آش بلگ بختیاری

آش بلگ بختیاری

 

مواد لازم برای تهیه آش بلگ بختیاری

زمان پخت180

 

آرد برای رشته4|3 پیمانه

 

نمک و فلفل به مقدار لازم

 

پیاز و نعناع داغ به میزان لازم

 

کشک غلیظ نصف لیوان

 

سبزی آش خرد شده و پخته1 قاشق غذا خوری (در صورت تمایل)

 

آب4 تا 5 لیوان

 

ماش نصف لیوان

 

آب برای رشته4 تا 5 قاشق غذاخوری

 

نمک برای رشته به مقدار لازم

 

آش بلگ یکی از غذاهای محلی و سنتی بختیاری است که طرز تهیه ساده ای دارد و تصمیم داریم در این مطلب مواد لازم برای تهیه آش بلگ را به شما معرفی کنیم تا با مطالعه طرز تهیه آش بلگ که در ادامه شرح خواهیم داد بتوانید این غذای خوش طعم و لذیذ محلی را تهیه کنید و در کنار خانواده از خوردن آن لذت ببرید.

 

این مقدار مواد اولیه که مشاهده کردید برای 2 نفر کافی است. اگر توجه داشته باشید متوجه خواهیم شد که نسبت های دقیقی بین مواد اولیه در نظر گرفته شده تا غذای شما طعم بهتر و کیفیت بالاتری داشته باشد. اگر خواستید این غذا را برای تعداد نفرات بیشتری تهیه کنید باید با در نظر گرفتن نسبت هایی که بین مواد اولیه قرار داده شده مقدار آنها را کاهش یا افزایش دهید تا غذای بهتری تهیه کنید. در ادامه طرز تهیه آش بلگ بختیاری را به شما آموزش می دهیم.

 

آش بلگ بختیاری

 

طرز تهیه آش بلگ بختیاری

برای تهیه این آش ابتدا باید داخل یک قابلمه بزرگ مقداری آب و ماش بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا ماش بپزد.

این مطلب را هم ببینید...
کباب دیگی

هنگامی که ماش ها پختند می توانید رشته‌ آش را تهیه کنید. برای این کار باید آرد را درون یک ظرف بریزید و وسط آن را گرد کنید و مقداری نمک و آب داخل آن بریزید و کم کم با آرد مخلوط کنید تا خمیر به دست بیاید و بعد از آن با دست هم بزنید تا خمیر سفت شود و آن را ورز بدهید تا جایی که دیگر خمیر به دست شما نچسبد.

 

هنگامی که آرد را به شکل خمیر در آوردید باید روی یک سطح صاف کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن پهن کنید و با وردنه آن را پخش کنید تا به ضخامت 2 میلیمتر برسد و روی آن هم کمی آرد بپاشید و خمیر را تا بزنید.

سپس خمیری که تا شده را به شکل رشته های باریک با کمک چاقو برش بدهید و بر روی رشته هایی که برش داده اید یک کیسه کشیده و 10 دقیقه به آن استراحت بدهید تا کاملا ورز بیاید.

 

هنگامی که ماش ها پخت، مقداری کشک و سبزی به آن اضافه کنید و در 10 دقیقه آخر پختن آش بلگ، رشته هایی که آماده کرده بودید را درون قابلمه بریزید.

اگر مایل باشید می توانید به جای رشته ها، یک قاشق غذاخوری آرد بو داده آماده کنید و به جای رشته داخل آش خود بریزید؛ سپس آن را در ظرف دلخواه سرو کرده و برای تزیین از مقداری پیاز داغ و نعنا داغ استفاده کنید و از خوردن این آش بختیاری لذت ببرید.

 

برای آماده سازی مواد اولیه 30 دقیقه زمان و برای پختن و جا افتادن آن 3 ساعت زمان احتیاج دارید و می توانید این غذا را هم به عنوان وعده غذایی اصلی ناهار یا شام و هم به عنوان افطار در ماه مبارک رمضان تهیه کنید.

این مطلب را هم ببینید...
کوکو بادمجان

 

 

لینک کوتاه مطلب: http://gozaltabrizim.com/GozaLNBahl
دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 11 =

بالا