دارم: “آینده درخشانی در انتظار توست”.

۱۴- اگر به این آسانی بود، هرکسی قادر به انجامش بود!
هیچ کاری ارزش نداشت اگر انجامش ساده بود. ارزش و قیاس به دشواری انجامش است. آیا این زیبا نیست که تنها افرادی موفق به انجامش می‌شوند که خودساخته و قوی‌تر شده‌اند. اگر همه می توانستند، پس چه لزومی داشت همه انجامش دهد. اصلا آیا کسی انجامش می داد؟ چون سخت است تنها تعدادی که شایسته تر و قویترند می توانند انجامش دهند. به یک مسابقه وزنه برداری فکر کنید. یک وزنه روی سن است و افرادی در صف. دوستان! وزنه ثابت است و برای همه سنگین است، اما تنها افرادی قادر به بلند کردن آن خواهند بود که بیشتر تمرین کرده و خود را مهیای این کار کرده اند. ما قهرمانان را تشویق میکنیم چون کار خیلی سختی را انجام داده اند. می دانید چرا از دیدن افراد موفق حس خوب می گیرید؟ چون ذهن شما نیز تمایل دارد جای او بود وشما نیز سختیهای او را گذرانده بودید؟ افراد ناموفق کسانی هستند که دوست ندارند سختی داشته باشند. همیشه تمایل به آسانی دارند و از تحمل سختی بیزارند.

این مطلب را هم ببینید...
با عادت‌ به تعویق انداختن کارها برای همیشه خداحافظی کنید

۱۵- “یک روزی” همین امروزه!!!
اگر شما نیز شبیه اکثر افراد باشید، از عبارت “یک روزی…” برای توصیف اهداف و آرزوهایتان زیاد استفاده می‌کنید. من یک روزی قراراست ورزش را شروع کنم! من یک روزی ادامه تحصیل می‌دهم! من یک روزی شروع به انجام کاری می‌کنم! من یک روزی قرار است فکری برای خودم بکنم! اگر شما نیز منتظر آن “یک روزی …” هستید، هرگز روز خاص شما فرا نخواهد رسید مگر آن که خودتان آن روز را تاریخ بزنید. بهترین روز شما همین امروز است. فکر نکنید، همین امروز کارتان را انجام دهید. چند روز را از دست داده اید؟ چند روز برایتان باقی مانده، اگر شتاب نکنید آنها را نیز از دست خواهید داد. هرچه دیرتر اقدام کنید روند ایجاد انگیزه در شما کندتر و کمرنگ تر خواهد بود.

۱۶- افکار منفی نمی توانند مرا متوقف کنند.
فکر منفی شما، تنها یک فکر است نه واقعیت یا هر چیز دیگر. شما براحتی می‌توانید آن را نادیده گرفته و از آن عبور کنید. شما می‌توانید تغییرش دهید. شما می‌توانید با افکار مثبت جایگزینش کنید. البته به شرطی که واقعا خواهان این موضوع باشید.

۱۷- “من کارهای به مراتب سخت تری انجام داده ام!”
به گذشته برگردید، به موفقیت‌های بزرگ خود فکر کنید. به روزهای سختی که تلاش هدفمند شما نتایج بزرگی برایتان به همراه داشته است. آیا کسی که آن کارها را انجام داده، باید امروز احساس ضعف بکند؟ آیا شما که روزهای بسیار سختی را گذرانده اید، شما که کارهای بزرگی انجام داده اید، امروز قادر به انجام کارهای بزرگتر نخواهید بود؟ همیشه به تلاش ها، سختی ها و سختکوشی های خود فکر کنید و از آن در ایجاد انگیزه برای انجام کارهای بزرگتر استفاده کنید.

۱۸- “هر چیزی برای تو قابل دست‌یابی است!”
شما قادر نیستید چیزی را به دست آورید، مگر آنکه برای آن سخت بکوشید. این یک قانون است. اینجا بهشت تنبلها نیست. قوانین هستی بر شایسته سالاری استوار است. بدان که خداوند تمام نعمات را در اختیار شما قرار داده تا تلاش کنید و خودتان را بسازید و قوی‌تر شوید و بیشتر و بیشتر به دست آورید. قوانین برای آن طراحی شده اند تا شما به یک جنگجو و شکارچی تبدیل شوید و نه موجودی ترسو و یا طعمه ای برای موجودات دیگر.

۱۹-برای ایجاد انگیزه اقدام کنید. “اقدام اشتباه بهتر از اقدام نکردن است.”
عمل بر یک تصمیم اشتباه، همیشه بر تأسف به خاطر عمل نکردن ارجحیت دارد. شما حتی اگر در اقدام اشتباه بازنده باشید، حداقل آن است که تجربه با ارزشی کسب کرده‌اید که می‌تواند در آینده صدها برابر سود برایتان به ارمغان آورد. بسیاری از ما مجبوریم تاسف بخوریم که چرا در فلان سال و فلان جا فلان کار را که قادر هم بودیم انجام دهیم، انجام نداده ایم تا زندگیمان زیر و رو شود. ویژگی اصلی افراد شکست‌خورده، عملکرد “منفعلانه” بودن آنهاست. همه افراد موفق در زمینه موفقیت‌های خود در دوره هایی بسیار “انفعالی” عمل کرده اند. ما با اقدام حرکت می کنیم. ما با حرکت از اکنون به شرایط جدید تغییر مکان می دهیم. تغییرات است که در زندگی انسان ایجاد انگیزه، تعالی و ارزش می‌کند.

۲۰- “من هرگز به تایید دیگران نیاز ندارم!”
اگر دیگران تو را دیوانه فرض می کنند، بگذار اینطور فکر کنند! چقدر تایید دیگران اهمیت دارد؟ واقعیت آن است که هیچ اهمیتی ندارد. برداشت دیگران از عملکرد شما هیچ تاثیری در زندگی شما ندارد. اگر فکر می‌کنید که بسیار موثر است، این به خاطر ذهنیت شماست که به آن اجازه اهمیت یافتن می دهید. شما خودتان آن را مهم جلوه داده اید و طبیعی است که بسیار بزرگتر از واقعیت جلوه کند. هرگز اجازه ندهید عدم تایید شما توسط دیگران مانع ایجاد انگیزه در شما برای ادامه مسیر شود!

 

۲۱- “سرنوشت من در دستان خود من قرار دارد.”
شما خود سرنوشت خود را می نویسید. تقدیر شما نیز دقیقاً همان سرنوشت شما می‌شود. سرنوشت را باید “از سر نوشت”!!! فرض کنید، تقدیری مکتوب و غیر قابل تغییر برای شما نوشته شده باشد. آیا هیچ انگیزش و اقدامی در شما به فعل تبدیل می‌شود؟ هرگز! تنها افراد شکست‌خورده و منفعل به دنبال این باور هستند. افراد موفق ایمان دارند که قادر هستند آنچه می خواهند بشوند.

۲۲- در جهان قانون “رد” یا “قبول” وجود ندارد!
هیچ‌کس به خاطر کارهایتان به شما نمره قبولی یا ردی نمی دهد. پذیرش یا رد عملکرد شما اتفاقی است که در ذهن شما می افتد و در بیرون از این فضا هیچ معنایی ندارد. اگر این نکته به یک باور در شما تبدیل شود؛ توانسته اید گام بزرگی در ایجاد انگیزه در خود بردارید.

۲۳- “تصمیمات کسل کننده، نتایج کسالت باری نیز به دنبال دارد.”
تصمیمات هیجان برانگیز بگیرید. تصمیمات بسیار بزرگ و باور نکردنی بگیرید تا در شما اشتیاق سوزانی ایجاد کند تمام ذهن شما را بخود مشغول کرده و شما وادار به اقدامات جدی شوید. اگر در دو راهی ها شما راه بی دردسر را انتخاب کردید، نباید انتظار نتایج شگفت انگیزی داشته باشید.

۲۴-برای ایجاد انگیزه ریسک کنید. “ریسک کردن ارزشش را دارد.”
همه می دانند که ریسک در زندگی یک واقعیت غیرقابل انکار است. هرچند ریسک همیشه خطراتی نیز به همراه دارد ولی سود بالقوه آن ارزش خطر کردن دارد. شما حتی یک آدم موفق نمی بینید که در مرحله ای مجبور به ریسک نشده باشد. ریسک معقول شاه کلید موفقیت‌های بزرگ در کسب و کارهای مختلف بشمار می رود و البته ریسک نامعقول نیز به مفهوم حماقت است.

۲۵- “نظم و انضباط شخصی بهتر از تاسف خوردن است.”
داشتن نظم و انضباط فردی کار سختی به نظر می رسد ولی این ثابت شده که تاسف خوردن بابت بی نظمی و از دست دادن فرصت ها به خاطر بی انضباطی بسیار دردناکتر از سختی منضبط بودن است. سختی ای که روند ایجاد انگیزه در شما را تسریع میبخشد. انضباط شخصی انجام کارها را دقیقتر می‌کند. افراد منظم بهترین کارمند و مدیر محسوب می شوند. اما مثل همیشه میزان آن بسیار مهم است، بطوریکه که کم آن مشکل و شلختگی محسوب می‌شود و زیاد آن نیز وسواس و بیماری. اعتدال همیشه مناسبترین اندازه محسوب می‌شود.

۲۶- “اغلب ایده های خوب در ابتدا غیر ممکن و یا دیوانگی بنظر میرسند.”
این ثابت شده و شما نیز از این قانون مستثنی نیستید. آیا شما نیز فکر می‌کنید رویای پرواز برادران رایت در آغاز یک دیوانگی بوده و یا یک ایده غیرممکن و یا هر دو. اما آنها هیچ اهمیتی ندادند و کار خود را کردند و نتیجه هم واقعا معجزه و باور نکردنی بود. دقیقاً به همین دلیل هم بیشتر افراد موفق ایده های خود را مطرح نمی‌کنند تا مورد تمسخر دیگران قرار نگیرند. آنها باور قوی دارند که ایده آنها برخلاف ظاهر قضیه و شرایط کنونی، در آینده نتایج بسیار بزرگی برای آنها به دنبال خواهد داشت. اطلاعات اولیه افراد ناقص است، با این اطلاعات ناقص باید تصمیم و اقدامات بزرگی انجام شود. شاید دیگران در این مرحله از شما پرسش‌هایی در مورد جزییات بکنند که نتوانید دقیقاً پاسخ گو باشید و این خود باعث شود تا حدودی، ته دلتان نیز خالی شود. بر همین اساس در بسیاری مواقع توصیه می‌شود، ایده ها و کارهای خود را با دیگران درمیان نگذارید؛ چرا که نه تنها به ایجاد انگیزه در شما کمکی نمیکند، که شما را از اقدام برای انجام کارهای بزرگ باز میدارد.

 

۲۷- “من به اندازه کافی حامی دارم.”
در میان دوستان، افراد فامیل، همکاران و خیلی‌های دیگر شما حامیانی دارید. حتی اگر آنها نیز همگی تصور می کنند شما دیوانه شده‌اید و ایده شما احمقانه به نظر می رسد. شما براحتی می‌توانید حامیان و همفکران خود را در گروه های مختلف شبکه های اجتماعی، گروه های حمایتی استارت آپ و شاید در یک کانال تلگرام بیابید. حتماً در میان دوستان صمیمی خود حامیانی دارید، همان ها کافی است. افراد موفق حامیان زیادی ندارند. حامی اصلی شما، خودتان خواهید بود.

۲۸- در مسیر ایجا انگیزه تجربه کسب کنید.”تجربه همیشه ارزشمندترین ابزار شما خواهد بود.”
تجربه حرف اول را میزند. شما بر اساس تجربیات خود اقدام می‌کنید. شما براساس نظام باورهایی که براساس تجربیات گذشته شما شکل گرفته تصمیم می‌گیرید. امروز ثابت شده مدرک بالا بدون تجربه عملی کافی، چندان کارایی ندارد. فراموش نکردیم تمام علوم مختلف در آغاز بصورت تجربی رشد و گسترش پیدا کرده اند. حتی تعجب نکنید اگر بگوییم: تجربه قبل از علم وارد زندگی بشر شده است. اگر روزی کارهای شما آنطور که می خواستید پیش نرفت و با مانع و مسئله ای مواجه شدید، از اینجا به بعد تجربیات افراد مختلف، نتایج مختلفی را بدنبال خواهد داشت. بعد از شکست‌ها و قبل از ریسک کردن‌ها، تجربیات شما نقش سرنوشت سازی دارند. این تجربیات به ایجاد انگیزه در رسیدن به اهداف کمک میکنند.

۲۹- “سخت کوشی همیشه پاداش دارد.”
ما از کودکی به‌طور ناخوداگاه آموخته‌ایم که در هر کاری اگر سخت کوشی پیشه کنیم، احتمال موفقیت ما صد چندان می‌شود. در جهان، مردم مختلف یا براساس علم و دانش فرمول تولید یک موفقیت را می‌یابند و یا آن‌قدر تلاش می کنند و سخت کار می کنند تا بر اساس تجربه موفقیت را کسب کنند. سخت کوشی تکنیکی است که می‌توان گفت: همیشه نتایج مثبت تضمین شده‌ای به همراه دارد. در برخی موارد نیز شما چاره‌ای جز سخت کوشی ندارید، شما یا سخت کار می‌کنید و یا انتظار نتیجه مطلوب خود را رها می‌کنید. کسی که قبولی رشته مهندسی برق دانشگاه شریف را هدف امتحان کنکور خود قرار می‌دهد، آیا میتوان فرض کرد که لازم نیست شبانه روز درس بخواند؟

۳۰- شاید مهم ترین بخش از ایجاد انگیزه همین باشد: “هر روز یک‌ اقدام مثبت کافی است.”

کافی است هرروز تنها یک‌قدم موثر در مسیر هدف خود گام بردارید. آیا روزی یک پله صعود، دشوار است؟

موفقیت را در مسیر بودن و در حرکت دائمی به سمت قله و هدف بودن تعریف می کنند. شما لازم نیست ره صد ساله را یک شبه بروید. لازم نیست همان آغاز حرکت نگران چگونگی‌ها باشید. تنها کافی است هرروز کار خوب خودتان را که در آن لحظه تصور می‌کنید، در جهت رسیدن به هدف می‌تواند موثر و مفید باشد را انجام دهید. سپس ببینید در هر ساعت چه اقدامات خوب کوچک‌تری می‌توانید انجام دهید. شاید کار خوب شما در آن لحظه، یک تماس تلفنی باشد یا کمی مطالعه و تحقیق باشد. کار خوب شما هرلحظه، اولین و مهمترین اقدامی است که تصور می‌کنید ممکن است شما را کمی به هدف‌تان نزدیکتر کند، همان را برای امروز و فردا و پس فردا مشخص کنید و بلافاصله اقدامی در مورد آن انجام دهید. اینگونه روند ایجاد انگیزه در شما منقطع نخواهد بود و هر لحظه در زندگی شما جریان دارد.

۳۱- “آنچه شما می اندیشید مهم‌تر از ایده و نظر هر کس دیگر است.”
مهم شما هستید. مهم چیزی است که در ذهن شما می گذرد. مهم چیزی است که شما میبینید. مهم چیزی است که شما در لحظه، برداشت می‌کنید. نظرات و افکار دیگران را فراموش کنید. بر اساس افکار خود تصمیم بگیرید، چون تصمیم نهایی با خود شماست. چون مسئولیت ماجرا با خود شماست. چون سرنوشت شما در دستان خود شماست. نه! من مخالف شنیدن ایده و نظر دیگران نیستم. من برای افکار همه، احترام ویژه قائلم، اما همه را در ذهنم بررسی و نهایتا خودم تصمیم می گیرم و اقدامی که خودم می خواهم را انجام می دهم. اولویت همیشه با خود شماست. برای ایجاد انگیزه خود را در اولویت قرار دهید.

۳۲- در مسیر ایجاد انگیزه باید بدانید که”هر مشکلی، راه حلی دارد.”
هر مشکلی راه حلی دارد. چقدر این نظریه را قبول دارید؟ بسیاری در برخورد با مشکل، اولین چیزی که ذهنشان را فرا می گیرد آن است که من بدبخت شدم و با یک شکست بزرگ مواجه شدم. توجه تان را از مشکل بردارید. تنها روی راه حل احتمالی متمرکز شوید. ذهنتان را به دنبال چاره یابی رها کنید. همیشه ایمان داشته باشید که حتماً یا چاره‌ای وجود دارد و یا راه دیگری که الان نمی دانم و وظیفه من یافتن آن است. تفاوت افراد موفق با افراد شکست‌خورده در واکنش به مشکلات است. افراد موفق در مواجه با مشکلات به دنبال راهی هستند که نه تنها از آن براحتی عبور کنند، بلکه از مشکل بوجود آمده و شرایط ایجاد شده نیز سودی ببرند. یعنی مشکلات را به شکلات تبدیل می‌کنند.

 

۳۳- “اقدامات معمولی، نتایج معمولی نیز به دنبال دارد.”
هیچکس دوست ندارد معمولی باشد. هیچکس خواهان زندگی معمولی نیست. اجازه ندهید شما را معمولی خطاب کنند. این باعث میشود ایجاد انگیزه در شما به تعویق بیافتد. قبرستان‌ها پر از افراد معمولی هستند که هزاران رویا و آرزو را با خود دفن کرده اند. اقدامی متفاوت انجام دهید. ما قرار نیست فقط کاری انجام دهیم. ما قرار است بهترین و موثرترین اقدام خود را عملی کنیم. کمی جدیت، کمی تفاوت، کمی ابتکار، کمی پشتکار، کمی سخت کوشی و کمی استمرار اقدام شما را از معمولی به عالی بدل می‌کند. تنها اقدامی عالی است که نتایج عالی و زندگی عالی برای شما می‌سازد. انتخاب کیفیت زندگی به کیفیت اقدام و عمل شما بستگی دارد. شما چه زندگی را دوست دارید؟

۳۴- “هر شرایطی قابلیت اصلاح و بهبودی دارد”، این یک قانون است.
روزگار سختی را می‌گذرانی؟ مسیر سنگلاخی پیش رویت قرار گرفته؟ مشکلات زیادی داری؟ امیدت را از دست داده ای؟ هر اقدام تو با یک دیوار جدید برخورد می‌کند؟

نگران نباشید، این‌ها خبرهای خوبی است. شما در حرکت هستید و به موفقیت خیلی نزدیک شده اید. سختی ها مانع ایجاد انگیزه در ما نیستند. گام‌های آخر یک مسابقه دو ماراتون دشوارترین مرحله آن است. تنها افرادی که زندگی آنها در آرامش مطلق قرار دارد، مردگانند. چالش جزء لاینفک زندگی انسان است. اکنون زندگی شما نیز به چالشی جدید کشیده شده است. موقعیت الان خود را ارزیابی کنید. وضعیت و شرایط کنونی خود را واقع بینانه بررسی کنید. هر چه هستید و هر جا که هستید، باور داشته باشید که برای شرایط اکنونتان راه حلهایی است، فقط شما فعلا از آنها بی اطلاع هستید. برای تغییر شرایط چه کاری باید انجام دهید؟ تمرکز کنید تا پاسخی برای این پرسش پیدا کنید. بالاخره راهی خواهید یافت. اقدام کنید. قدمهای کوچک و مستمر بردارید. کافی است کمی شرایط تغییر کند، بعد از آن، ادامه کارِ تغییر راحت‌تر خواهد بود.

۳۵- “من همیشه در حال آموختن هستم.”
اگر فکر می‌کنید در سنی هستید که دیگر نیاز به آموزش ندارید، متاسفم، سخت در اشتباهید. حجم اطلاعات تولیدی انسان هر ۱۰ سال دوبرابر می‌شود. دانسته های هر نسل نسبت به قبلی‌ها نیز ده‌ها برابر افزایش می یابد. شما کجای این ارقام قرار دارید. چقدر اطلاعات عمومی و تخصصی دارید. چقدر در رابطه با شغل خود مطالعه می‌کنید. چقدر دوره های جانبی مهارت‌های زندگی دیده‌اید؟ چقدر در رابطه با روانشناسی، تغذیه، ورزش، مسافرت، معنویات، عرفان، هنر، تاریخ و … مطالعه می‌کنید. امروز دیگر هیچ بهانه ای جایز نیست. لازم نیست حتی کتاب بخرید. براحتی واژه مورد علاقه خود را در اینترنت جستجو کنید، هزاران صفحه مطلب در کسری از ثانیه در اختیار شما قرار می گیرد. ما هرروز باید در حال آموختن باشیم تا از دنیای اطلاعات عقب نمانیم.

این مطلب را هم ببینید...
زندگینامه جان دمول فرد خلاقی که علاقه دارد افراد را سریع تر به پول برساند.

۳۶-ایجاد انگیزه با تکرار این جمله: “من در هر کاری می‌توانم تبحر کسب کنم.”
شاید فکر کنید به اندازه کافی باهوش نیستید! شاید فکر کنید توان انجام کاری را ندارید! شاید فکر می‌کنید دیگران کارها را بهتر از شما انجام می‌دهند! شاید تصور می‌کنید مادرزاد بی استعداد هستید!

دوستان خبر خوبی برایتان دارم. شما قادر هستید هر کاری را آموزش دیده و بهترین باشید، فقط باید به خود ایمان داشته باشید. باید باور کنید که اگر بخواهید شما نیز می‌توانید. خواستن در این مورد واقعا توانستن است. شما نیز حتماً در زمینه ای استعداد دارید. شما نیز اگر بخواهید می‌توانید حرفه ای را به‌طور عملی آموزش دیده و مهارت‌های لازمه را کسب کنید. می دانید چرا دوستانِ چشم بادامیِ ما در آن سوی جهان به پیشرفتهای چشمگیری رسیده اند. چون آدمهای باهوشی نیستند. آنها به اندازه ما ایرانیها باهوش نیستند ولی برای یادگیری و اجرای هر کاری آن‌قدر وقت میگذارند، آن‌قدر آموزش میبینند، آن‌قدر سعی و خطا میکنند تا به بهترین نحو ممکن آن کار را انجام دهند. اگر دیگران کار شما را انجام دهند، به شما اطمینان می دهم شما بهتر از آنها خواهید توانست. آموزش صحیح و تکرار و تلاش می‌تواند از شما یک متخصص مجرب بسازد.

۳۷- “عزم راسخ ، سوخت موشک موفقیت شماست.”
عزم و اراده چیزی نیست که از بیرون به مغز شما وارد شود. عزم راسخ در درون شماست. باید از درون شما به بیرون تراوش کند. باید بجوشد و قلیان کند و تمام وجود شما را انگیزه ای برای اقدام و عمل کند. عزم و اراده قوی را باید بسازید، باید تربیت کنید. هیچگاه یک شبه نمیتوان عزم و اراده پولادین درست کرد. باید کم‌ کم با تمرینات بسیار ساده شروع کرد و کم‌ کم آن را تقویت کرد. هرکسی می‌تواند اراده قوی داشته باشد. شما نیز می‌توانید. هر چقدر مطلب مفید بخواهید در اینترنت هست. بخوانید. مشاوره بگیرید. روی خود کار کنید. مشکل ضعف اراده را در خود بررسی کنید و روشی برای رفع آن بیابید. از راه حلهای ساده شروع کنید و کم‌ کم به مشکلات بزرگتر و ریشه ای حمله کنید. همیشه در حال مطالعه و تحقیق باشید و تکنیکهای جدید را بیازمایید. من به شما اطمینان میدهم شما نیز با تکرار و تمرین بتوانید عضلات اراده و عزم خود را تقویت کنید.

۳۸-قوی ترین عامل ایجاد انگیزه این است که بدانیم چه میخواهیم “من می دانم چه می خواهم!”
آیا واقعا می دانید چه می خواهید؟ من که فکر نمی کنم! متاسفم خبر بدی برایتان دارم! تاکنون حتی یک نفر در میان هزاران مراجع خود ندیدم که دقیقاً بداند چه می خواهد. ما فقط فکر می کنیم که می دانیم چه باید بخواهیم و به همین دلیل هرگز تلاشی برای تحقیق در مورد شناسایی اهداف خود نمی‌کنیم. شاید در ذهن، با من مخالف هستید و تصور می‌کنید می دانید چه می خواهید؟ یک سوال: دوست دارید چه نوع خانه ای داشته باشید؟ دقیقاً چند متر؟ کدام شهر؟ کدام منطقه؟ کدام کوچه؟ چه طرحی؟ کابینت آشپزخانه چه رنگی؟ پرده ها؟ طرح و سایز آینه دست شویی؟ رنگ دیوار خواب؟ سایز، تعداد و موقعیت دید پنجره ها؟ … چقدر پاسخ از قبل آماده برای پرسش‌هایم داشتید؟ تصور کنید در دفتر آرشیتکت معماری نشسته و طراحی و ساخت خانه مورد علاقه خود را سفارش می دهید. چقدر جزییات برایتان مهم است. چقدر هیجان دارید. برای همه خواسته‌هایتان؟ باید به همین شکل، آن را تمام و کمال در ذهن بپرورانید. باید تجسم خلاق کنید و تمام جزییات آن را در ذهن مشخص کنید.
تا این کار را نکنید شما دقیقاً نمی دانید چه میخواهید و کائنات هم دقیقاً آنچه شما دقیقاً می خواهید را به شما نخواهد داد.

 

 ۳۹- “احساسات محصول افکار شماست.”
اگر شما احساس ترس و یا نا امنی دارید، این ناشی از افکار منفی و هم فرکانسی است که با خود دارید. جنس افکار غالب شما چیست؟ در طول روز و هفته بیشتر افکار منفی دارید یا مثبت؟ جنس احساسات شما چطور، بیشتر مثبت و خوب است یا منفی و بد؟ شما براحتی می‌توانید احساسات خود را کنترل کنید. بله درست حدس زدید، با کنترل افکارتان شما در واقع کنترل محصول نهایی آنها یعنی حس و حال لحظه به لحظه خود را نیز در دستان خود می‌گیرید. پس دنبال عامل حال بد خود، بیرون از خود نباشید. همه چیز به شما و افکارشما بستگی دارد. افکارتان را تغییر دهید تا حالتان بهتر شود. به فکر منفی، اجازه ورود و رشد و نمو در ذهنتان ندهید. با این کار اتفاقات بسیار خوبی در شما و زندگیتان رخ خواهد داد که کمترین اثر آن احساس خوبتان است.

 

۴۰- “اقدام و شکست، خیلی بهتر از اقدام نکردن است.”
در تمام دنیا یک قانون بیشتر حاکم نیست. از تو حرکت از من برکت. نتایج زندگی ما حاصل اقدامات ماست. حتی زمانی که شما هیچ کاری انجام نمی دهید، در واقع شما نتایج اقدام بی اقدامی را خواهید داشت. اگر اقدام نکنید، همیشه یک نتیجه مشخص برای شما به دنبال دارد ولی اگر اقدام بکنید و فرض کنیم شکست نخورید نتایج بسیار بزرگی می‌تواند در زندگی شما متجلی شود. نتایجی که خود به تنهایی عامل ایجاد انگیزه برای اقدام بعدی شماست. ترس از شکست، مخوف ترین مانع موفقیت‌های افراد است. همه ما فرصت‌های بسیاری را در طول زندگی تنها به خاطر ترس از شکست ناشی از اقدام از دست داده ایم. انسان موفق همیشه دست به اقدامی که تصور می‌کند احتمال دارد نتیجه خوبی برایش داشته باشد، می زند. او می‌داند که ممکن است مشکلات و موانعی هم پیش آید که باید از آنها بیاموزد و اقدام مقتضی را مجددا بکار گیرد تا شاید باز به نتیجه برسد و اگر باز شکست خورد این چرخه را تا حصول نتیجه، ادامه می‌دهد. شما کار دیگری نمی‌توانید انجام دهید.

۴۱- “من کسی هستم که خواسته ام باشم!”
هیچ عامل بیرونی و یا درونی شما را به آنچه هستید بدل نمیکند. اگر دوران کودکی و به ظن بنده تا سه سالگی را در نظر نگیریم، بعد از این دوره شما خودتان هستید که شکل و فرم چیستی خود را انتخاب می‌کنید. ما با افکار و اعمال خود در مسیرهایی قرار می‌گیریم و اتفاقاتی را جذب خود می کنیم که شرایط و موقعیتها برای ما رقم می خورد. از این شرایط و اتفاقات نیز تاثیراتی می‌گیریم که ما را می‌سازد. پس برای تغییر کیستی خود باید چیستی افکارت را تغییر بدهی. ما افکار و بعد باورهایی را در ذهن خود می‌سازیم که بعدها همین باورهای ما را می‌سازد. انسان بدون در نظر گرفتن نگرش و اعتقاداتش به مرحله حیوانی تنزل می‌کند. اگر می خواهی آدم دیگری شوی؟ اگر می خواهی فرد مفیدی برای جامعه شوی؟ اگر میخواهید جنبه های روحانی زندگی‌تان نیز در شما رشد کند؟ باید ابتدا واقعا بخواهید و بعد افکار مثبت و سازنده مرتبط را در خود به باورهای قوی تبدیل کنید. سخت است اما شما نیز می‌توانید همان کسی شوید که دوست دارید. از این باور برای ایجاد انگیزه در خود در جهت بهتر شدن استفاده کنید.

۴۲- “شما هرگز برنده نمی شوید، مگر آنکه شدیدا تلاش کنید!”
تلاش تنها روش کسب نتیجه دلخواه است. تصور کنید در یک مسابقه دو شرکت می‌کنید اما هیچ تلاشی برای جلو زدن از دیگران نمی کنید. فکر می‌کنید، نفر چندم می شوید؟ فکر می‌کنید، نتیجه مسابقه چقدر منطقی و عادلانه است؟ سعی و تلاش این پیام را به کائنات می‌دهد که من بر خواسته خود خیلی جدی هستم و تا آن را به من ندهی ول نمی کنم! دلیل اینکه کسی در کاری پر تلاش عمل می‌کند در واقع به این معناست که اولا فرد دقیقاً می‌داند چه میخواهد و هدف مقدس و با ارزشی دارد و تصمیم گرفته هرطور شده بدستش بیاورد. جالب است بدانید اینگونه ذهنیات عموماً هدفشان را به خود جذب می‌کنند و احتمال شکست و رها کردن تلاش در آنها بسیار ضعیف است. اما شاید بپرسید عامل تلاش چیست؟ برای تلاش باید انگیزش ایجاد کرد. انگیزه زمانی ایجاد می‌شود که هدف برای ما ارزشمندترین باشد. ارزشمنترین هم زمانی مشخص می‌شود که نیاز شدید باشد. یعنی عامل موجود تنها راه ما باشد. مثل نیاز به آب که هیچ ماده دیگری در جهان نمیتواند جایگزین مایعات شود. در نتیجه ما برای رفع تشنگی خیلی انگیزه داریم و در پی کسب آن خیلی تلاش خواهیم داشت. ایجاد انگیزه با میزان تلاش شما رابطه مستقیم دارد. هرچه بیشتر تلاش کنید انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر تا رسیدن به موفقیت دارید.

 

۴۳- “زندگی من حاصل جمع جبری تصمیمات من است!”
چقدر در تصمیم‌گیری مصمم هستید؟ چقدر در دوراهی ها دچار تردید می شوید؟ آیا می دانید هر یک از تصمیمات شما ممکن است سرنوشت شما و یا ملتی را تغییر دهد؟ آری یک تصمیم کوچک شما می‌تواند نتایج بسیار بزرگ جهانی به دنبال داشته باشد. تمام جنگها به خاطر یک تصمیم رخ داده. تمام کشفیات پزشکی بعد از یک تصمیم اتفاق افتاده است. شما و من چیزی نیستیم جز حاصل یک تصمیم که خیلی قبل والدین ما گرفته و ما را بوجود آورده اند. خلقت نوع بشر حاصل یک تصمیم خداوند است. هر تصمیم شما یک نتیجه به دنبال خواهد داشت. این یک قانون است. اما تمام تصمیمات ما صحیح نیست و درست بر همین اساس است که ما شاهد نتایج ناگوار در زندگی هستیم. مهم نیست اگر متوجه شدید تصمیم اشتباهی گرفته اید، مهم آن است که تصمیم بگیرید تصمیمات مشابه نگیرید. ما بر اساس اطلاعات ناقص خود مجبوریم تصمیمات بزرگی بگیریم. چاره ای نداریم. مجبوریم چون اطلاعات ما همیشه محدود است. اما می توانیم بیاموزیم با همین اطلاعات کم و ناقص بهترین تصمیم ممکن را بگیریم. شما هر چه هستید و هر جایگاهی که دارید، همه و همه محصول تصمیمات خودتان هستید. پس تصمیم‌گیری را بیاموزیم و تمرین کنیم هر بار کمی بهتر تصمیم بگیریم. تصمیم گری درست باعث ایجاد انگیزه در انتخاب های بزرگتر و در نتیجه ریسک پذیری میشود.

۴۴- “من امروز کمی بهتر از دیروزم هستم!”
شاید این عبارت فرمول جادویی تمام زندگی من را برای شما هویدا کند. دوست عزیز اگر می خواهید موفق باشید، اگر می خواهید جذب آرزوهایتان به یک عادت در شما تبدیل شود. اگر از زندگی همه آن را خواهان هستید کافی است این جمله را با آب طلا بر تک تک سلولهای وجودتان بنویسید که : من تلاش می کنم هرروز کمی بهتر از دیروزم باشم.

کافی است علاوه بر تفکر خلاقانه در این جمله، به آن عمل کنید. من موفقیت در هر زمینه ای را برای شما گارانتی می کنم. من با این شیوه به همه چیز رسیدم. من با این اصل رویاهایم را زندگی کردم. من با این فرمول ساده هرروز با اشتیاق سوزان به استقبال زندگی قشنگ روز جدیدم میروم. فرض کنید شما روزانه تنها یک لغت انگلیسی بیاموزید و باز فرض کنیم این کار را با پشتکار تمام ادامه دهید. آیا میدانید بعد از یک سال چند لغت آموخته اید؟ بعد از ۱۰ سال چه؟ بعد از ۴۰ سال چطور؟
سعی کنید هرروز کم بهتر از دیروزتان باشید؛ این کار باعث ایجاد انگیزه در شما است که بهترین تلاش خود را به نمایش بگذارید.

۴۵- “در طول شب اتفاقات بزرگی برای کسی رخ نمی دهد!”
کار و تلاش و صبر و حوصله اتفاقات مهم زندگی شما را سبب می شوند. کار و سرعت حرکت، نتیجه تلاش شما را در مسیر موفقیت افزایش می‌دهد و صبر و حوصله نتایج مورد علاقه شما را برایتان دست چین می‌کند. آری دوستان! اگر خواهان موفقیت هستید باید یاد بگیرید که چه زمانی باید کار و تلاش را سرلوحه تمام زندگی خود قرار دهید و چه زمانی کار و تلاش را رها کرده و دقیقاً هیچ کاری نکنید و صبورانه به انتظار ظهور نتیجه بنشینید. توانایی این انتخاب هنر موفقیت است. اینکه کسی در زمانی که باید تلاش کند صبوری پیشه کند و بر عکس؛ طبیعی است نتایج ناخواسته ای برای فرد به دنبال خواهد داشت. شما با توجه، تمرکز و دقت نظر می‌توانید یاد بگیرید که در چه مواردی باید کار کنید و در چه مواردی هیچ کاری نکنید و در عین حال بهترین نتیجه را کسب کنید.

 

۴۶- “وقتی من کاری را شروع می کنم، ادامه کار برایم آسان‌تر می‌شود.”
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که سخت ترین کار برای ورزش کردن، خارج شدن از خانه باشد. همیشه سخت ترین مرحله گام اول است. بسیاری از افراد هرگز کاری را آغاز نمی کنند صرفا به خاطر آنکه اراده شروع کارها را ندارند. افراد موفق افرادی هستند که شروع کننده خوبی هستند. پس از مرحله انتخاب و تصمیم، افرادی نتیجه بهتری می گیرند که بیدرنگ شروع می کنند و مدتها برای شروع وقت تلف نمی کنند. مرحله شروع برای همه کمی نگرانی دارد، عموماً دقیقاً نمی دانند کی و چگونه شروع کنند. نمی دانند بعدا چه اتفاقاتی در انتظار آنها است. این نگرانی‌ها کاملاً طبیعی است، اما در هر حال شما مجبورید شروع کنید. اگر آدمی هستید که کارها را سخت آغاز می‌کنید، اگر می خواهید تغییر کنید، باید با علم بر ضعف خود دل به دریا بزنید و علیرغم تمام نگرانی‌ها از جایی شروع کنید. قدم اول را بردارید، کمی نگرانی نه تنها عیبی ندارد، بلکه طبیعی است. سعی کنید همیشه آغاز گر خوبی باشید بعدها این، عادت شما می‌شود.

۴۷- “من برای هر کاری که تمام می کنم یک جایزه به خودم می دهم.”
برای هر کاری که به پایان می‌رسانید یک پاداش به خودتان بدهید. حتی اگر کار کوچکی انجام داده اید، مطمئن باشید یک جایزه خیلی کوچک معجزه می‌کند. مهم این است که تشویق شوید و انگیزه تمام کردن کارهای بعدی را جذب کنید. ما اصولا دو نوع تشویق داریم: تشویق منفی و تشویق مثبت. تشویق مثبت همیشه اثرات بهتری در ایجاد انگیزه داشته است. هر چقدر جایزه غیر منتظره و بزرگتر باشد، همان قدر موثرتر است. جایزه را به بعد موکول نکنید، احتمال اینکه در آینده به تعهدتان عمل کنید بسیار کمتر است.

۴۸- “من این کار را برای بیش از خودم انجام میدهم.”
هرگاه کاری را علاوه بر خود، برای دیگران نیز انجام دهید، انگیزه شما چند برابر می‌شود. مفید بودن برای دیگران حس بسیار خوبی در فرد ایجاد می‌کند. همیشه سعی کنید در کارهای عام‌المنفعه سهمی داشته باشید. در انجام کارها سعی کنید دیگران نیز از کار شما سود ببرند. اگر می‌خواهید موتور قدرتمند ایجاد انگیزه در شما روشن شود، باید در هدف‌گذاری‌هایتان نفع دیگران را نیز در نظر بگیرید.

۴۹- “حتی در بدترین شکست‌ها، باز فرصتی هست.”
در لحظات ناامیدی باید بخود امید بدهید، باید به دنبال فرصت جدیدی باشید. حتی بعد از سخت ترین شکستها همیشه فرصت شروع دوباره وجود دارد. از اول شروع کنید، موانع و شکستها برای نابودی شما نیست، آنها برای قوی شدن و با فکر به دنبال راه جدید بودن در مسیر شما قرار می گیرند. دوباره شروع کنید. بخود انگیزه بدهید و برای بار دیگر بلند شوید و حرکت کنید، حتی اگر صد بار شکست‌خورده باشید. این تنها راه پیش روی شماست.

وقتی خبرنگار از ادیسون پرسید، شما چطور بعد ازاین همه شکست دلسرد نشدید و ادامه دادید تا به نتیجه رسیدید؟ ادیسون گفت من هرگز شکستی نخوردم، تنها آموختم به چه روشهایی نمی توان لامپ ساخت. افراد موفق حتی در بدترین شرایط نه تنها احساس شکست نمی کنند، بلکه از خود میپرسند: چه درسی در این اتفاق وجود دارد و من چگونه می‌توانم از این فرصت سودی ببرم؟ برای ایجاد انگیزه در خود باید باورتان نسبت به شکست ها را تغییر دهید.

۵۰- “من همیشه کار خوب خودم را انجام می دهم.”
شما یک وظیفه بیشتر ندارید. شما برای رضایت‌مندی کل بشریت آفریده نشده‌اید. شما ضامن خشنودی دیگران نیستید. شما برای خودتان کاری بکنید. اگر به دنبال آرامش و رضایت‌مندی فردی در زندگی هستید، کافی است: همیشه بهترین کار خود را ارائه دهید و نظرات دیگران برایتان به هیچ وجه اهمیت نداشته باشد. من کار خوبم را انجام می دهم و بسیار متاسفم که شما ناراحت هستید. شما نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید. پس به دنبال رضایتمندی خود باشید.

 

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaLvqvPU
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + دوازده =

بالا