کوه های آلاداغ لار

کوه های آلاداغ لار

کوه های آلاداغ لارReviewed by گوزل تبریزیم on Sep 7Rating:

کوه های آلاداغ لار

از دریاچه‌ها، جنگل‌ها، چشمه‌های آب گرم تا بیابان‌ها و دره‌ها و غارها، تنوع طبیعت ایران به‌حدی است که هر گردشگری با هر نوع سلیقه‌ای را جذب می‌کند. یکی از زیباترین عجایب طبیعی ایران و جاهای دیدنی تبریز که گردشگران معمولا از کنار آن عبور می‌کنند، کوه‌های رنگارنگ آلاداغ لار هستند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری از این شگفتی طبیعی را در اختیار شما قرار دهیم.

هرآنچه باید درباره کوه‌های آلاداغ لار بدانید:

معرفی کوه‌های آلاداغ لار

شهر تبریز در گوشه‌ شمال‌غربی ایران قرار دارد و تاحدودی به‌واسطه‌ همین موقعیت جغرافیایی‌ با سایر نقاط ایران متفاوت است. اولین و بارزترین تفاوت آن‌ها را می‌توان در زبان محلی مردم دید که به ترکی آذری صحبت می‌کنند و مردم محلی علاقه‌ای به استفاده از زبان فارسی ندارند. گردشگران اگر سوالی به فارسی بپرسند، معمولا به زبان ترکی به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

عامل دیگری که تبریز را منحصربه‌فرد کرده، جغرافیای آن است. تبریز در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و در نتیجه آب‌و‌هوای خنک‌تری دارد و توپوگرافی متنوع آن شامل کوه‌ها،‌ آتشفشان‌های خاموش و دریاچه‌های یخچالی می‌شود. این تفاوت فرهنگی و جغرافیایی از همان جاده‌ی مرکز ایران به‌سمت تبریز مشهود است. پس از عبور از زنجان،‌ رشته کوه‌های جالبی به رنگ‌های قرمز، سبز، نارنجی و زرد به‌چشم می‌خورد. این اثر هنری که خالق آن مادر طبیعت است، کوه‌های رنگی آلاداغ لار نامیده می‌شوند و از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی هستند؛ هرچند نباید آن را با رشته‌ کوهی در ترکیه با همین نام اشتباه گرفت.

دلیل رنگ‌های کوه‌های آلاداغ لار

این کوه‌های رنگی فقط در چند نقطه از دنیا نظیر ژئوپارک ژانکی در چین و کوه‌های آسانگیت در پرو وجود دارند. وجود این کوه‌ها در چین را ناشی از میلیون‌ها سال فشرده‌شدن و اکسیده‌شدن مواد معدنی و ماسه سنگ می‌دانند. احتمالاً همین اتفاق در سایر موارد مشابه در دنیا نیز افتاده و این کوه‌های شگفت‌انگیز را به کیک بزرگی با لایه‌های رنگی تبدیل کرده است. بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی از وجود چنین جاذبه‌ای بی‌خبر هستند،‌ هرچند علاقه‌مندان به عکاسی و بازدیدکنندگان آن برای تماشای این کوه‌های زیبا به‌سمت تبریز حرکت می‌کنند؛ زیرا کوه‌های آلاداغ لار که به کوه‌های رنگین‌کمانی مشهورند، در ۲۵ کیلومتری شمال‌شرق شهر تبریز واقع شده‌اند.

کوه‌های آلاداغ لار کجا هستند؟

  • آدرس از آذربایجان شرقی: استان آذربایجان شرقی، شمال شرق تبریز، مسیر تبریز-اهر  (نمایش روی نقشه)
  • آدرس از استان زنجان: استان زنجان، محدوده شهرستان‌های زنجان و ماهنشان (نمایش روی نقشه)
این مطلب را هم ببینید...
تندر 90 E0

کوه‌‌های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار در دو ‌منطقه جداگانه قرار گرفته‌اند: یکی در ماهنشان استان زنجان و میانه استان آذربایجان شرقی و دیگری در شمال تبریز در جاده اهر. در واقع، این کوه‌ها در منطقه وسیعی به مساحت ۷۰ کیلومتر مربع پخش شده‌اند و از همین رو بازدید از آن‌ها از نقاط مختلفی از دو استان آذربایجان شرقی و زنجان امکان‌پذیر است.

  • کوه‌‌های آلاداغ لار از ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز یعنی حوالی شهرستان خواجه شروع می‌شود و تا اهر امتداد دارد و در مسیر تبریز-اهر خودنمایی می‌کند.
  • بخش‌هایی از این کوهستان تا جنوب شرق تبریز یعنی میانه کشیده شده و هنگام رانندگی در جاده (نه اتوبان) میانه-تبریز و همچنین اتوبان زنجان- تبریز قابل‌مشاهده است. پس اگر از سمت تهران، زنجان یا قزوین راهی تبریز باشید، در طول مسیرتان شاهد کوه‌‌های آلاداغ لار خواهید بود.
  • از آنجا که بخش اعظم کوه‌های آلاداغ لار در استان زنجان و در حوزه شهرستان ماهنشان قرار گرفته‌ است، در حوالی ماهنشان در دو طرف جاده می‌توانید از تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید.

تفریح در کوه‌های آلاداغ لار

اینجا بهترین مکان برای توقف و برپاکردن بساط پیک‌نیک است، هنگام پیاده‌روی احساس می‌کنید که به سیاره‌ی دیگری رفته‌اید و در حال راه‌رفتن روی مریخ هستید. تماشای این مناظر هنگام پیاده‌روی،‌ گرفتن عکس و فیلم و گشت‌و‌گذار در روستاهای مخفی نزدیک به آن می‌تواند سفر متفاوتی را برایتان رقم بزند. گاهی اوقات در میان این کوه‌ها آبراهه‌هایی جریان می‌یابند و انعکاس زیبای این کوه‌ها در آب یکی از شگفت‌انگیزترین تصاویر طبیعت را پیش روی شما قرار می‌دهد. وجود روستاهایی در اطراف این کوه‌ها، وجهه‌ زیباتری به آن‌ها داده‌اند و جالب است بدانید که خانه‌های این روستاها مثل خاک این کوه‌ها رنگی هستند.

کوه و تپه‌های رسی آلا‌داغ‌لار، کوه‌های رنگارنگی به رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، قرمز، زرد، نارنجی و سفید هستند که وقتی بارندگی می‌شود و خاک رس این کوه‌ها خیس می‌شود، چشم‌اندازی بسیار دیدنی ایجاد می‌کنند. این شگفتی‌ آفرینش از نزدیکی میانه شروع می‌شود و تا مسیر اهر به تبریز ادامه دارد.

این مطلب را هم ببینید...
شغل غواص

 

بهترین زمان بازدید کوه‌های آلاداغ لار

در تمام ایام سال می‌توانید به دیدن کوه‌های رنگین‌کمانی بروید. البته در هر زمان با جلوه‌ای خاص روبه‌رو خواهید شد؛ چراکه این کوه‌ها در تابش آفتاب رنگ خاصی پیدا می‌کنند و در پاییز و زمستان با بارش باران و برف، تصویری متفاوت را پیشکش شما خواهند کرد.

پرسش‌های متداول

کوه‌های آلاداغ لار کجا هستند؟

کوه‌های آلاداغ لار در دو استان آذربایجان شرقی و زنجان و در مسیرهای تبریز-اهر، میانه-تبریز، زنجان-تبریز و حوالی ماهنشان واقع شده‌اند.

دلیل رنگ‌های کوه‌های آلاداغ لار چیست؟

کوه‌های آلاداغ لار احتمالا به‌دلیل فشرده‌شدن و اکسیده‌شدن مواد معدنی و ماسه سنگ در طول میلیون‌ها سال به رنگ‌های مختلف در‌آمده‌اند.

کوه‌های آلاداغ لار چه رنگ‌هایی دارند؟

کوه‌های آلاداغ لار به رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، قرمز، زرد، نارنجی و سفید هستند.

بهترین وقت برای بازدید از کوه‌های آلاداغ لار چه زمانی است؟

در تمام ایام سال می‌توانید به دیدن کوه‌های آلاداغ لار بروید. البته در هر زمان با جلوه‌ای خاص روبه‌رو خواهید شد؛ چراکه این کوه‌ها در تابش آفتاب رنگ خاصی پیدا می‌کنند و در پاییز و زمستان با بارش باران و برف، تصویری متفاوت را پیشکش شما خواهند کرد.
لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/Lzw7n
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + نه =

بالا