طرز تهیه خورش بامیه

طرز تهیه خورش بامیه

خورش بامیه یکی از انواع غذاهای اصیل ایرانی است که از خورش های مجلسی استان های جنوبی کشور محسوب می شود. این خورش خوشمزه با دستورهای متنوعی تهیه می شود  به سلیقه خود می توانیم آنرا با گوشت قرمز، گوشت مرغ و یا حتی به صورت وگان تهیه کنیم، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش بامیه در ادامه با سایت گوزل تبریزیم همراه باشید.

 

مواد لازم برای ۴ نفر

بامیه ۳۰۰ گرم

گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم

پیاز ۲ عدد متوسط 

سیر ۲ حبه

گوجه فرنگی ۲ عدد

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به اندازه لازم

زردچوبه و روغن به اندازه لازم

آبلیمو یا آبغوره به اندازه دلخواه

 

طرز تهیه خورش بامیه

 

مرحله اول

برای تهیه خورش بامیه جنوبی ابتدا پیازها و سیرها را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس به همراه مقداری روغن مایع در قابلمه ای که برای پخت خورشت بامیه در نظر گرفته اید کمی تفت دهید تا شفاف و شیشه ای شوند. 

 

مرحله دوم

در این مرحله کمی زردچوبه به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه با سیر و پیاز به طور کامل یکدست شود. در ادامه گوشت خورشتی را بشویید سپس به صورت قورمه ای ( مانند خورش قورمه سبزی ) خرد کنید.

 
 

مرحله سوم

توجه داشته باشید که گوشت را بهتر است به صورت متوسط خرد کنید زیرا کوچک یا بزرگ بودن قطعات گوشت روی ظاهر خورش تاثیر منفی می گذارد ، ضمنا بزرگ بودن قطعات گوشت باعث می شود دیرتر مغز پخت شوند.

 

مرحله چهارم

پس از اینکه گوشت خورشتی را خرد کردید آنرا به قابلمه خورش اضافه کنید و به همراه سیر و پیاز کمی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند. همین که رنگ گوشت تغییر کند کافیست زیرا اگر گوشت را بیش از حد تفت دهید ممکن است سفت و دیرپز شود.

این مطلب را هم ببینید...
گشنیز پلو

 

مرحله پنجم

در مرحله بعدی پوست گوجه فرنگی ها را جدا کرده و آنها را رنده کنید. در ادامه گوجه فرنگی های رنده شده را به همراه رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود.

 

مرحله ششم

تفت دادن رب گوجه فرنگی علاوه بر اینکه روی طعم خورش تاثیر مثبت می گذارد، باعث می شود در پایان خورشت خوشرنگ تری داشته باشید. در این مرحله ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر آنرا زیاد کنید تا آب سریعتر به جوش بیاید.

 

مرحله هفتم

پس از اینکه آب به جوش آمد حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا گوشت به آرامی مغز پخت شود. خورش بامیه هم مانند دیگر خورش های ایرانی اگر به آرامی و با زمان بیشتری پخته شود علاوه بر اینکه لعاب دار می شود، طعم بهتری نیز خواهد داشت.

 
 

مرحله هشتم

در حین پختن گوشت بامیه ها را پاک کنید و به نکته دقت داشته باشید که به بافت بامیه آسیبی نزنید. فقط کافیست سر و دم بامیه را جدا کنید. در صورتی که بدنه بامیه ها باز شود روی ظاهر خورش تاثیر منفی می گذارد.

 
 

مرحله نهم

در این مرحله بامیه ها را پس از شستشو و خشک کردن به همراه مقداری روغن مایع در یک تابه کمی تفت دهید تا رنگشان کمی تغییر کند. تفت دادن بامیه فقط به این دلیل است که ظاهرشان را در هنگام پخت خورش از دست ندهند و له نشوند.

این مطلب را هم ببینید...
کباب تابه ای مرغ

 

مرحله دهم

پس از گذشت حدود دو ساعت که گوشت به طور کامل پخت بامیه ها را به قابلمه خورش اضافه کنید. در این مرحله می توانید برای طعم دهی به خورش کمی آب لیمو ترش یا آبغوره نیز به همراه نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید.

 
 

مرحله یازدهم

حالا اجازه دهید خورش حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا علاوه بر پخته شدن بامیه ها ، خورش غلیظ تر شده و به طور کامل جا بیفتد. خورش بامیه از خورش هایی محسوب می شود که باید با آب کم سرو شود.

 
 

مرحله دوازدهم

نکته مهم دیگر در مورد این خورش این است که اگر پس از اضافه کردن بامیه ها به قابلمه ، خورش مدت زیادی روی حرارت بماند بامیه ها له می شوند و ظاهر خورش را خراب می کنند. در پایان پس از اینکه خورش بامیه جا افتاد آنرا به همراه پلو سرو کنید.

 

نکات طرز تهیه خورش بامیه

 

ادویه ها و چاشنی ها

خورش بامیه به دلیل اینکه یک خورش جنوبی است معمولا با ادویه های مانند فلفل قرمز تند و پودر زنجبیل تهیه می شود ، البته ما به دلیل اینکه این دستور را برای تمام مردم عزیز ایران قرار داده ایم ، فلفل قرمز و پودر زنجبیل را از دستور آن حذف کردیم.

در صورتی که به غذاهای تند علاقمند هستید می توانید نصف قاشق چایخوری فلفل قرمز و نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل هم به خورش تان اضافه کنید. ادویه هایی مثل پودر پیاز و پودر سیر و پاپریکا هم می توانند این خورش را خوشمزه تر کنند.

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaLNLOmL
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

بالا